Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1292 ggr
Lova123
7/31/15, 12:16 PM

Bästa samt sämsta

Vad skulle ni säga är det bästa samt sämsta med chineser? :)

Annons:
Bjallstal
7/31/15, 1:35 PM
#1

Det absolut bästa med kineser, enligt mig, är hur anpassningsbara dem är. Jag som reumatiker har dagar när korta kissrundor är det enda min kropp orkar, och det är kinesen fullt nöjd med. Sedan andra dagar är två mila promenader inga som helst problem.👍

Det sämsta är väl tänderna, som på alla små hundar. Borsta, borsta och borsta för att hålla tänderna fina.

Men ångrar inte en dag att rasvalet blev CCD, finns för mig, inga bättre hundar.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cahira
7/31/15, 5:19 PM
#2

Bästa är hur sällskapliga de är, det är jättemysigt med en mysboll! 

Sämsta är självständigheten, speciellt ute. Vissa kan aldrig vara lösa och vissa kan vara svårtränade pga urhundshjärnan. Jag har haft tur med min Frodo som kan vara lös men det tog mycket träning att nå dit. Urhundsmentalitet är inte för alla. Utöver det så är rasen helt fantastiskt perfekt och underbar. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

pälli
8/1/15, 7:24 AM
#3

Bästa: Anpassningsbara och kärleksfulla.

Sämsta: Har man den nakna så är det mer omvårdnad kan jag tycka, dom har ingen riktig päls som skyddar mot diverse olika yttre påfrestningar så det är mycket hudvård.
Och deras energi kan ibland inte riktigt passa mig kan jag känna.. blir för mycket ståhej.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Lova123
8/1/15, 2:55 PM
#4

Okej tack för svar :) ska skaffa en chinese till nästa sommar och läser på allt allt vad jag kan hitta om dom så jag vet vad jag ger mig in på :) dom verkar vara väldigt roliga hundar att ha :D

[Petitua]
8/1/15, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min förra chinese hade väldigt lite behåring, en 2-3:a på behåringsskalan, och som tidigare sagts var det mycket jobb med huden. Han fick lätt skavsår av kläderna på vintern. 

Nu har jag en 4:a, så han har en något tät päls på ryggen, gles på bröst och ben. Jag nakenrakar honom inte, men jag  håller ryggen kort. Inför sommaren kan jag göra det, men inte nu när höst och vinter snart är i antågande. Jag tycker det är stor skillnad på helt naket och lite hår. Lite hår är lättare. 

För övrigt har jag bara en sak att säga och som jag brukar säga: "Once you go nude you never go back". Jag bara älskar CCD Hairless.

Glöm inte att det finns Powder Puff också om du vill ha päls på din Chinese. 

Bilden visar de olika behåringsgraderna som finns på den nakna Chinesen.

Lova123
8/2/15, 6:08 AM
#6

Nej vet att det finns powder puff också men tycker dom nakna är så fina :)

Annons:
pälli
8/2/15, 7:25 AM
#7

#4 Ja, dom är  himla roliga hundar! Min sambo skulle aldrig aldrig aldrig i hela sitt liv köpa en nakenhund, men nu hade jag Molly när vi vart tillsammans så han hade inte mycket till val ;) Men han säger alltid till vänner och kollegor ''Jag skulle aldrig så länge jag lever köpa mig en nakenhund, dom är så fula så dom inte ens blir söta, men jag ÄLSKAR rasens förmåga att anpassa sig… jag kan ta ut henne på en mil om jag vill men vi kan också slappa inne hela dagen och ta korta promenader om jag så vill''.

Det man får tänka på med nakna varianten att det blir mycket pyssling med huden. De nakna har ju ingen päls utan hår, med andra ord har dom faktiskt inget skydd mot yttre påfrestningar så som sol och vind och regn och rusk. Dom får lättare utslag, bakterier kan tränga sig in i huden lättare (typ in i sår eller klofästen), bränner sig snabbt i solen och kan lättare få svamp pga fukt efter regn.
Min tös har haft en hel del utslag, infekterade sår och nu har hon inflammation i klofästen. Men.. Det löser sig enkelt genom att ha klorhexidin samt Aloe Vera hemma, samt alltid torka dom torra riktigt noga efter regn och bad. Det går alltid att förebygga med rätt verktyg så att säga.
Nu ligger hon i sin korg med tratt då jag nyss smort in hennes två klofästen med klorhexidin mousse jag fick av veterinären. Det lär man sig också med tiden, för allt behöver man inte åka in när man äger en nakenhund. Man åker in en gång med ett bekymmer, sedan inser man att man gott och väl kunnat lösa det själv hemma utan att slänga ut tusenlappar på veterinären. Menar, en irritation i huden kan veterinären inte göra nåt åt än att be dig köpa klorhexidin och det kan du köpa billigt på apoteket.. Sedan en tratt på så hunden inte kommer åt att slicka. Samma när jag åkte in med hennes inflammation i klofästerna, jag visste att dom inget kunde göra men jag ville vara säker. 970 kr fattigare och händer det igen vet jag exakt vad jag ska göra :) Och hon fick det pga all fukt och blött pga regnig sommar, och jag har inte varit noga att torka henne torr efter promenader.

En hunds päls är ju till för att skydda mot yttre påfrestningar, så det är nackdelen med nakenhunden har jag märkt med åren nu. Något man får ha i åtanke och det är nog det jag tycker är jobbigast med nakenhunden, men jag är så förälskad i nakenhundar överlag så jag kommer nog äga någon till i framtiden :)

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Lova123
8/6/15, 11:11 PM
#8

Janokej då förstår jag :) men dom verkar vara så underbara hundar så det är nog värt det extra jobbet med huden :) tack för alla svar :D

Upp till toppen
Annons: