Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 938 ggr
Visper
5/30/16, 3:48 PM

Patella operation

Hej alla!

För en vecka sedan opererades min puff på Strömsholm. Det här var andra benet och det första gjordes fyra veckor innan. Smärtlindringen har inte fungerat och han har på olika sätt blivit dålig i magen. Han fick Rimadyl första gången och Cimalgex andra gången. Naturligtvis har han fått piller för att skydda magen .

JAg funderar på varför det är så svårt at få fram smärtlindring som inte frestar på magen. Läste att någon givit sin hund Fortodol och ska ringa till företaget som tillverkar den i morgon. Fortodol består av gurkmeja så det är ju inget farligt kemiskt. 

Det som är knepigt är att ha en hund som är "snabbast i världen" och ska hållas i stillhet. Burvila fungerar men så fort han kommer ur buren är det högrisk för hopp upp och ner i möbler. Koppel och sele hjälper inte alltid. Det gäller att vara förutseende ska jag säga och jag blir stressad. Husse tycker att jag är för harig och jag tror att jag stressar hunden! ond cirkel som ju kommer att gå över.  Jag önskar verkligen att vovven skulle stanna upp och känna efter lite och be om att blir lyft istället för att gasa på.

Matte behöver lite pepp!

Hunden mår bra och gör stora framsteg varje dag. Vi promenerar enligt rehabinstruktion och har tid bokad på rehab om två veckor. Såret läker fint. Han har sluppit krage eftersom overall ha fungerat precis lika bra. Det kan jag rekommendera!

Någon som har erfarenheter och vill dela

Annons:
MoaE
5/30/16, 7:59 PM
#1

Skönt att det går åt rätt håll, att det verkar läka som det ska. Har ingen egen erfarenhet men vad gäller energin så kan ju trötta ut mentalt. Kör sökövningar, nosework så har du en nöjd hund sen oavsett energinivå :) Lycka till med din sötnos!

[Wilbur]
5/30/16, 9:41 PM
#2

Oh, jag har inte heller erfarenhet av patellaoperation, däremot har jag en extrem hypad lite herre hemma! Vill inte vara still för fem öre! Prova att stoppa in en Kong fylld med typ. .mjukost eller leverpastej i frysen så har han något att pilla med. Om Loke är väldigt pigg och svår att få trött brukar jag ta fram ett gäng äggkoppar som jag vänder upp och ner på varav en har en godis under sig. Äggkoppar är svåra att komma in under så det kräver lite klur innan det ger med sig!

Visper
5/31/16, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 och #2 Tack för ert engagemang och råd. Glömt kongen och ska ta fram den. Kan berätta att jag kollat veterinärdatabasen på SKK och sett att ingen av min hunds föräldrar är patellakollade. Längre bakåt i stamtavlan är det lite si och så. Intressant läsning. Vet inte när/om det blev en krav på patella före avel och i så fall när det infördes.

[Wilbur]
6/1/16, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det finns inget krav på att kolla patella på sina avelsdjur idag eftersom det är är tillräckligt ofta förkommande i rasen. DÄREMOT står det att man bör kolla det, men det är inte ett krav… än. Jag kan tycka att det är tråkigt att folk inte gör det för i slutändan blir det valpköpare som lider av det.. :/

Visper
6/1/16, 5:37 PM
#5

Det är jättetråkigt och framförallt ett lidande för djuret. Operationer med 8 veckors konvalescens är inget att jubla över

[Wilbur]
6/2/16, 6:39 AM
#6

Nej verkligen inte! Hoppas din lilla hund blir bra så fort som möjligt iallafall! :)

Annons:
Visper
6/5/16, 2:07 PM
#7

Vi kämpar på!

Upp till toppen
Annons: