Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 4001 ggr
MuffinDigger
6/17/18, 12:46 PM

Ålder?

Jag har inte riktigt fattat hur gammal de blir. Har sökt runt lite men det står olika överallt. Har en puff som är 8 år nu. Hoppas hon får leva ett tag till i alla fall!

Annons:
Chinesecrestedlover
6/17/18, 1:55 PM
#1

Hej!

Skulle säga att det som med alla andra djur och människor för den delen också, varierar mycket beroende på hur friska de får vara osv. men skulle säga att småhundar generellt kan bli ganska gamla (läst om en Chihuahua som blev 23 år t.ex.) så 8 år är ingen ålder egentligen. Har läst om/sett många "kineser" som är 15 osv. 

Min multisjuka Chinese Crested (Cain❤️) fick avlivas p.g.a. att han fick ytterligare sjukdomsbesvär akut och för att prognosen var dålig 2016. Han var då 10,5 år och hade i stort sett levt på "lånad tid" sedan han var sju månader och hans olika besvär började visa sig. En hund som får vara frisk får antagligen leva betydligt längre. 

Cain hade epilepsi, hjärtfel, problem med översträckta hasleder (vinglade i haslederna) m.m. och på slutet (det som gjorde att han fick somna) fick han någonting neurologiskt i bakbenen/bakdelen = kunde plötsligt inte resa sig upp. 

Har en blandistik (Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke) på 6 år och hon har i stort sett aldrig varit sjuk och är lika pigg, busig och glad som när hon var valp, så får hon fortsätta med det, så tvivlar jag inte på att jag har många år kvar med henne. 

Tyvärr känner jag mig inte riktigt lika säker på att jag får behålla min lille gosse ;Ianto (blandis, Chihuahua/Chinese Crested) på 2 år lika länge. Han har genomgått en gastroskopi och koloskopi nyligen som visade på kronisk inflammation och mår inte alls bra ibland (han har som "skov"  med kräkningar/diarré). Hoppas gör jag ju såklart. Han är pigg och glad (mellan "skoven") och världens busigaste lille kille. 

Hoppsan! Blev lite väl långt svar på en "enkel" fråga… men som sagt du bör (om hunden får vara frisk) få ha din hund kvar i många år till, för 8 år är ingen ålder för en liten hund (större raser blir generellt sett gamla snabbare och dör tidigare än småhundar). 

Mvh/Chinesecrestedlover

MaaariaS
6/17/18, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min chinese crested/papillon  är 14 år och tio månader nu och jag hoppas att jag får ha kvar honom ett litet tag till ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MuffinDigger
6/17/18, 4:21 PM
#3

Åh gud vad skönt att höra! Memphis är hyfsat frisk. Lite problem med magen, men det är inget dödligt.

MaaariaS
6/18/18, 1:59 PM
#4

#3 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

-Cissi-
8/8/18, 5:13 PM
#5

I regel blir dom runt 15år :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kakan87
11/13/18, 8:38 AM
#6

Har en chinese crested som fyller 12 år i år, han är pigg än!

Annons:
Travis D
11/21/18, 10:34 PM
#7

min faster har en 7åring som jag hoppas lever minst lika många år till 😃

[Forest]
1/14/19, 12:10 AM
#8

15 år är normal ålder för mindre raser.

Upp till toppen
Annons: