Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1188 ggr
Lova123
8/6/15, 11:17 PM

Erfarenheter hundsporter?

Hej! Har tänktt på det här med aktivering av chinese crested, har någon provat/håller på med rally lydnad/agility/ spår? Hur funkar det? Motivering och arbetslust? Skulle ni säga att det går/är lätt om man tränar och hittar rätt motivation och har roligt med hunden att komma upp i högre klasser med en chinese? Håller ni på med någon annan hundsport med era chineser?

Annons:
Cahira
8/6/15, 11:54 PM
#1

Urhundhjärnan är lite speciell och knepig att jobba med. Vissa går det jättebra med medans andra går det inte alls. Lite som katter där de måste älska vad de gör för att göra det. Måste få ut nåt av det.

Ska börja dog parkour med min kines men vet inte om han riktigt vill, får se hur det går.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
8/7/15, 9:14 AM
#2

Roxy är betydligt mer arbetsvillig än Happy.
Roxy hänger gärna med på saker, Happy ligger hellre hemma och tuggar på ett ben eller myser under täcket eller slappar i trädgården än att arbeta haha.

Med Roxy kör jag lite Dogparkour, småtrix, långpromenader, gjort personspår (korta( cyklat, simmat, hopp över hinder mm. Lite allt möjligt.
Happy har jag inte testat så mycket med, lite småtrix, promenader,dogparkour, simning (simma var ingen hit) mm

Så på den punkten är de väldigt olika. Roxy är hälften puff hälften papillon men tror personligen inte att det spelar någon roll, mamman tränades agility innan t.ex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
8/7/15, 10:33 PM
#3

Det gäller att hitta rätt motivation för chinesen. De är mycket som katter och gör saker på egna villkor, skulle inte säga att det är den mest arbetsvilliga rasen, den har inte automatiskt intresse för att jobba. Har två puffar varav ena tycker klickerträning är super kul så han testar sig fram och jobbar faktiskt bra. Den andra är endast 6 månader men hon är otroligt nyfiken på allting och koncentrerar sig därför inte på träningen. Vissa dagar funkar det och andra inte alls, mer som en katt alltså. Kanske kommer det med åldern också, vet inte… Har hört att puffarna generellt är mer arbetsvilliga. Men skulle säga att det handlar väldigt mycket om individ och att hitta rätt motivation.

[Petitua]
8/9/15, 12:38 PM
#4

Jag har aldrig hört talas om att rasen skulle göra saker på egna villkor och att det inte är den mest samarbetsvilliga rasen. Det är inte rätt att sprida rykten om det inte är en vedertagen sanning. 

Isaac är mycket samarbetsvillig  och det var Sylvester också!

#0 Du kan pröva vad du vill med din hund. "Allt kan fungera bra om hundens intresse för uppgiften kan bibehållas" och kan den inte det så är det oss ägare det handlar om och inte rasen. Det är vår uppgift att peppa  hunden så att den tycker det är roligt. 

Kort beskrivning av rasen:
"Chinese crested dog är en sällskapshund. Den är en aktiv, tillgiven och sällskaplig ras. Rasen är vänlig, lekfull och gladlynt, men kan vara reserverad mot främlingar, framförallt den nakna varianten. Den har en stark flockkänsla, men är detta till trots ändå självständig. Den är lyhörd men kan vara envis och behöver en stadig hand och en konsekvent uppfostran för att bli lydig. Som en livlig och rörlig hund uppskattar den att få röra på sig, men motionsbehovet är inte extremt. Förutom regelbundna promenader är tillfälle till rasting och lek utan koppel bra för hundens fysik. Agility kan fungera bra, om hundens intresse för uppgiften kan bibehållas. Lydnadsträning kan under samma förutsättning också fungera. Rasen ställs även ut på hundutställningar."

Fridaaaa
8/9/15, 1:03 PM
#5

#4 Tror många går efter egna erfarenheter. 
Jag upplever med att det är en ganska envis ras överlag och att det varierar väldigt inom rasen kring samarbetsvillighet 🙂 Finns nog egentligen inget rätt eller fel där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
8/9/15, 8:19 PM
#6

#5 Visst är det så att många beskriver sina egna erfarenheter som svar på frågor och det är inget fel med det. Problem uppstår först när vi presenterar våra erfarenheter med egna hund/-ar som rasegenskaper.  Det står förresten i mitt citat att de kan vara envisa, men ingenstans har jag läst att rasen "inte automatiskt har intresse för att jobba".

Den här länken är lite rolig tycker jag. "Djurprataren" frågar sig själv Är en kines alltid lik en annan kines? 🙂

Annons:
Lova123
8/10/15, 2:27 PM
#7

Tack för alla svar bra svar :) och sorry för fel stavning i rubriken ska stå hundsporter ;)

Fridaaaa
8/10/15, 3:37 PM
#8

#7 Ändrade till hundsporter 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lova123
8/11/15, 11:12 AM
#9

Tack :)

Upp till toppen
Annons: