Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 3665 ggr
Cassi91
2017-03-13 22:08

Pormaskar

Hej. Jag tog över en liten naken tik på 11 år. Hon är full i pormaskar. Jag har haft henne i 3 veckor och har badat henne varannan dag ungefär. Hon är rätt hårig på kroppen. Min fundering är om jag ska raka av hennes päls för att få bort alla pormaskar. Hon har enorma mändger. Använde just nu skrubb handskar, olivolja och douxo pyo shampoo. Har ingen erfarenhet av naken hundar men har läst en hel del om dom. Förra ägaren verkar inte ha varit så insatt i hur man sköter om huden och pälsen på hunden. Hoppas på att få svar så hon kan bli av med endel av dessa pormaskar :)

Annons:
Estelle13
2017-03-14 00:28
#1

Det spelar nog ingen roll hur mkt du än badar och skrubbar hunden så kommer den fortfarande ha kvar pormaskarna. Hur hunden är i hud och päls har mycket att göra med vad för foder den äter då problemen förmodligen inte kommer utifrån dvs att man slarvat med bad osv utan säkerligen är det inifrån som gör att dessa pormaskar uppstår. Jag har levt med rasen i 16 år, bara nakna och tycker alltid att rekommendationen bad 1 ggr i veckan är i överdrift. Det kan ibland gå flera månader mellan badningarna. Däremot tror jag säkert att en puff behöver badas oftare än den nakna varianten. Även när mina storpudlar är kortklippta så behöver de badas oftare än nakenhundarna, päls drar till sig mer smuts än naken hud. Har du någon bild på hur det ser ut ? och vad för mat får hunden av dig? och vad åt den hos tidigare ägaren?

Cassi91
2017-03-14 08:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Förstår att jah inte kan få bort alla pormaskar men hon har ju massor. Måste kunna få fort endel? Hon äter doggy som den förra ägaren gav henne. Men kan du rekommendera något bra foder till henne :)?

Cassi91
2017-03-14 12:17
#3

CENATURIOS Läste att detta foder var bra och har hjälp vissa hundar att bli av med pormaskarna :). Någon som har erfarenhet av detta foder:)?

Estelle13
2017-03-14 13:39
#4

Pormaskarna kan du inte få bort genom att bada hunden, om de är ytliga dvs att det lätt går att ta bort dem så kan man göra det men annars låt det vara då det ist kan orsaka infektion i huden. Våran äldsta tik hade en del pormaskar, det var på den tiden som man sällan kopplade att olika päls och hud problem ofta orsakades av kosten, på den tiden man trodde att pedigree var ett bra hundfoder :o Jag rekommenderar färskfoder eller Mush Vaisto som är ett färdigt sammansatt BARF foder. Dvs råa ben, kött och inälvor. Tittade på innehållsförteckningen på fodret du skrev och den första ingrediensen är spannmål. Försök att undvika spannmål. Doggy har också spannmål som första ingrediens.

-Cissi-
2017-03-15 00:08
#5

Har hört bra saker om PSH som ska ha nån produkt som "biter" bra på pormaskar. Vet dock inte vilken produkt. Men skulle oxå rekommendera foderbyte! Enligt min mening är Doggy det sämsta man kan ge. BARF och färskfoder är skitbra och många kineser funkar super på det. Många är känsliga för spannmål. Och kan då få problem med huden. Jag skulle oxå klippt hunden mest för att jag tycker det är snyggt och ser mer välmående ut samt att jag inbillar mej att det hjälper mot pormaskarna. Jag kan hjälpa dej om du bor i närheten :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cassi91
2017-03-15 06:47
#6

Då ska jag byta foder :) Jag vill gärna raka henne men är lite rädd hur hon ska se ut med alla pormaskar. Men de känns lite som att man kan rengöra henne bättre om pälsen försvinner :) Vad snäll du är. Jag bor i värmland. Vad tror du? Kommer man tänka på alla pormaksar om jag rakar henne? Vart kan man köpa bra foder?

Annons:
-Cissi-
2017-03-16 15:16
#7

Vart i Värmland? :) jag bor utanför Nyköping men är offta i Eskilstuna och Västerås. Inbillar mej att pälsen "stänger in" lite mer. Man ser dom ju lite bättre men tror inte att annat folk tänker på dom på det sättet. Det mesta finns på vanlig djurbutik. VOH och musch säljer ist alla. Finns i frysboxarna. Annars är orien eller acana bra torrfoder utan spannmål.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Estelle13
2017-03-16 16:34
#8

På somrarna brukar de flesta kineser bli mörkare i huden av solen så då kommer förhoppningsvis inte pormaskarna synas lika mkt. Jag beställer alltid Mush från zoo.se och får det hemskickat direkt till dörren, annars vet jag att arken zoo och granngården brukar ha lite olika varianter av färskfoder och BARF.

Upp till toppen
Annons: