Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 2156 ggr
TillyBus
2016-10-14 22:10

Chinese Crested- Intresserad

Hej allihop! Hoppas det är ok att jag frågar här. Verkar vara så trevlig stämning här, samt aktiva medlemmar. Min mamma hittade CC för några år sedan när vi letade efter en bra första gångs hund till mig. Verkligen en ras som drar till sig ens ögon! Efter att ha försökt att få info av ägare till CC som man har träffat, så blev man lite osäker då tre utav tre fick vi inte träffa pga att dom inte var "jämna" och var opålitliga. Vi lämnade då CC -speciellt när man läste om hundratals problem på internet-. Vi skaffade då en Aussie. Mitt lilla hjärta <3 Ångrar inte köpet alls… men… jag blev sjuk, kan man väl säga. Innan vi skaffade Tilly hade allt börjat bli bättre, men efter så hände något och allt bara small till och jag blev sjuk igen (vilket vi fick reda på var en kronisk sjukdom som man tyvärr inte kan bli frisk ifrån) Förstå mig inte fel nu, men Aussien är inte den ras jag behöver, och Tilly har inte, KAN inte, ligga inne om jag mår dåligt, och är ingen vidare "Hur mår du matte? Behöver du lugnt sällskap?" Utan är mer "Kom igen nu! Nu springer vi 3km! Gå uuuuupp!". Och det är jätte bra för den delen, får ju min motion som jag så verkligen behöver. Men jag saknar det där goset, hund i knät… Låt oss inte glömma att slippa "Kolla, Matte! En främling! Jag måste hälsa, Matte! *Hårt ryck i koppel*"-Tilly är lite "för vänlig" och. Och mina leder tål inte sådant. För tillfället får min familj sköta det fysiska med henne tills jag blir bättre. Dock fixar jag mycket av mental stimulansen och planerar att i en nära framtid att tävla i rallylydnad. Har letat efter en ras till när jag börjar må bättre (1-3 år framåt) och då har CC kommit upp flertal gånger. Har kollat på raser som Papillion och Tax, men alla Papillioner jag mött har varit 99%speed och 1%bjäbb, jättre trevliga glada hundar annars, och Tax är inga lydnads hundar-vilket vi behöver, tror annars vi kommer avlida efter att ha haft en Aussie som lär sig snabbt med inget tjat. Så till frågorna! -Hur är era CC till vardags? Har upplevt dom att vara väldigt individuella (via forum), är det så? -Vården (dusch, päls, solkräm/insmörjning), hur energikrävande/tidskrävande är den? -Hur dyr är försäkringen? -Vad behöver man till en CC (naken och puff)? Vad blir det totala priset om månaden? -Hur "sjuklig" anser ni rasen vara? Är det vanligt med problem? Vad är plus och minus för Puff och Naken? Själv dras jag mycket till naken pga att dom inte blir så varma, samt att man inte behöver oroa sig att dom drar med sig hem hela skogen (vi bor på landet). Men min mamma tycker puff pga mer besvär med tänder på den nakna. Har också hört att man inte ska klippa en Puffs päls då den aldrig går tillbaka till original skicket, är det så? Vad kan vara viktigt att fråga en uppfödare? Har pratat om att åka bort till en kennel som ligger några mil bort, men är osäker på vad man ska fråga. Nu blir det jätte lång text med många frågor, ursäkta! Vill bara veta om detta är rätt ras för mig. Tack på förhand.

Annons:
[Wilbur]
2016-10-15 09:53
#1

Åh vad kul  att du är intresserad av kinesen!

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan (har tre stycken, två puffpojkar och en nakentik) 🙂

Jag vill börja med att säga att FÖRR i tiden hade faktiskt kineserna ett problem med aggressioner, detta är ABSOLUT inget som accepteras idag så det behöver ni inte vara oroliga för om ni väljer uppfödare som är registrerade i SKK.

I rasstandarden står det tydligt att en kines "alltid är gladlynt och aldrig ilsken"

De problem jag kan se hos rasen är först och främst att det finns en utbredning av Epilepsi  hos dom, även patella och ögonsjukdomar kan förekomma. 

Detta går givetvis att undvika genom nogrannhet vid valpköpet :)

Numera finns ju kravet att all valpköparen ska ha fått se all dokumentation samt all information om sjukdomar i släktleden. Finns en liten ruta att bocka i på köpeavtalet angående det :)

Puff / naken 

Personligen tycker jag att det finns för och nackdelar med båda varianterna.

Naken måste ha kläder drygt 200 dagar om året, en puff släpar in skit..

Din mamma har rätt och fel. En puffpäls kan bli lite loco av att bli nerklippt, men oftast är det för att människan slutar med sina regelbundna bad och kamning.

Loke, utställningspuff

Jag vet många uppfödare som  klipper ner sina puffar för att sedan ställa ut som med full päls två år senare ;)

Angående tänderna på den nakna varianten så är det helt klart struliga med tänderna om du jämför med andra raser. Däremot följer även dessa sina föräldrars anlag så tittar du nogrannt på föräldradjuren kan du ändå oftast skapa dig ett hum om hur det blir.

Fråga uppfödaren om valptänderna släppt av sig själv eller om de behövts dras ut på föräldrarna. 

6 månaders naken

Jag själv fick åka till veterinären med min 6 månaders tik för tre dagar sen och dra ut helt intakta valptänder 😃

Valptänder med intakta rötter

När du åker till uppfödaren så är det viktigt att du vågar fråga om sjukdomsbilden hos dennes avelsdjur. Vad denne använder sina hundar till och hur de tänker kring sin avel.

Bli INTE förblindad av utställningstitlar, tryck på Epilepsi, patella och ärftliga ögonsjukdomar. 

Hittar du en hund av intresse så kan jag givetvis hjälpa dig att kika så stamtavlan er clean ut :)

/ Vicki

P.s 

Supervälkommen till forumet förresten! Här får man givetvis hänga även som icke ccd-ägare. 

Kika igenom några trådar, här finns faktiskt en del kul saker! 🤗🌺

D.s

Estelle13
2016-10-15 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har levt med rasen i 15 år. Har/haft tre nakna tikar och två valpkullar för 12 och 11 år sedan. Generellt sett utifrån våra tikar så kan jag beskriva rasen som lite osäkra, våra tre har varit olika allihopa både till utseendet och sättet,  någon har varit mer ostabil i psyket än den andra.

Att socialträna är viktigt för att dämpa osäkerheten som är väldigt vanlig i rasen, vet att mentaliteten idag är betydligt bättre på ccd än vad den var när vi skaffade våra. Våran första kines var född 2001 den andra 2002 och den tredje som fortfarande är i livet är idag 11 år född 2005.

Våra kineser tyckte aldrig om att leka med varandra, dominant ras, blev oftast bråk då de lekte. De har heller aldrig varit riktigt förtjusta i andra hundar, de har inte varit hundar som man bara kan sätta ihop med andra hundar, då blev det livat, en ccd vill lära känna den andra hunden först innan de släpper dem för nära inpå sig.

En ras med mycket egen vilja, ingen direkt träningskamrat på det viset utifrån vad mina kineser visat, de vill helst bestämma själva. Men det är förstås väldigt individuellt, en av powder puff tikarna vi fött upp är agility mästare och åker runt i olika länder och tävlar. Hon är idag 12 år gammal och tävlar fortfarande :-)

Något annat jag upplevt med rasen är att de är rätt dominanta till sättet, alla våra tikar har kissat som hanhundar och skvätter mycket ute på promenader precis som hanhundar gör.

Det jag upplever som varit ett problem är det här med rumsrenhet, vet att många har haft problem med det och även jag och min familj har erfarenhet av det, en ccd enligt min erfarenhet blir aldrig rumsren. Puffarna brukar vara lättare på det viset, är mer de nakna som springer och skvätter. Även tandproblem kan förekomma. Vi fick dra ut 5 tänder och göra munsanering på äldsta tiken.

Annars är det mysiga hundar som gärna hänger med ute i skogen och som alltid ska sova i sängen.

Som vuxen har jag nu bytt ras till storpudel och skillnaden mellan ccd och storpudel är att pudlarna är lättare och bättre träningskamrater och mer glada till lynnet och älskar att leka och umgås med varandra vilket aldrig kineserna gjorde. Och rumsrena har de varit från de var valpar. Pudeln är mentalt lättare medan kineserna är fysiskt lättare, för mig är en kines lite för lite hund dock, jag vill ha mer vilket jag fått i storpudlarna.

Lägger in en bild på våran äldsta tik vid namn "Skobi"  Mocciz Kashaya, döpt av uppfödaren efter hunden scobidoo för att hon hoppa upp och ner som honom och var livlig som valp.

Dexterr
2016-10-16 12:05
#3

#2 Kan verkligen hålla med om att kinesen vill lära känna hunden innan de kan umgås oså. Tar ett tag för min ena grabb innan han kan vaa nära en annan hund (oftast mest hanar). Sen är de bästisar för livet. Min uppfattning om rasen är att de är osäkra. Har två grabbar här hemma o de är bröder (samma föräldrar men olika kullar). O båda är så olika varann! Den ena är osäker när de gäller andra hundar men älskar människor. Lillebrorsan älskar hundar men rädd för människor. Mina två ÄLSKAR att leka med varandra, dom är så tajta o ska vara med varann hela tiden. Bråkar aldrig, varken om mat, ben eller leksaker. Sover gärna nära varandra. Den äldsta har tappat kanske 11 tänder. Dragit en tand pga den hamnade fel. O även fått en tand under tungan :P men inget som stör han. Den yngsta har såå fina tänder! Tror inte han tappat någon faktiskt :) o han har lägre hårighetsgrad än brorsan. Kan tillägga att mina är nakna med hårighetsgrad 4&5. Lite förvirrade vid träning är mina, men ändå lättlärda. Dom har verkligen viljan att träna men de blir lite för överexhalterade :P Sen tröttnar dom snabbt så är korta pass som gäller.

TillyBus
2016-10-18 12:12
#4

Åh, tack allihopa för svaren! Känner mig inte avskräckt än ;D Har bestämt datum då vi ska kolla på kennelns hundar bland folk (utställning). Bra på det viset att man ser hur dom klarar det, samt som man ser lynnet i lite mer helhet. (Självklart ska vi fråga om man får se dom i hemmet också :))Ska bli spännande!

[Wilbur]
2016-12-01 07:39
#5

Hur gick det för er Tillybus? Hittade ni någon själsfrände i kullen ni var och tittade på? :D

MoaE
2016-12-02 10:37
#6

#4 vad är det för kennel ni kollar hos? :)

Annons:
MoaE
2016-12-02 10:37
#7
Upp till toppen
Annons: