Annons:
Etikettkläder-tips-frågor
Läst 1331 ggr
hktl
2015-10-28 06:13

för lite kläder?

Hej!

Jag jobbar på ett hunddagis där vi har en liten nakenfis som jag är lite orolig för. Jag tycker att han har väldigt lite kläder och det är tydligt att han fryser, han kurar ihop sig och gömmer sig så fort han märker att vi ska gå ut och gå. Just nu varierar temperaturen mellan 0 -10 plus där jag bor, men det blåser väldigt mycket så även vid 10 så är det kallt. Jag har ofta min vinterjacka eller fleecetröja med vindtät jacka över när jag är ute, och jag tycker att det är kallt!

Men nakenfisen får ibland med sig en tunn stickad tröja utan ben fortfarande. Ibland har han feecefodrat täcke från hurrta, men inget som värmer benen.  Det varmaste han har på hela året (då kan det bli -15) är en tunn fleeceoverall med korta ben. Jag tycker att det här är alldeles för lite kläder, och jag tycker så synd om honom. Vad tycker ni? Är det för lite kläder?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hjälpa honom. Det känns jättesvårt att prata med hans husse och matte, det är ett ganska känsligt ämne att säga till nån att jag tror att din hund har för lite kläder på sig. Men jag kan ju samtidigt inte bara titta på och låta honom frysa. Jag kan tillägga att min kollega och chef också tycker att det är för lite kläder men ingen känner sig bekväm med att prata med dom.

Det jag skulle vilja veta är, hur mycket kläder är lagom under hösten och vintern? Visa gärna bilder på era nakenfisar och hur dom är klädda under höst och vinter!

Annons:
[Obito]1
2015-10-28 06:44
#1

Om ni tycker detta är ett problem så är enda lösningen att ta upp det med dem på ett fint sätt, dem kanske inte har sett på det med samma ögon som er? 

Det kanske är jobbigt men det är ofta bättre än att tala bakom ryggen om eventuella problem:)

Torparmor
2015-10-28 06:53
#2

Eftersom den är hos er hela dagarna så är det ni som vet hur den beter sig när det är kallt. Ägarna går kanske inte alls ut med hunden under vintern eller när det är blåsigt och dåligt väder.

Ta upp det när de hämtar en dag när det varit blåsigt. Säg t ex "Idag har det blåst mycket. "Hundens namn" har darrat och frusit när vi varit ute. Har ni några varmare kläder ni kan skicka med till i morgon? Jag/vi vill inte att den ska bli sjuk""


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Intehärutandär
2015-10-28 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spike är naken under vinteroverall nu. Vi har frostdagar, men inte minusgrader på promenader ännu. Jag skulle be vänligt att de skickar med varmare kläder.

Fridaaaa
2015-10-28 10:39
#4

Jag hade tagit upp det försiktigt med dem och förklarat hur det ligger till.
Dock är Happy sån att hon kan visa att hon inte vill ut men väl ute så far hon omkring och fryser inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
2015-11-06 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Alicias har dessa kläder som jag varierar mellan. Ibland är hon naken om det är sol,vindstilla och vi rör på oss. Har ungefär samma temperaturs om du.

Jag tycker att du säger åt din chef att ta det samtalet med kunden, visst det kan vara klurigt att prata om men som chef ska man kunna ta en sån diskussion. Förklara bara försiktigt att hunden fryser och ni vill att ägaren tar med sej kläder som är lite varmare och som täcker mer. Jag har jobbat/praktiserat på hunddagis som har haft låne kläder som hundarna fått låna om ägare glömt sina eller om en individ blivigt kall/blöt och man varigt rädd att dom skulle få kors förlamning eller bli sjuka.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

hktl
2015-11-13 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar. Ni har såklart rätt, vi måste prata med dom. Jag har försökt be min chef att prata med dom men han har inte gjort det och verkar inte vilja. Han är lika konflikträdd som jag är. Jag tycker att det är roligt att sy så nu har jag faktiskt sytt en fleeceoverall med långa ben och en liten bit som värmer svansroten också. Och en halsduk/mössa som går att ta bort. Jag får göra lite ändringar i mönstret bara för han lyckas fortfarande kissa ner kläderna. Just nu tror jag att det räcker med den och ett vindtätt täcke över. Vad tror ni? Hur ska man tänka med nakenhundar, ska man utgå ifrån sig själv och klä hunden så som man själv klär sig? Jag ska försöka prata med dom idag, och såklart fråga om det är okej att jag använder overallen på honom!

Annons:
Intehärutandär
2015-11-13 12:55
#7

#6 Jag tycker det där ser alldeles perfekt ut att ha på sig nu.

-Cissi-
2015-11-13 23:30
#8

Välldigt fin :) en sån skulle man ha ;) jag går lite efter hur mycket  hunden fryser. Darrar och skuter rygg är det nog dags att ta på nått varmare. Står dom ofta på3tassar kan man ta på nått till eller undersöka om man behöver skor.

Bra att du tar dej i kragen och pratar med ägaren 👍 det är bara att lägga fram det fint så är dom nog mer till mötes gående. Han behöver ju varmare kläder hemma oxå så är bra att ägarna är medvetna om det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Patricia1993]
2015-11-14 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här där jag bor ser jag alltid två väldigt nakna kineser med hårgrad 1 som aldrig har kläder på sig. Har sett dem fastbundna utanför konsum utan kläder mitt i vintern :-(

Våra kineser har alltid haft sina fodrade teddy overaller på vintrarna, har det varit riktigt kallt har de även haft en väst eller ett täcke över.

Dessa overaller har vi haft i snart 15 år och de håller fortfarande 👍

-Cissi-
2015-11-15 20:32
#10

Vad tråkigt att folk inte inser att nakna hundar behöver kläder.. även många korthåriga hundar behöver juh kläder. Bör inte skaffa en sån ras om man inte är villig att klä på dom. Och man bör aldrig binda en hund utanför en affär.. 😡

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: