Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 818 ggr
Ullis123
2019-11-05 11:09

Powder Puff eller Bedlington

Hej, Nu har vi funderat på hund länge och just nu står valet mellan Bedlington eller Powder Puff. Familj med 4 barn i åldrar mellan 5-16 år. Jobbar dagtid så hunden kommer så småningom behöva hunddagis/dagmatte etc. Vilken ras tror ni passar oss bäst och varför? Tycker själv att båda raserna passar bra in på det vi söker: •Klippras som är enkel att bada (måste bada hunden ca 1 gång/vecka pga mild allergi hos mig) •Lugn inne - aktiv ute Ni som känner till dessa raser: •Är någon av dem mer enmanshund alt tycker om hela familjen? •Tål ljud (som kan förekomma i barnfamilj) •Kan med träning klara några timmar ensam i vuxen ålder (ifall vi har hundrastare) •Valpar är såklart krävande, men kan någon av dessa raser vara en riktig utmaning under tex unghundstiden? Vi har stor hundvana sen tidigare och senast hade jag en underbar Kerry Blue hane. Allt var toppen med honom förutom att jag var rädd att han inte skulle ge sig om nån hund attackerade honom, totalt orädd ch startade iofs aldrig bråk och gjorde aldrig utfall. Sen söker vi nu en något mindre hund. Bedlington är max-storlek (pga av att ju större hund desto mer jobb med badande, som jag ändå måste göra varje vecka pga allergi) Vi söker i första hand en ren sällskapshund som klarar dagar med mindre aktivitet men ändå en hund som kan tycka om och funka att gå på tex rallylydnad och agility eller annat den visar intresse för. Någon som har erfarenhet av någon av raserna eller båda och vill ge lite input i val av ras? ☺️

Annons:
CaptainBunchie
2019-11-27 10:24
#1

Har ingen erfarenhet av Bedlington och vi skaffade vår puff i våras, så har ingen jätterfarenhet av rasen som hel, men detta kan jag beskriva våran som:

Han är en riktig soffpotatis inne, men älskar att springa, leka och gå promenader ute (därav hans tilltallsnamn, Turbo).
Mamma bor med honom själv, men hon har inneboende och jag bor i samma hus men annan lägenhet (villa och jag hyr undervåningen, separata ingångar) så kommer ofta upp ett par gånger om dagen. Jag har många äldre syskon med barn och han ÄLSKAR barnen. Men om de håller på och busar med honom hela tiden blir han lätt trött och går då och lägger sig i soffan. Vad jag märkt är han inte direkt ljudkänslig, dock tyckte han inte om en gång när jag borrade i betongväggen.
Vi har redan successivt börjat träna honom att vara ensam kortare stunder, och i början var det ett fasligt ylande bara man var borta en 10 minuter. Men det tycks vara okej nu och vi kan åka bort i 1-2 timmar åtminstone och han verkar inte allt för bekymrad.

Måste påpeka att han blev bedrövlig när han började bli könsmogen och granntiken löpte (har nu redan blivit kastrerad), men det kanske de flesta hundar blir. Annars kan jag inte direkt påpeka några större problem - möjligtvis att de växer upp, alldeles för fort. :( Man får ju hålla lite kik på tänderna med eventuellt, vi fick nästan hjälpa till att dra loss vissa valptänder.

Vad jag har förstått har CC lite av en "kattpersonlighet". De är intelligenta, men de har också en egen vilja. Vi har själv funderat på att träna agility lite på skoj då vvi märkt att CC är fruktansvärt snabba, agila och smarta. Däremot kan jag tänka mig att det finns dagar där de inte alls vill lyssna/träna. Men det beror nog mycket på individen och hur man tränar. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

-Cissi-
2019-12-01 18:06
#2

Har bara erfarenhet från kineser. I regel badas dom varge vecka för att hålla päls/hud i bra kondition. Mina två nakna tjejer busar ibland inne men inte så ofta. Dom sätter igång mer ute där dom har ordentlig plats att springa runt på. Att leka inomhus eller inte är ju en sak man kan lära dom från valpstadiet. Snö, rengn och kyla brukar inte stå högt på favorit listan. Men mina knatar på oavsett väder sålänge dom har bra kläder på sej. Rasen kan ha svårt för att bli rumsren jag har dock inte haft nått problem med det. Min valp jag köpte blev rumsren på ett par veckor efter hon flyttat hit. Unghunden 9mån var rumsren när hon kom till mej. Hanar kan ha en tendens att markera inne iaf okastrerade. Dom binder sej oftast till en person men älskar alla dom känner väl. Alicia som jag haft sen hon var valp Är inte skotträdd kan gå ute med henne på nyårsafton med alla fyrverkerier utan att hon reagerar. (Gör det självklart inte) Båda klarar av att vara ensamma runt 4timmar, har blivit 5timmar ibland, och dom ligger oftast och sover tills jag kommer hem. Utsätter man unghund/valp för många miljöer/scenarion och möten med snälla hundar i olika storlekar och olika människor med godis och uppmuntran har man en bra grund för en balanserad hund mentalt. Puffar ska ha komplett bett medans dom nakna kan sakna tänder. Jag tränar en del agility och rallylydnad på skoj och Alicia är super duktig vissa dagar får man dock upprepa sej 1000gr och då är det lika bra att sluta. Båda är välldigt godis motiverade så enkla att få kontakt med. Men kan ibland ha lite kort uppmärksamhets span. Finns flera fb grupper för kineser där du säkert får mer svar än tex här.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: