Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3512 ggr
alicetrött
10/5/17, 10:39 AM

Tejpa öron?

En kompis som har denna hundras och har fått valpar nu har tejpat öronen på valparna. Jag blev helt chockad när jag fick se det och tyckte det såg hemskt ut. Hon sa att man brukar göra så. Är det verkligen sant? Är det inte snarare djurplågeri eller åtminstone onödigt lidande för vovven?

Kan tillägga att jag har noll koll själv och ingen erfarenhet av att ha hund men det känns bara spontant som att varför låter man inte hunden får vara som den är?

Annons:
[KatarinePierce]
10/5/17, 10:45 AM
#1

Det är djurplågeri

Herveaux
10/5/17, 10:51 AM
#2

Ja, vissa (ibland kanske alla) valpar hos en del raser tejpas för att hjälpa öronen att resa sig och se rastypiska ut.
Man använder en speciell typ av tejp (kirurgisk papperstejp?) som inte rycker i pälsen eller irriterar huden.

Detta görs för att få fram ett rastypiskt utseende som gör att hunden får bättre omdömen på utställning.

Själv skulle jag aldrig tejpa en valp, men så är jag inte ett dugg intresserad av utställning heller.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
10/5/17, 10:51 AM
#3

Det förekommer inom flera raser och bedöms inte som djurplågeri, eftersom det knappast medför "lidande". Om det sedan är etiskt eller inte kan anses som en annan fråga.

Fridaaaa
10/5/17, 10:52 AM
#4

#1 Djurplågeri = djuret lider, vilket de inte gör i detta fallet

Nej det är inte djurplågeri och ja man gör så. Jag tycker själv det är fel men är inte djurplågeri

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
12/2/17, 11:14 PM
#5

Att tejpa öronen på renrasiga hundar brukar göras rätt ofta, men allt beror på ras och den inviduella hundens förutsättningar/genetik. Offra beror det på att dom enligt rasstandad ska ha stående/liggande eller vipp öron typ som sheltie. Det är inte en rent för ”syns” skull det hjälper även till att hålla hörselgångarna öppna och ventilerar dom då hängörade hundar har mer problem med öroninflammationer. Det är INTE djurplågeri. Det skadar inte hunden. Man rakar öronen så dom inte blir så tunga (vilket oxå kan fälla öronen) och tejpen inte luggar när man tar av den. Skulle man tejpa för hårt/ovarsamt excetera så säger hunden ifrån. Skulle dom störa sej på tejpningen så skulle dom sitta och klia och inte tänka på annat än det. Man behöver inte gilla det men hunden lider absolut inte av det. Vill man ha en hund för enbart sällskap låt öronen vara. Men ska man ställa ut så behöver öronen vara på ett visst sätt, thats it!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Blomblom
2/2/18, 2:48 AM
#6

Jag tejpa öronen ett kort stund på min lilltjej men eftersom hon tyckte de var sjukt jobbigt tog jag bort tänkte ja gör senare när hon e äldre men gjorde bara ngn gång t men hon ville inte så då sket jag i det. Så nu hänger dom o de inge idé ens o ställa ut… För sig är jag inte intresserad utav allt sånt. Alla är olika. Men självklart tycker hundarna bäst om att slippa. Ngt som däremot ÄR dåligt är om öronen hänger då de kommer sämre med luft in o de med häng öron har mkt mer problem än de med stående. (Nu menar ja de med tight nerhängande öron). Men finns de raser som tejpar neråt å det är ju helt vridet. Enligt mig. Men alla kommer tycka olika…. 😑

Annons:
Upp till toppen
Annons: