Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1878 ggr
Nakis-medusa
2019-04-19 17:06

Låd-träna vuxen hund

Hej! Som rubriken lyder behöver jag tips på hur man låd-tränar en vuxen hund. Innan jag ens går in på min hunds problem undanbeder jag ALLA typer av kommentarer om att ”jag borde inte ha en hund om jag är så lat!” Eller ”att jag har inte försökt nog” Min hund Medusa är en hairless Chinese crested dog. Jag köpte henne för ca 5år då hon var 1 år. Hennes uppfödare tänkte ha henne till avel och utställning, men när hon växt klart upptäcktes ett minimalt Bett fel som gjorde att hon inte kunde avla på henne. Problemen började redan när jag köpte henne, men dom har eskalerat med åren. Medusa bajas och kissar inne oavsett rastning… 😫 rekordet är 8km promenad när de första hon gjorde var att bajsa innanför dörren. Så som ni förstår beror de på ngt annat är ”dålig rastning” Hon bajsar i soffan, på saker, i sin hundbur i bilen och tom i sin egen hundbädd när hon är lös i huset. Kissande är det samma sak med! I soffan, på mattor, på gardiner, kuddar osv Hon skäms dessutom inte om man råkar se exakt när det händer! Jag har sagt åt henne när jag har tagit henne på ”bargärning”. Hon har varit till vet. Flera ggr utan att ngt är ”fel” typ tandsten eller dyl. De enda svaret jag fick av vet. var att rasen hade tappat vissa instinkter när dom avlats hårt så att de var nästan omöjligt att få den 100% rumsren. Jag har ledsnat på att tvätta mer kiss/bajs gardiner, filtar än barnkläder och resten av familjens tvätt! Tanken har ju tyvärr slagit oss att ta bort henne 😢💔 men hon är världens snällaste och mysigaste hund!! 😍 så jag hoppas att det finns ngn lösning på problemet. Med vänlig hälsning, Diana

Annons:
Nakis-medusa
2019-04-19 17:25
#1

Uppdatering! Jag har nyss tagit reda på bajs inne! Hela familjen har varit ute sen lunch med altandörren öppen men hon har lyckats smyga in ngn gång för att bajsa. Bajsa inne när hon är ute?! 😫 Varför? De är strålande sol ute! Finns de ngn annan som har en hund som går in för att bajsa när dom redan är UTE????!!! 😱😫

Herveaux
2019-04-19 19:00
#2

#1 Det är inte alla hundar som vill bajsa på sin egen tomt - även om dom annars är helt rumsrena. 

Min egen är en sån, av en helt annan ras dock. Jag jobbar i ett stall där han är med och dräller på stallplanen hela dagen, men ack så bråttom det är på vägen hem, det första han gör när vi kommer bort från uppfarten är att sätta sig och skita. 
(Han kan bajsa på gården men då är det verkligen dunder-akut.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Autonom
2019-04-30 10:19
#3

Hej,

#1 Jag undrar om du har tänkt på att ta kontakt med "hundpsykolog" för att få råd. Kan det hänga ihop med att det är tryggare att göra sina behov hemma? Jag ser på den puff jag har nu att det är obekvämt/riskfyllt att sitta och bajsa när annan hund går förbi.  Det är ju svårt att springa iväg eller försvara sig i det läget.  Puffen är osäker ute. Det är bara en tanke. 

Lycka till!

Lona
2019-06-17 20:55
#4

Jag är inne på samma spår som #3, har du pratat med någon som är duktig på hundars beteende? Det kan mycket väl ligga stress eller annat i botten som ni måste reda ut för att se en förbättring. Att göra ifrån sig lite överallt i huset är inte helt normalt, om det bara vore för att hon är lite otrygg ute så borde hon snarare ha inrättat en "toalett" inomhus. Sen är det så att en del småhundar har jättesvårt med att bli rumsrena - och tyvärr blir det ingen ändring så länge uppfödarna fortsätter att ha sådana hundar i avel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: