Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2814 ggr
EternalWinter
2015-07-07 17:45

Foder/schampo

Hej! Jag har en tikvalp på ca 14 veckor. Hon har väldigt mycket finnar (kan beror på värmen) och fick tips av en här på forumet om att se över vilket foder då det kan påverka. Jag har tagit över henne nyligen och nu äter hon doggy vilket inte är ett sådär superbra foder. Vad ger ni era hundar? Sen undrar jag lite om vilket schampo hon ska tvättas med samt hur ofta? Har inte så stor koll på rasen men läser på så mycket jag bara kan, hoppas även kunna få hjälp ifrån er. Tack på förhand :-)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Annons:
Fridaaaa
2015-07-07 17:49
#1

Jag ger nordic färskfoder och mush vaisto till mina 🙂
Happy när hon kom hit när hon var ca 8 månader hade pormaskar och finnar på magen. Men när hon började få detta har det försvunnit superbra.

Hur ofta är lite olika vad som behövs. Man får "känna" efter lite själv hur ofta man tycker att det är nödvändigt, tycker jag i alla fall 🙂 Samma lite vilket schampoo som passar. Om du söker på sidan finns det lite olika schampoo & balsamtrådar attläsa och se tips och ideer 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-07-08 09:05
#2

Bra att du vill skippa Doggy! Vill du ge torrfoder, så välj ett spannmålsfritt. Fråga gärna uppfödaren vad hon ger och varför!

Personligen ger jag Brit Care Dog Small Breed som är baserat på lamm ihop med färskfoder. Tyvärr är Brit Care  inte svenskt, men uppfödaren använder det och jag fortsätter på samma väg eftersom hennes hundar mår bra av det. Det är  ett allergivänligt foder och Isaac har fin hud och fin behåring. 

Jag blandar hälften torrfoder och hälften färskfoder vid  varje måltid. Som färskfoder ger jag antingen det norska VOM eller det svenska Emmzoo. Emmzoo är ekologiskt och innehåller bara svenskt kött, vilket jag ser som en fördel. Jag mixar ihop de båda fodren  i skålen för annars äter han bara färskfodret och torrfodret blir kvar i skålen. 

När vi ställer frågor i ett forum får vi  räkna med många olika svar, så i slutänden får du pröva dig fram själv. Köp inte stora förpackningar på en gång. Då riskerar du att få en massa kilo stående i garderoben. Det hände  mig med min förra nakenhund … så det gör jag inte om . Skämtar

Jag vill också säga att du har kommit till rätt forum. Här finns det mycket samlad kunskap och informationen presenteras inte ihop med en massa pekpinnar och oförskämdheter.

Lycka till med din nya lilla vän.

Once you go nude, you'll never go back // Marianne & Isaac

Fridaaaa
2015-07-08 09:12
#3

#2 Emmzo är inte ekologiskt. Svenskt ja men inte ekologiskt dessvärre. Inte hittat något färskfoder som är det än. Men borde komma tycker jag, hade lätt köpt det i så fall 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
2015-07-08 11:07
#4

Färskfoder är guld värt. Kär på Mush Vaisto jag, Doggy får faktiskt min hund när maten inte är färdig tinad (vi har ett kylskåp som gillar att  göra allt till is, trots att graden står på 6+) eller när maten är slut. Doggy skulle jag inte ge som bas då min hund inte pallar det, men pallar en hund att ha Doggy är kör hårt! Så länge hunden får mat och funkar på det.

Dock… finnar får nakenfisarna pga  oren hud. Bästa sättet är att smörja från insidan, en bra insida ger en bra utsida. Dvs ett foder som passar hunden och sådan är individuellt.  En del nakenfisar mår bra på färskfoder och en del på torrfoder, en del mår kasst på färskfoder men mår toppen på torrfoder. Det handlar om att hitta ett foder som passar ens hund. Och den vägen är knepig; Man får först tänka på sin ekonomi och vad den tillåter, sedan får man se om man har plats för färskfoder i sin frys och om inte så får man kolla på torrfoder. Sen kanske man föredrar torrfoder framför färskfoder och hellre vill ha det, helt enkelt.
Individer kan vara känsliga för vissa råvaror, som min hund som inte klarar av svin/gris utan fiser och blir dålig i magen av det. Finns en hel del hundar som inte klarar av svin/gris då det är svårt för hunden att smälta ned, däremot är till exempel lamm och kyckling lättsmält och många hundar med känsliga magar klara av det. DOCK finns det en del hundar som inte tål kyckling heller. Det får man testa sig fram till helt enkelt.

Helt enkelt: Vi säger att du vill ha torrfoder, kör på spannmålsfritt då spannmål faktiskt ger oren hud hos nakenfisarna och dåliga magar hos de flesta men viktigast är det för nakenfisarnas hud att skippa spannmål så gott det går, så då får du kolla upp spannmålsfritt torrfoder för den prisklass du är redo att betala för. Sedan kollar du igenom ingredienserna och ser om det är nåt du vill ge din hund (undvik majs också, gör så blodsockret hos hunden höjs och slutar med att hunden blir stirrig och stressad).  Torrfoder jag gillar är Standardt Mild (innehåller inte gris), Four Friends, Arion, Brit Care (jag är inte noga med 100% spannmålsfri mat då min hund klarar liten mängd men inte som bas, helt enkelt).
Om du finner ett torrfoder du vill testa, så ge torrfodret minst 3 månader innan du byter igen. På de 3 månaderna ser du hur din hund påverkas av maten.

Men vill du hellre testa färskfoder så rekommenderar jag Mush Vaisto, finns olika sorter och relativt billigt för oss med nakenfisar. Jag rekommenderar också att undvika gris/svin utifall att då det kan ge stora problem för ens hund OM hunden är känslig mot det. Finns inte mycket mer att säga om färskfoder än detta, det är knepigare med torrfoder tycker jag :)

Färskfoder funkar bra på min känsliga dam, hon har fortfarande pormaskar men hon stinker inte äckligt om huden och inga större finnar som hon hade med torrfoder.

Laxolja/fiskolja är bra för huden också, smörjer på insidan och våra nakenfisar kan behöva den extra dosen av omega-3 för att huden och trampdynorna ska må bra.

Angående schampo så är jag inte lika noga eftersom maten smörjer min hund inifrån. Använder ett schampo som heter K9 som innehåller Aloe Vera då Aloe Vera är guld värt för torr och narig hud som våra hundar kan få, smörjer in bra mot utslag och dylikt med (köp dig en tub och ha hemma när din hund blir torr om huden eller får utslag, så hög procent av Aloe Vera som möjligt dock, sen ska vara så ren som möjligt). Jag duschar min hund vid behov, inte ens en gång i veckan. Hon behöver inte det längre :)

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Petitua]
2015-07-08 15:48
#5

#3 Okej, det var vad en uppfödare av Whippet sa! Där ser man, man kan inte lita på folk …. 😃 Jag gjorde tyvärr ingen sökning den här gången utan litade på hennes ord eftersom vi känner varandra. Förmodligen tror hon själv att det är så.  // Tack för infon!

Eftersom min förra nakenfis inte tålde gris, så ger jag inte Isaac det heller. Jag går på lamm, kyckling och prövar även Emmzos färskfoder med oxkött nu.

#4 K9 ska jag pröva!

Jag bor i en mellanstor stad och där finns inte Mush Vaisto att köpa. Det finna bara VOM och Emmzo, så valet av färskfoder kan bli avhängigt utbudet där man bor.

Fridaaaa
2015-07-08 17:21
#6

#5 Jag har läst på deras sida och så, och kontaktat dem när jag funderade på att köra på det, och står ingenting om ekologiskt och de sa inget om att det var det heller, enbart att det är svenskt 🙂 Men är bra att det är svenskt 👍
Du kan inte beställa hem? Vissa har hemleverans 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Petitua]
2015-07-08 22:04
#7

#6 Jag har inte riktigt gett mig på att beställa hemleverans för färskfoder. Det gör jag bara med torrfoder… hittills iaf. ;)

emeliezan89
2015-07-08 22:07
#8

jag kör canagan  ett är ett spannmålsfritt hund foder och min lille älska det och de är ett mycket bra hundfoder=)

EternalWinter
2015-07-09 01:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Åh vad härligt med så många svar! Väldigt skönt för mig som inte är så inläst i rasen. Hon kom till mig då förra ägaren inte längre kunde ha hand om henne så jag erbjöd mig va hundvakt ett tag och vi klickade direkt, hon beslöt sig för att sälja tiken och hon har tagit både mig & min sambo med storm. Nu är hon inte renrasig nakenhund utan har även en liten skvätt yorkie i sig men kände ändå att det här forumet passade in bäst så jag hoppas vi är välkomna här ändå. :-) Ser många bra förslag här och har funderar på färskfoder men har relativt liten frys så tänkte kanske blanda både torrt & färskt. Mina andra vovvar får four friends, vad tror ni om det till en nakenfis?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Fridaaaa
2015-07-09 08:32
#10

#8 Ja det är ett bra torrfoder 👍

#9 Ja ni är så välkomna! Jag har själv en mix och är andra som har det med, :) Din är ju dessutom nakis så hihi :D Supersöt! :D
Din lilla går det inte åt mycket färskfoder. Roxy t.ex äter 3,5-4 kg/månad, så din lilla kommer nog inte äta mer än så per månad :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
2015-07-09 10:10
#11

#9 Man kan ge färskfoder ett mål och torrfoder ett annat mål. Det funkar bra det, brukar jag också göra ibland (än en gång pga vårt kylskåp, haha). Four Friends är ett bra märke faktiskt, så testa!
En sak angående färskfoder är att det är så lättsmält.. dvs att man kan behöva ge mat kanske 3-4 gånger/dag. Min hund får frukost, lunch och middag. Får hon inte 3 gånger/dag så spyr hon pga tom mage.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

EternalWinter
2015-07-09 10:45
#12

#10 Åh vad härligt! Ja hon är en riktig nakenfis med ett yorkie ansikte tycker jag :D Ska åka och kolla på alternativ på färskfoder idag vi har en butik som heter djur&uteliv i närheten och dom har rätt stort utbud. #11 då ska jag köpa hem four friends puppy och se hur hon blir på det. Hon brukar få 3 gånger i början fick hon 2 men hon ber tydligt om en till portion mitt på dagen. Idag ser finnarna mycket bättre ut dom verkar ha gått ner mycket och inga nya. Hoppas det blir helt bra med fodret. :-)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Fridaaaa
2015-07-09 10:49
#13

Jag ger färskfoder till mina, nordic, får 2 ggr/dag, blandar med mush vaisto ibland med 🙂
Gör gärna en presentations/bildtråd med henne, vore roligt och följa där hennes utveckling 😍

Ja 3-4 ggr/dag till så liten är att rekommndera :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
emeliezan89
2015-07-10 16:32
#14

ni är spå välkomna=) söt hund=)

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
2015-07-13 06:16
#16

Taste of the wild grain free och Espree kör jag på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: