Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 1717 ggr
VampireGirlElvira
2017-08-29 14:44

Rastypiskt eller inte?

Jag funderar ifall att Chinese Crested är rastypiska med att tappa det flesta tänder som dom har eller är det något "fel" med den hunden? Med tanke på att min systers hund som just är en cc har tappat dom flesta tänderna och hon har lagt en massa pengar på att fixa det. Är detta rastypiskt, eller har min syster "fattat ett dumt beslut" när hon köpte sin hund för ungefär två år sedan? Hon berättade för mig att hon köpte hunden bara för att den såg "söt" ut och inte hade läst på om hundrasen i förväg. Det är tur att hon har en bra försäkring åt hunden, men iallafall så är det dyrt att betala tandvården för hunden hela tiden. Sorry ifall jag hackar på någon här om detta, men jag är faktiskt fundersam ifall det är rastypiskt eller inte.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
[dynamitella]
2017-08-29 15:28
#1

Tandlossning och generellt kassa tänder finns som genetiska anlag hos den nakna varianten. Det står i varenda informationsblad eller hemsida om rasen då det är ett vanligt problem (De första resultaten på google om man googlar rasen förklarar detta. Tipsa syrran om att läsa på innan hon köper djur nästa gång. Det kan gå riktigt dåligt om man har otur).
Det beror väl till stor del på uppfödaren också. Köper man från en uppfödare med hundar med fina tänder minskar chansen för dyra veterinärbesök senare i livet.

VampireGirlElvira
2017-08-29 15:33
#2

Jag ska säga det till henne nästa gång jag träffar henne.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
2017-09-05 11:41
#3

Hur dyrt är det att dra ut en tand på en chinese crested? Jag tänkte med tanke på att hon har behövt fara till en veterinär igen för att dra ut ännu en tand, och jag frågade henne hur dyrt det blev för henne, men hon bara snäste tillbaka och sa att jag inte skulle lägga mig i hur mycket det kostade. Jag är bara orolig på att veterinären kanske kommer att få dra bort mer tänder på den hunden senare i framtiden, och att det kommer att bli dyrt för henne.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[dynamitella]
2017-09-05 16:05
#4

Vi kan inte på internet chansa vilken veterinär din syster gick till och deras prissättning.. Helt ärligt hade jag låtit henne och hennes hund vara. Om hon känner att hon vill hålla priset hemligt så låt henne.

VampireGirlElvira
2017-09-05 19:05
#5

Okej, men jag tycker inte att hon hade blivit så arg för att jag funderade på hur mycket hon hade lagt för veterinärräkningen. Men men…….

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fridaaaa
2017-09-07 12:51
#6

#5 Hon kanske tycker du blivit tjatig om det?
Och kanske samtidigt är orolig för hunden och så? Och alla kan ha dåliga dagar.
Men tycker inte andra har med sånt att göra heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: