Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1930 ggr
Fridaaaa
2015-10-02 16:37

Bra mot tandsten?

Märkt att Happy har lätt för tandsten.
Hon får ben då och då samt färskfoder.

Vad rekommenderar ni förebyggande mot tandsten?
(vet att vissa får lättare än andra)

Skrapar bort det jag hittar med tandstensskrapa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
2015-10-02 16:39
#1

Torkade grisöron!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IceTee
2015-10-02 17:01
#2

Dentastix och färskfoder är bra! Märgben är också nyttigt. Vad som helst som hon behöver tugga på egentligen

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-10-02 17:55
#3

#2 Dentastix hjälper ingenting mot tänderna, mest försäljningsknep och massa spannmål. Märgben är inte bra för tänderna, för hårt.
Som sagt får hon redan ben då och då. Och Färskfoder äter hon redan 👍

#1 Det får hon enstaka gånger, hon tuggar inte så länge på dem bara och lättare att hitta rökta än torkade tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
2015-10-02 19:35
#4

#3 min hunds tänder har blivit väldigt rena av dem, men det kan vara ett sammanträffande
Det sista jag kan tänka på är att äta så rent färskfoder som möjligt, men det får han ju redan!
Du kan ju borsta tänderna på hunden? Som man själv gör för att förbygga?

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-10-02 19:38
#5

#4 Lite mer tur skulle jag säga. Men alla tycker vi nog olika men inget jag vill ge mina :) Mycket bättre med ben :)
Ja färskfoder äter hon redan :) Hur menar du med "så rent färskfoder"som möjligt?

Funderat på att börja borsta, fick hem något från pedigree med tandborte och tandkräm men hundarna gillade inte tandkrämen haha! Vet du någon med bra smak?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
2015-10-02 19:57
#6

#5 ja, jag utgår helt enkelt från vad vår uppfödare sagt, och ingen av de andra från den kenneln har haft tandproblem (vi håller alla kontakten via en facebook-grupp, väldigt kul faktiskt)! Han är en av de bästa i Sverige, så ang märgben litar jag till hundra på honom! Fast vi har ju en väldigt naturlig och frisk ras som inte är framavlad, så den kanske har lite tåligare tänder. Det är ju det deras tänder är skapta för liksom! Jag har dock ingen koll på hur tänderna är hos små hundar, men kan tänka mig att de skiljer sig från de större raserna. Vore vettigt liksom om man tänker proportionerligt
Färskfoder med så lite annat i sig som möjligt helt enkelt. Det kan ju skilja mellan märke har jag märkt

Vi borstar inte tänderna på våran hund, hon har ju som sagt väldigt bra tänder så det behövs inte men det finns nog många andra att fråga om det där!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Fridaaaa
2015-10-02 20:11
#7

#6 Märgben är väldigt hårt för hundar och stor risk för tandskador. Därför bör man inte ge det speciellt ofta till hundar :)  Nej deras tänder är inte skapade att äta märgben däremot andra råa ben :) 
Många småhundar har tyvärr problem med tänderna, blivit bättre men på bland annat kineserna är de tyvärr inte topp fortfarande.
Aa vet inte hur mycket av varje det är i detta men det hon fungerar på så kör på det, men är minst 60% kött :) 

Ja nu skrev du det med att ni inte borstar men inte tidigare i tråden vad jag kan se så inte så lätt att veta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
2015-10-02 20:24
#8

#7 Men det fungerar ju utmärkt för vildhundar? Man ska hålla ett öga så hunden inte sväljer vassa flisor, men att det är skadligt vill jag gärna ha källa på! Har bara hört att det är bra nämligen. Eller ja, får de det för mycket kan de bli lite kassa i magen och har man otur och inte håller koll och det börjar bli massor med små flisor kan det ställa till det såklart! 

Låter som ett bra färskfoder!

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-10-02 20:27
#9

#8 Man kan inte 100% jämföra våra tamhundar med t.ex varg. Men nej de benen brukar de inte äta, de bärande benen just pga att de är så hårda. De kan äta märgen men själva benet är tyvärr inte bra. Många hundar som fått tandskador pga märgbenen. Tror det finns bra länkar på barf.ifokus om du kollar där,kan tyvärr inte länka via mobilen :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
2015-10-02 21:11
#10

#9Jo då, de där benen ligger de och gnager på! Fullt av näring som de inte har råd att gå miste om ju Ja, men då är det ju en rasfråga! Du kan i allra högsta grad jämföra en canaandog med en dingo rent tand-mässigt eller för all del de "tama" canaandog-arna med det vilda! Åter igen- länk på det. Finns många fall där hundar sätter i halsen av de där blekta hud-benen. Hundar får ju tandskador av många saker, men det är klart- de sönderavlade raserna har ju sämre tänder, så det är klart att man inte kan behandla dem som man kan behandla de naturligare raserna som klarar av att tugga hårda ben osv

