Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1129 ggr
Sara87
4/11/18, 12:01 PM

Autoimmun sjukdom

Hej

Nu var det lääängesen jag var aktiv på iFokus överhuvudtaget men nu är jag tillbaka en stund… Ursäkta långt inlägg ;)

Vår hund Lucie (snart 7 år) sträckte sej för ett par veckor sedan och haltade och hade problem att röra sej..  Vi satte in Rimadyl på eget bevåg för att underlätta för henne då hon mått bra på det vid ett tidigare tillfälle. Efter en knapp vecka blev hon dålig med diarré och kräkningar. Vi avbröt kuren med Rimadyl. Två dagar senare verkade magen ok men hältan var värre än i början och vi fick akuttid hos veterinären. Misstänkt sträckning och Onsior utskrivet samt att diarrén var tillbaka så en medicin mot magkatarr fick hon också. Hon blev ordentligt dålig med mer diarré och kräkningar natten därpå och vi avbröt onsior och inväntade en stabilare mage. Två dagar senare satte vi in Onsior igen men ingen förbättring alls hos hunden utan hon fortsatte att bara ligga still och inte dricka självmant (vi gav henne via spruta i munnen). Dagen därpå fick hon feber (39 grader), jag ringde veterinären som tyckte vi skulle avvakta då detta var sent i söndags kväll. 

I måndags morse hade febern ökat till 39,4 grader så jag ringde igen. Fick en ny akuttid.
Prover togs, hon röntgades och kändes igenom. 
Sänkan låg på över 100 (ska ligga under 30), hon var trött och hade ännu högra feber när jag kom dit med henne. Så hon blev inskriven och skulle få starkare smärtstillande och dropp.

Igår ringde en annan veterinär som känt igenom henne och så på tisdagsförmiddagen och sa att Lucie verkar ha en Autoimmun sjukdom…alltså att kroppens immunförsvar angriper kroppens egna celler..i hennes fall lederna. Så det var ingen sträckning. Hon är sjuk. Det kan liknas vid reumatism. 
Hon blev kvar på djursjukhuset ytterligare en natt med kortisonbehandling som vi alla hoppas hon ska svara på och bli piggare av för hon hade fortfarande feber och var väldigt trött och hängig. Ingen uppdatering ännu, så vi väntar spänt..

Nu till min fråga. Är det någon här som har erfarenhet av autoimmun sjukdom hos hund och då framför allt den reumatiska delen, den som sätter sej på lederna?

Annons:
Sara87
4/12/18, 6:42 PM
#1

Nu är hon hemma igen. Piggare men fortfarande lite halt. Imorrn börjar vi ge henne kortison här hemma och ska tillbaka på återbesök om 2 veckor ungefär. 

Den preliminära/troliga diagnosen är Autoimmun polyartrit.

Upp till toppen
Annons: