Chinese Crested iFokus

Chinese Crested

Etikett: aktivering-och-trÀning
LĂ€st 1177 ggr
[typellisch]
2013-04-13 21:06
0

Aktivering

Hur aktiverar ni era CC? 🙂

Hur lÄnga Àr promenaderna pÄ en dag och vad gör ni för att stimulera deras hjÀrnor osv?
Hur mycket krÀver era vovvsingar pÄ ett ungefÀr?

IntehÀrutandÀr
2013-04-14 17:47
0

Vi gĂ„r tvĂ„ promenader per dag i drygt 1 timme var. För det mesta stannar vi efter vĂ€gen och leker lite. 

Har ju gĂ„rd, sĂ„ dĂ€r kan han springa av hur mycket energi som helst. GĂ„r sĂ„ mycket folk förbi hĂ€r, som Ă€r kul att kolla pĂ„ och gruffa pĂ„. đŸ™‚

TrĂ€nar inte medvetet varje dag, utan tar det allt efter jag orkar. Han kan det grundlĂ€ggande. Varje gĂ„ng han fĂ„r mat, ska sĂ€tta pĂ„ sig kopplet osv sĂ„ fĂ„r han ju förstĂ„s sitta fint innan. Och varje gĂ„ng han varit ute, sĂ„ fĂ„r han en godis efter att han gjort vacker tass. (Egentligen behöver han inte göra vacker tass varje gĂ„ng, men nu viftar han allt vad han kan automatiskt dĂ„ man lyfter locket pĂ„ godisburken.) 

SĂ„ det Ă€r nog lite individuellt hĂ€r. Vi Ă€r ju tvĂ„ som leker med honom ocksĂ„, och min son har sĂ€llan en plan - han Ă€r ju ett impulsivt (glömskt) barn. Bollar Ă€r vĂ€ldigt poppis hĂ€r (Ă€nnu). I alla former. SĂ„ det blir det 4-5 ggr/dag. 

Spike krÀver inte sÄ mycket. Han Àr ganska anpassningsbar. Vissa dagar, dÄ jag Àr sÀmre - sÄ kan han sova i mitt knÀ och nöja sig med ett par kort-promenader. Och dÄ han fÄr komma ut sÄ lever han ut till fullt - sniffar, struttar och Àr glad.

[typellisch]
2013-04-14 18:16
0

#1 Det Ă€r hĂ€rligt nĂ€r andra engagerar sig i sina hundar 🙂

Erika89
2013-04-14 21:17
0

Jag kör rallylydnad med min puff pÄ 5 Är.
Hon gillar att slappa i soffan, men gillar att jobba ocksĂ„. Hon Ă€r ingen hund som mĂ„r dĂ„ligt av "bara" promenader, men det mĂ€rks att hon absolut mĂ„r bĂ€ttre om hon fĂ„r jobba. 

Promenader blir iaf 3 stycken pĂ„ 30min och sen helst en lĂ€ngre ocksĂ„, det beror pĂ„ lite hur dagen Ă€r. 

Sen har jag ju en 5mÄnaders kille hemma och han Àr det ju ingen motion pÄ Àn, men vi gör lite hjÀrngympa i form av klickertrÀning osv. MÄlet Àr att vi ska tÀvla i freestyle :)

[typellisch]
2013-04-14 22:18
0

#3 Jag vill sÄ gÀrna med hitta nÄgon form av tÀvlings-trÀning bÄde Molly och jag gillar :). Jag tror hon skulle gilla agility dÄ hon Àr rÀtt energisk och skicklig liksom. MÄste kolla upp det dÀr mer!

Erika89
2013-04-16 14:46
0

#4 Ja det Àr rÀtt mÄnga som kör agility med kineser och de Àlskar det :)

[typellisch]
2013-04-16 15:33
1

#5 Jag ska faktiskt börja med det :). Lydnad pÄ hobbynivÄ och agility i tÀvlingsnivÄ! Hoppas Molly Àlskar det!

[Nude]
2013-04-18 09:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gÄr tre raska promenader/dag pÄ 30-75 min + ett sista kiss innan sÀngdags.

Jag mÀrker att de promenader som bara blir pÄ 30 minuter inte riktigt rÀcker för honom. DÄ Àr han ff uppe i varv nÀr han kommer hem. En timme Àr mitt mÄl pÄ lunchpromenaden. DÄ blir han nöjd. Det handlar dock ocksÄ om vÀdret.

Jag lÄter honom gÄ fint i koppel bredvid mig i 10-15 min, sen slÀpper jag honom lös för att sköta sitt stora toalettbesök. Efter 5-15 minuter kopplar jag honom igen för nÀr du lÀrt din hund att gÄ fint vid sidan, sÄ krÀver det mycket hjÀrngymnastik av henne/honom att gÄ sÄ och det mÄr de ocksÄ bra av.

Han fÄr maten i en aktiveringsboll sÄ han fÄr jobba lite för att fÄ ut bitarna. Arken Zoo har en grymt bra för 139 kr. EmellanÄt gömmer jag sockerfritt godis i gamla toarullar som jag trycker ihop, flera stycken i varandra. DÄ Àr det problemlösning som gÀller, "hur ska jag fÄ ut godbitarna"..?

Agility Àr jag intresserad av för jag tror att Sylvester skulle passa utmÀrkt för det. Jag hÄller ocksÄ pÄ och kollar in vad som finns. MÄnga kurser Àr under höst och tidig vÄr. Min nakenhund behöver en sommarkurs för att inte frysa nÀr vi vÀntar pÄ hans tur. Jag gick lydnad i höstas och det gör jag inte om! Regnigt, kallt, blÄsigt, mörkt och hans klÀder blev vÄta. Jag led nog mer Àn vad han gjorde.