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-10-02 21:30
#11

#10 Näring i ja, men själva benen äter de inte upp eller lägger så mycket energi att gnaga på :) 
Kan som sagt inte länka via mobilen. Men går du in i den gruppen finns det bra där :) Nej det gäller alla hundraser, det är inte bra för någon hundras med märgben ofta :) Men annan diskussion, vill inte ta det vidare i denna tråden då det inte handlar om det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
2015-10-02 21:40
#12

#11 förespråkar ju märgben? Tror du missförstått vad ett märgben är! Jag har gett mina tips baserat på veterinärer och folk som jobbar just med vad som är hälsosamt för hundar. Men sen är det ju upp till var och en vad man väljer att tro på! Men självklart man inte kan jämföra en chihuahua med en schäfer? Märg varje dag blir de ju rätt kassa i magen av, så någon gång varannan vecka eller så duger bra! Hoppas du hittar någon annan lösning- dela gärna med dig om du gör det

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-10-02 21:45
#13

#12 Jag vet vad märgben är ;) 
Veterinärer har tyvärr sällan koll på sånt, de har inte utbildning direkt inom kost hos hundar (kolla bara på fodrena många förespråkar: Royal caninmfl) och ja jag har kontakt med kunnigt hundfolk, och med barf, och de avråder med från märgben :) Sedan är det upp till var och en vilket man vill göra. Jag vill inte riskera mina hundars tänder i alla fall :)

Och hon får redan bra ben så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Petitua]
2015-10-07 09:16
#14

#4 Det behövs faktiskt inte tandkräm till hund. Det går bra med bara fingertutan eller en liten tandborste. 

Själv propagerar jag alltid för Plaqueoff som mjukar upp placken och även ger hunden riktigt god andedräkt.. Billigt och fri frakt på Apotea.

http://www.apotea.se/plaqueoff-animal-60-g

"PlaqueOff Animal är ett kosttillskott framställt från en ishavsalg som har en förmåga att påverka och avlägsna munbakterier så att tandstenen blir porös, lossnar av sig själv eller går lätt att avlägsna vid vanlig tandborstning. Eftersom munbakterier är orsaken till dålig andedräkt kommer PlaqueOff även att minska den dåliga andedräkten."

Innehållsförteckning:

Naturligt växtämne, havsalg Algae D1070™. 

Registrerat hos Jordbruksverket. Algen är godkänd av WHO (United Nations World Health Organization), FDA (U.S. Food and Drug Administration), samt FAO (Food and Agricultre Organization of the United Nations). Fastställd som GRAS (Generally Recognized As Safe).

Fridaaaa
2015-10-07 09:19
#15

#14  Plaque vet jag flera som testat men ingen skillnad.
Jag har även haft det en omgång, men nä hjälpte ingenting tyvärr.
Tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-08 09:25
#16

#15 Jag vet inte vad du menar med "ingen skillnad". Många tror att plauqe off tar bort tandsten, men det gör den inte. Den mjukar upp tandstenen så den blir lättare att få bort vid tandborstning eller när hunden tuggar på någonting.  Dessutom är det billigt, ofarligt och ger en riktigt fin andedräkt. 😉

#6 CCD är faktiskt inte heller en framavlad ras - säger jag som stolt ägare till en kines 😉. Hårlösheten är en 4000-5000 år gammal mutation där det defekta pälsanlaget, dvs. nakenheten, även medför sämre tandanlag. Under Han-dynastin (200 f.kr-200 e.kr) födde mandarinerna upp opälsade jakt- och sällskapshundar, så i motsats till vad de flesta tror är rasen alltså  inte skapad av människors hand. Kineserna använde dessa kinesiska nakenhundar som råtthundar på handelsfartygen under 1300-talet då böldpesten härjade.  // Bara för att jag behövde säga det…. *fniss*😛

Jag är också försiktig med min hunds tänder och vill inte ge alltför hårda saker att tugga på, som t.ex. märgben.  Jag tar inte ställning till om märgben i sig är bra eller inte - för min hund är det inte bra. Inte heller kampar jag speciellt hårt med honom när vi leker. Allt för att värna om hans tänder. 👋

Fridaaaa
2015-10-08 09:42
#17

#16 Billigt vill jag inte påstå att det är xD
Ja jag tycker inte det gjorde skillnad och flera andra tyckte samma dvs de märkte ingen skillnad ang tandsten alls, var som om hunden inte åt det alls.
Sedan vill jag förebygga mot tandsten eller minska ner den så mycket som möjligt :)
Just nu är den inte svår att ta bort själv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-08 09:46
#18

#17 Det kostar 200 kr för en burk med 60 g som räcker i 3 år till 1 hund på 6-8 kg. Det tycker jag är billigt. Med 2 små hundar räcker dessa 200 kr i 1½ år.

Skillnaden i effekt beror säkert på hur lätt hunden bildar tandsten. Min hundar kanske inte hade/har det problemet!?

Fridaaaa
2015-10-08 09:49
#19

#18 Räcker det verkligen så länge? Så länge räckte inte min burk xD 
Nej kan vara så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-08 09:54
#20

#19 Ja, det följer med en pytteliten slev som man ska fylla till 1/4. Det och en dutt Omega3 köpt hos veterinär bjuder jag honom varje morgon  i en skiva kalkon. Tre flugor i en smäll eftersom kalkon också stimulerar den process som producerar serotonin. Så gjorde jag med Sylvester och så gör jag med Isaac. Båda luktade fint i munnen och ingen visar speciellt mycket tandsten.

Att även borsta tänderna är mitt mål, så nu tränar vi munhantering för att fixa det…. en dag! 🤐

Annons:
Fridaaaa
2015-10-08 09:57
#21

#20 Ja jag har alltid kört bra ben plus nu då färskfoder :) För tändernas skull.
Haha ja jag har aldrig varit "borstatänderpåhundmänniska" xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-09 09:24
#22

#21 *fniss* Inte jag heller, men det är mitt mål att göra det.. Egentligen har jag inget emot tandborstning på hundar, vi har ju en ras med dålig tandstatus. Problemet för mig är att det är så tråååkigt och bökigt. 😛

Fridaaaa
2015-10-09 09:29
#23

#22 Ja jag är sån att jag vill att de sköter det så långt det går nämligen :)
Sedan tandborstning om just den hunden kräver det, inte "bara för att" liksom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-11 14:19
#24

#23 För mig funkar "för att man ska/bör/rekommenderas att borsta tänderna på sina hundar" nuförtiden. Isaac har bara fyllt 1 år och vad vet jag om hans tandstatus i framtiden. Jag vill inte chansa på den fronten.

Fridaaaa
2015-10-11 14:23
#25

#24 Ja alla görsom de känner, jag föredrar att de sköter det själva om det går, märker jag att "nej det fungerar inte" så får jag köra på tandborstning eller annat som fungerar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-10-12 08:52
#26

🙂

Sara87
2015-11-13 18:50
#27

Det vi gör för att minska tandsten då Lucie lätt får det medan Sally inte har lika lätt att få det är tandborstning, droppar/medel i vattnet som ska ge god andedräkt samt hjälpa till att hålla tandsten och plack borta, ger tuggben ibland och skrapar vid behov :)

Annons:
Cahira
2015-11-30 08:03
#28

Efter jag fick dra 18 tänder på min dvärgschnauzer så har jag blivit helt frenetisk med tandborstningen på Frodo. Det är kassaste känslan som finns när hunden blir av med tänder. :/ Nu är hon förvisso väldigt väldigt svår med munnen, vill inte borstas, vill inte tugga på saker, ingenting. Men det gjorde mig så mycket mer noga att träna Frodo som valp att vara okej med det. Jag har en tandkräm som han tokälskar så man får nog testa sig fram lite vad ens hund gillar. Jag har en tandborste för barn, lagom liten och lagom mjuk. :) Alla hundtandborstar var så sjukt stora och svåra att rymmas i kinden. Lite tandsten har uppkommit ändå men det hjälper absolut att hålla undan.

Och vad gäller vilddjur så får de också tandproblem med ålder, skillnaden är att de sällan ser så speciellt hög ålder. Hört att 8 år är rätt hög ålder i många fall men hur mycket det stämmer vet jag inte. Däremot så har småhundar mycket högre risk för tandsten än större hundar och det ligger mycket i enzymerna i saliven så tandborstning är verkligen något jag rekommenderar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-11-30 10:45
#29

#28 Försökt borsta lite nu en tid varje dag men inte märkt någon skillnad med den tandkrämen jag använt :( Hade en annan först men den tyckte hon smakade illa tror jag xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-12-01 00:06
#30

Det tar ju bort beläggningar precis som hos oss och förebygger tandsten så det är ju mer en förebyggning än en lösning på tandsten som redan finns. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-12-01 00:14
#31

#30 det vet jag men var inte det jag syftade på :) för tandsten tar jag bort med skrapa :) Men att hon får det lika fort än. Vet inte om det är tandkrämen eller om man måste ge det ännu mer tid?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-12-01 00:39
#32

Hur länge har du borstat? Tandkrämen är oftast bara smak för att göra det trevligare men borsten gör det största jobbet så vet inte om byte gör skillnad eller inte? Kanske annan borste?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-12-01 10:24
#33

#32 Började för ca 4-6 veckor, minns inte exakt :)
Har en tandborste gjord för tandborstning av hund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: