Annons:
Etikettundersökningar-kluringar
Läst 1241 ggr
[Wilbur]
2016-09-22 15:42

Varför valde du hund?

Som rubriken lyder, varför valde du att skaffa just hund? :) Var det planerat? Var det en barndomsdröm? Hur träffade du din hund första gången? Via annons, kompis, kollega, blocket, någon som frågade? Berätta gärna era historier om hur just ni hamnade där ni är idag och varför just din hund hamnade hos dig :)

Annons:
Sebastian.l.e
2016-09-22 16:15
#1

Oj det här var ju lite intressant ;) 

Det var inte alls planerat att jag skulle skaffa just Putte, men höll på att planera att ta en valp efter min svärmors Cavalier King Charles tik men så träffade jag Anita som nu äger Puttes bror och hon berättade att hennes dotter höll på att leta efter ett nytt hem åt Putte då han inte funkar bra med deras äldsta dotter. Så på en vim ringde jag och kollade läget så fick jag träffa dom allihopa hemma hos Anita över lite fika och jag blev stört kär :D Kom bra överrens med Puttes ''förra'' familj (är bara fodervärd just nu tills jag kan betala honom men han stannar hos mig hela tiden i alla fall) och det är ju alltid positivt. Putte i sig var dock väldigt tillbaka dragen och höll sig i skymundan men när jag sen fick träffa honom utan andra hundar i närheten var han helt fantastisk! Han har alldeles lagom mycket energi och har inga problem med att varva ner och bara mysa heller. 

Både jag och Putte blev nog lite kära i varandra där vid första dagarna han var här och nu är han här för att stanna ❤️

MaaariaS
2016-09-22 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har velat ha hund sen jag var liten och ville ha  en promenadkompis och hade tiden för att ha hund 🙂

Jag kollade lite efter hundar på blocket ett litet tag och kvällen Max annons kom ut så hade jag gått och lagt mej när jag kände att jag måste gå ut på blocket nu och Max annons hade kommit in 20 minuter innan,jag ringde direkt och vi bestämde att vi skulle ses kl 10 dagen efter och 10.30 gick vi hem med honom ❤️(han är omplacering)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

-Cissi-
2016-09-22 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det hela börgade med att jag hade en "blocket period" var så sugen på en liten vän. Tiden fans men inte pengarna. Kollade runt på olika annonser på kineser. Klickade på en annons från en kennel jag kollat på i omgångar och gillade,  och kollade på valparna hon hade ute. Föll lite extra för ena valpen. 

Bestämde mej att mejla uppfödaren och höra hur hennes framtida avels planer såg ut. Och berättade lite om mej och vad jag sökte. Hon svarade med att denna kull var den hon skulle ha på ett tag. Men om jag var intresserad så hade hon en tik i denna kull som passade mina önskemål. Vi pratade lite till och bestämde träff om en vecka, för att prata lite mer. Under den veckan var jag utomlands och träffade släkt. Kan säga att det var den längsta veckan. 

Kom tillbaka till Sverige på morgonen. Sen till föräldrarna och hämta bilen, köra hem och äta en macka innan syrran och jag åkte till uppfödaren. 

Vi pratade och sen skrev jag på papper. Tog med det lilla knytet och åkte hem. Allt var så overkligt, denna lilla valp var min! Samma valp som fick mej att klicka på den annonsen. 

Har länge varigt inställd på kines dom har låtit perfekt på pappret. Haft alla egenskaper jag velat ha <3  så välldans glad  över mitt hjärtegryn. ❤️

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
2016-09-25 11:00
#4

Jag planerade aldrig för kines utan halkade in på rasen när min syster var och hämtade sin lilla Chinese crested pojke.
 Han hade en syster som var Powderpuff och mitt hjärta bara smälte för henne! 😍 Hon var redan såld och skulle flytta strax efter så vi åkte hem med min systers lilla valp medan mitt hjärta värkte i bröstet. 

Någon månad senare hade uppfödaren till min systers valp hört av sig till min syster och frågade om hon visste någon som var intresserad av fodervärdskap på en vuxen hane som hon hade hemma (min systers valps pappa).
Han kissade inne extremt mycket, oavsett var han var. På en timme kunde han kissa drygt 20-talet gånger inomhus, det var helt extremt..

Yngve hade inte så vacker päls..

Någon dag efter det hade han flyttat in hos mig (Yngve) och det tog ett tag men jag fick bukt på kisseriet. 
Han bodde hos mig i drygt 4 månader innan min syster ringde mig igen och sa att hon hittat en liten Powderpuff-valp på Blocket för bara 3.500 kr.
Det var extremt billigt för en valp på 8 månaders valp med stamtavla och grejer och jag hade chansen till en EGEN hund som jag valt själv.

Loke bar alltid öronen såhär i början.

Vi åkte och tittade. Vi träffades utomhus.
Det första Loke gjorde var att morra, gömma sig bakom dåvarande matte och visa tänder. . han var rädd för sig själv och allt runt om honom.
En timme senare var vi påväg hem, men med en liten livrädd hund med hängande öron och en skabbig päls.

Loke och Yngve kom överens bra, de blev bättre och bättre vänner med tiden och Yngve fick bo kvar.

kompisar

Jag började ställa ut, det gick riktigt bra efter ett tag.
Vi fick nya vänner som höll på med Kineser och jag träffade Junis Uppfödare första gången i Hässleholm 2014.

Tanken var inte att jag skulle ha fler hundar, men under tiden jag ställt ut hade en tanke om en framtida uppfödning sakta väckts till liv. 
Hösten 2015 frågade Uppfödaren mig och jag ville köpa en av hennes kommande valpar till våren och jag sa Ja.. varför inte.

Juni 7 veckor

NU sitter jag här med mina tre små monster och hade inte kunnat vara mer nöjd över alla dessa märkliga vägar som lett mig dit där jag och hundarna är idag.

[Wilbur]
2016-09-28 20:18
#5

*putt*

Yanni3
2016-10-01 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag hade sedan jag var 13 år gammal alltid velat ha en svart nakenfis.

Det var min drömhund.

Jag flyttade ihop med min pojkvän 2013 och pratade med honom om att jag så gärna ville ha en liten svart nakenhund.

Han sa: -Det kommer ALDRIG komma in en nakenhund i mitt hem.

Tråkigt tyckte jag men jag slutade aldrig att tänkta på kineserna, kollade blocket varje dag och en dag såg jag han, han med stort H!

Jag tjatade på min sambo och bad honom att vi iaf skulle åka och titta på denna söta lilla varelse.

Han sa till slut: -Jaja ring henne då..

Jag tog telefonen direkt och ringde uppfödaren och vi pratade väldigt länge om både de ena och de andra.

Till sist bestämde vi att jag kunde komma och hälsa på valparna på fredagen.

Sagt och gjort! Jag var som ett barn på julafton när vi åkte dit, pirr i magen och allt =)

Vi kom dit och satte oss inne i rummet med valparna, mamman, pappan och en äldre syster till valparna.

Det fanns två puffar, en hane och en tik.

Sen fanns de två nakna pojkar en ljus och dendära SVARTA!

Den svarta valpen va väldigt självständig och gick mest rundor och utforskade omgivningen medan dom andra ville hälsa och kela och busa.

Den svarta kom och hälsade på mig och jag va helt såld!

Jag kollade på min sambo och han förstod att denna lilla nakenhunden kommer följa med oss hem. hihi..
Så där och då va de bestämt, han skulle med hem.
Han skulle dock ombesiktigas och eftersom de var Fredag kväll kunde han inte besiktigas förrän på Måndagen.
Uppfödaren såg på mig att jag inte ville åka utan honom så hon sa: -Ta du med honom hem idag så kan du komma med honom till veterinären på Måndag.
Jag blev ÖVERLYCKLIG!
I bilen på vägen hem svävade jag som på moln. Kunde knappt förstå att jag hade faktiskt min drömhund i famnen.
På måndagen åkte vi till veterinären och allt var som det skulle. Vi åkte hem till uppfödaren och fixade alla papper och betalning.
NU va han min, bara MIN!!
Jag va då 26 år. Jag hade fått min dröm uppfylld efter 13 år och har aldrig ångrat en sekund.
Viktor är en väldigt rolig hund som ofta bjuder på många skratt.
Och han är precis som hunden i min dröm, Kunde inte vara bättre.

Annons:
[Wilbur]
2016-10-01 19:54
#7

Så härliga berättelser! Det värmer verkligen hjärtat att läsa dom!❤️

Fridaaaa
2016-10-01 20:03
#8

Var det planerat? 
Just nakenhund var inte planerat. Haft andra raser i tankarna. Men hund var planerat då jag är uppväxt med hund och älskar verkligen hundar, inget liv utan hundar :)

Var det en barndomsdröm?
Att äga egen hund ja det har det alltid varit :)

Hur träffade du din hund första gången? Via annons, kompis, kollega, blocket, någon som frågade?
Roxy: Svärmor. Var med när kullen föddes, eller ja delar av kullen, och hon frågade om jag ville ha :)

Happy: Svärmor. Hon frågade om vi ville ha henne tillfälligt, då hon fått tillbaka henne från en familj som hade henne. Och vi sa ja, och ja sedan blev hon fast

Berätta gärna era historier om hur just ni hamnade där ni är idag och varför just din hund hamnade hos dig :)

Vi ville ha en hund innan vår stora hund blev allt för gammal. Och sedan föddes Roxys kull. Känner till föräldrarna och speciellt glad för hennes pappa. Efter 2-3 veckors funderingar så bestämde jag mig för att ta en valp i kullen. Velade först mellan några, men sedan blev det mer och mer Roxy och hon valde oss. Så kändes så himla rätt :) Det är verkligen min hund. Min första hund som står på mig. Träna från grunden, följt sedan hon föddes. Perfekt!

Happy skulle bara vara här tillfälligt, men blev så fäst vid henne allt efter tiden gick och var en hel del att jobba med henne vilket har gjort vårt band starkare.  Och hon har snart varit här 2 år :) Och hon tyr sig mycket till min sambo också. Till och min pappa har blivit förtjust i henne  ;) 

Men liten hund var ingen självklarthet, likaså inte kines :) 
Vi hade ju vår sankt bernhard. Men vet inte, blivit mer och mer småhund för mig just nu :) Av många anledningar! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
2016-10-30 11:33
#9

Någon som inte hunnit skriva? :)

MoaE
2016-10-30 13:03
#10

Jag har alltid velat ha hund sen jag var liten, men pappa är ju allergisk… När jag gick på mellanstadiet flyttade mina föräldrar isär och även om det var tråkigt så innebar det ju faktiskt att chansen att kunna ha hund var större. Men mamma jobbade heltid och jag gick ju i skolan mycket så det fanns fortfarande inte tid för någon hund. Jag var verkligen jätteledsen och tjatade mycket. Jag kunde gå hem på raster tyckte jag. När jag började på högstadiet och brorsan på gymnasiet så blev äntligen frågan mer aktuell då ingen av oss hade långa skoldagar.

 Någon gång då när jag gick på högstadiet flyttade vår första hund hit, det var en kines på 2 år som vi fick av våra släktingar i finland. Jag var jätteglad och vi tränade agility och tricks, tyvärr var denna hund inte helt frisk och hon åldrades snabbt i sinnet. Hon ville inte längre träna agility och uppskattade inte långa promenader… Sen när hon var omkring 8år(?) så åkte jag till släktingar i finland som hade 2 valpar kvar från en kull som nu var 5 månader. Valpen som jag blev förtjust i var bedårande söt men så rädd för alla, syrran som hade fött upp honom kunde inte ha kvar honom hemma och hade lämnat honom hos resten av familjen som han ej kände. Jag satt länge på golvet och lät honom komma fram och till slut vågade honom, efter upprepade gånger började han följa efter mig. Han hade hittat en trygghet igen och jag smälte totalt. Jag ringde mamma och berättade men hon sa nej. Så när vi åkte hem blev han kvar där men jag gav mig inte. Det resulterade i att de sen fixade pass åt honom och när han var 6 månader åkte vi och hämtade honom. Dumt av mig var bara att jag inte tänkte på att detta är en hund jag inte kan köra agility med, inte ställa ut pga svårt hjärtfel men vad gör väll det idag, han är så go❤️

Den äldsta hunden var nu närmare ca 10 och vi visste att vi inte kommer ha kvar henne länge. Jag ville ju så gärna prova på det här med utställning och ha en hund att träna och den här gången var mamma lättare att övertala. Jag började kolla runt bland olika kennlar och mejlade flera stycken som hade planerade kullar. Vi åkte till en kennel med en dräktig tik och träffade både mamma och pappa som hade väldigt härligt temperament. Så jag och mamma bestämde gemensamt att vi tar en valp efter dessa och på den vägen kom lilla Saskia till oss.

Hoppas någon orkar läsa min essä ;)

[Wilbur]
2016-10-31 21:09
#11

<3

-Cissi-
2016-11-04 10:02
#12

Underbar historia Moa <3 :D

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MoaE
2016-11-04 13:22
#13

<3

Annons:
Upp till toppen
Annons: