Annons:
Etiketttillbehör-koppel-selar-bäddar-osv
Läst 2710 ggr
[Petitua]
2015-06-25 16:20

Bilsele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger ingen bil och åker inte speciellt ofta med hund i andras bil heller, men jag vill ändå ha en bra bilsele för de tillfällen som blir. 

Vad säger Ni om bilselar?

Är det någon som har prövat Dogmans och vad tyckte du/ni om den i så fall?

Annons:
Fridaaaa
2015-06-25 16:22
#1

Tycker att det är bra om hunden gillar det. Mina åker dock bara transportbur i bagaget.
Men smidigt om man ska t.ex åka buss också, sitter hunden säkert.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2015-06-25 20:43
#2

Jag använder ofta bilsele både i min bil och andras. Jag skulle dock enbart köpa en sele som faktiskt är säker och krocktestad.

[Petitua]
2015-06-25 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Jag vill i grunden också ha en krocktestad sele, men kanske vi kommer åka bil max 1-2 ggr/år, om ens det, och då känns det inte okej att lägga så mycket pengar.

Inget av de alternativ jag har känns riktigt bra, så det är därför jag tar upp det med er.  😕

[Petitua]
2015-07-02 14:36
#4

Dogmans bilsele var en katastrof, så den lämnar jag tillbaka och det fick bli en vanlig hurttasele istället.  

Jag kommer att köpa Hurtta Outdoors Active Sele. Bra pris och en modell som ger stöd. Enligt infon även lämplig som bilsele. 

http://www.petster.eu/se/art/hurtta-outdoors-active-sele-korsbar.php

Fridaaaa
2015-07-02 15:03
#5

#4 Den har flera haft problem med vad jag läst, knäppet har gått upp och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2015-07-02 16:27
#6

Lämplig som bilsele o krocktestad är inte samma sak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Petitua]
2015-07-02 16:39
#7

#6 Jag vet! Jag är ute efter" lämplig som bilsele" eftersom vi åker bil 1 gång/år om ens det. Förmodligen inte ens det, eftersom Isaac blev så omåttligt bilsjuk (vilket jag var förvarnad om).

vallhund
2015-07-02 17:52
#8

#7 Funderat på bur? Den kan han ha som grotta hemma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hildgrim
2015-07-02 21:51
#9

Om du nu bara ska åka bil en gång per år och inte vill köpa en sele för 400-500 kr är det inte bättre att låta hunden sitta löst vid fötterna vid passagerarsätet istället?

Sitter den inte tryggare där än fastspänd med en sele som ändå inte klarar av en krock?

Fridaaaa
2015-07-03 01:02
#10

#9 fast det är ju olagligt och osäkert säger som #8 :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Petitua]
2015-07-04 07:05
#11

#10 Ja, det är lag på att hunden inte får vara lös under bilfärd, och  lagen säger bur eller sele, inte krocktestad sele. 

Tyvärr handlar den delen  om att man i första hand ser till människan, så att inte hen får en hund på 6kg nacken då det ger en kraft motsvarande nästan 800kg vid en krock i 90km/tim.

Nej, jag köper inte en bur för tusenlappen/-lappar när vi så gott som aldrig åker bil. Jag vet ju inte ens om den vi ev. ska åka med har plats för en bur. Jag stannar vid en riktigt bra sele från Hurtta! Dessutom skulle det inte förvåna mig om den sele jag syftar på (se tidigare kommentar med länk) är lika bra som de två krocktestade som jag känner till..

Hildgrim
2015-07-04 08:25
#12

Jag hade hellre haft hunden längst fram och riskerat att få böter än att låta hunden sitta i sättet med en sele som har plastspännen. Har mycket svårt att tro att spännena skulle klara en krock där även en liten hund kommer att väga många hundra kg.

vallhund
2015-07-04 09:48
#13

#11 Lagen är inte så precis som du skriver, lagen säger att last skall vara säkrad, inget annat.
Säkraste platsen för hund utan bur eller sele är på golvet framför passagerarplatsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Petitua]
2015-07-04 13:05
#14

#12 Tänkte inte på spännena faktiskt. Jag är total novis på området  åka-med-hund-i-bil. 

#13 Aha, men tack vilken bra information!

Då kan jag alltså köpa den där Hurtta Outdoor active och ha hunden mellan benen på golvet. Det låter som en efter omständigheterna bra lösning för oss.

Hade vi åkt bil i tid och otid hade jag naturligtvis skaffat en rejäl bur. 

TUSEN TACK FÖR ALL VÄRDEFULLE INFORMATION! // Marianne & Isaac

[Petitua]
2015-07-04 13:07
#15

P.S. När jag lämnade tillbaka Dogmans bilsele till Lantmännen/Granngården så bad jag dem se över om de verkligen skulle ha den i sitt sortiment.

[Petitua]
2015-07-06 21:48
#16

Jag skrev till Hurtta om deras sele "lämplig för bil" och fick  svar!

Jag skrev:
Vad innebär egentligen krocktestad sele: jag menar, bara för att denna Active Sele inte är krocktestad, så behöver det väl inte innebära att den inte klarar ett krocktest.

När jag tittar på selen (i butik) och läser vad ni skriver om den, så uppfattar jag det som en riktigt bra säkerhetssele i bil. Vad säger Ni om den saken? Har ni funderingar på att låta krocktesta den?

Frågan är viktig för mig eftersom min hund och jag åker bil så sällan och då endast kortare sträckor, så vill jag inte lägga en "förmögenhet" på en sele endast för bil!

Med vänlig hälsning
Marianne Nyman

SVAR (och snabbt kom det också):

Hej Marianne, 

Angående Active selen som vi släppte som en nyhet i våras så är det helt riktigt att denna inte har krocktestats. Det finns tankar på att det ska göras men ännu inget som är bestämt. 

På Jordbruksverkets hemsida kan ni läsa om vilka regler som gäller vid transport av hund i bil, angående selar så står det ”Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.” 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.htm 

Enligt Jordbruksverkets hemsida står det alltså ingenting om att selen måste vara krocktestad utan endast att den ska vara anpassad för hundar. Jämfört med en ”vanlig” sele från olika tillverkare som endast består av remmar så borde Active selen med sin vaddering vara ett bättre alternativ. Det allra bästa alternativet är dock fortfarande en bilsele som är krocktestad. 

Hoppas att ovanstående är till din hjälp 

Med vänlig hälsning / Best regards 

Paul Mårtensson | Salesmanager Pet trade Sweden| Hurtta & Co.
paul.martensson@hurttaco.com  
BEST FRIEND GROUP OY | PL 1769 | 70461 Kuopio| FINLAND
Tel. +46 769 481080 | Vxl. +46 8 209212 | Fax +46 8 209213

pälli
2015-07-08 10:13
#17

Värdefull information till mig som inom snar framtid måste gå över från bilbur till bilsele. Kommer absolut inte få plats med både barnvagn och bilbur i bilen när bebis kommer så måste gå över till bilsele till Molly, så detta var nyttig läsning för framtida köp.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Fridaaaa
2015-07-08 12:48
#18

#16 👍

Ja det är en djungel ibland vad man bör köpa och itne köpa. Gäller att selen sitter bra med. vissa har haft problem med allsafe t.ex att få dem att sitta bra, då hade jag hellre valt en annan vadderad sele som sitter bättre, även fast allsafe är den som är krocktestad. Den är dock "bara" krockstestad upp till 50km/h. Ofta kör man snabbare än så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2015-07-08 13:12
#19

#18 Japp en 20 kgs hund där bilen kör in i ett fast föremål i 50km/h. Vid högre hastigheter blir det till att skrapa slarvsylta från bilens innandöme, oavsett vilken sele man använder.

Härom året var det en polis som smällde bilen, polisen dog direkt men hunden hoppade ur buren helt oskadd. Minns inte vilket märke polisens hundburar är, det är iaf inte MIM burar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hildgrim
2015-07-08 17:43
#20

Vadå finns det ingen säker bilsele? :O Måste jag köpa ny bil bara för att kunna åka tryggt med hunden?

Annons:
vallhund
2015-07-08 20:28
#21

#20 Sist jag köpte bil var ett av kriterierna att min MIM bur skulle få plats.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Juel70]
2015-07-08 22:17
#22

Jag har nyligen köpt en bilsele till min hund.  Jag har heller ingen bil, utan använder den bara när tex vi åker med i våra föräldrars bil.  Jag tycker den sitter bra. Hon får plats att sitta och ligga utan problem.  Köpt från petsonline. Min är dock inte Dogmans.

Upp till toppen
Annons: