Ena örat hänger
När Zelda (nu 5 och en halv månad) kom till mig stod båda öronen upp. De hade inte varit tejpade vad jag vet, men alla i kullen hade stående öron, även föräldrarna. För ungefär två månader sen började öronen krångla. Det började med att en hängde, sen båda. Efter ett tag ställde de sig upp igen, en efter en, men nu hänger ena örat igen.
Kan det här bero på åldern? Läste någonstans att öronen blir sladdriga när de byter tänder. För mig spelar det ingen roll om de står eller inte, men jag oroar mig för att den ena kommer stå och den andra hänga. Ska jag göra något åt det här?
#0: Låt det, eller rättare sagt dem, vara bara. Låter troligt att brosket i öronen inte växer i precis samma takt vilket gör att det ena örat hänger mer än det andra i perioder när det ena örats brosk är lite mjukare. Öron kan ha en riktig berg-och-dalbaneresa innan de har vuxit färdigt. 😄
Min helt personliga åsikt är att man inte ska "hjälpa till" med tex tejp eller annat trixande. Om inte annat så får uppfödaren en mer korrekt bild över hur kullens öron vart och kan planera kommande avel därefter.
Jisses, vilken charmig tjej! Fläcken över vänster öga fick mitt hjärta att smälta lite extra. 🥰
// Harley
Har du inga planer på utställning spelar det ingen roll om dom ligger eller står upp.
Om du däremot är intresserad av det behöver dom antingen stå eller ligga.
Och vill du få örat som ligger stående igen är det bara att klippa öronen och tejpa dom. Bara en klippning av öronen kan hjälpa dom på traven.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack för svar. Eftersom jag inte ska ställa ut så låter jag det va helt enkelt! Så länge hon är frisk och det inte är fel på öronen är jag nöjd.