Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 6162 ggr
Roxie
2015-05-27 19:44

Frisyrer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kinesägare!

Det var ett tag sedan som jag var inne på iFokus, men nu behöver jag er hjälp :)

Vi kommer att åka till Spanien på semester i sommar och Indy ska få följa med, vilket ska bli otroligt spännande och roligt! Grejen är bara den att hon har ganska tjock päls och blir varm på sommaren så därför tänker vi att att vi ska klippa ner henne. Jag behöver dock lite tips och råd (gärna bildtips) på hur man kan klippa för att få ett bra resultat. Tanken är att jag ska klippa henne redan nu och sedan en gång till innan vi åker, så att hon hinner vänja sig med både känslan och solen.

Så tips? :D

// Sofia

Annons:
Maleficum
2015-05-27 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Här är Fjants senaste sommarfrisyrer, 2013, 2014 och i år (dock är han inte färgad längre men hade ingen annan bild på honom sommar rakad från i år), planen är att han ska få "ponnytofflor" i år också men har haft benen ner rakade under vintern för att minska snöbildning. När han blir riktigt varm går han gärna ner med benen i vatten för att svalka sig och extra pälsen håller mer vatten så han håller sig svalare längre. (Han har dock 25% pudel i sig så delar av pälsen blir mer krullig och den tovar sig extremt lätt så ned rakningen är inte enbart för värmens skull).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MoaE
2015-05-29 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tycker det är finast att klippa så det blir mer som en naken kines. Att man klipper kortare på kroppen men behåller längden i nacken och på huvudet (cresten) samt tassar och svans :) Cahira här på forumet har Frodo, puff med ponycut som alltså är klippt som en naken. Men vad gäller din situation tänker jag att det är bra att behålla kort över kroppen ändå för skydd mot solen :) Till vänster i bild är en klippt puff. Han har lång päls på tassar, svans samt i nacken och på öronen. Huvudet är han rakad på av andra anledningar, tycker det är snyggare att lämna kvar det egentligen. Tänk dock på att det kan ta upp till två år för pälsen att växa ut helt, bara så du är medveten om det. :)

Roxie
2015-05-30 06:18
#3

Tack för svar! Ja jag har väl mest varit inne på att klippa som en nakenkines. Men två år? Tar det verkligen så lång tid? Tycker pälsen på nosen och halsen växer så sjukt fort efter att jag trimmat :P

// Sofia

[Wilbur]
2015-05-30 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

4# Ja Gud, vill du ställa någon gång i framtiden så raka INTE ner! Klipp med sax för att det ska växa "fort" igen och för att pälsen ska hålla sig blank och fin när den växer ut. Yngve blev rakad när han var 1år, hans päls blev aldrig bra igen och var inte ens halvvägs nere nu, han blir 4år i juni! Detta har tyvärr förstört Yngves pälskvalite så illa att jag igår beslutade att raka ner honom igen eftersom att utställning är uteslutet.. :/ Det jag vill säga är! Tänk dig noga för innan, vill du ställa är det bättre att klippa eller hålla i skuggan! Lycka till!

Roxie
2015-05-30 13:55
#5

#4 Är det Yngve som är en Proud Pony? :) han är så sjukt lik min Indy. Åh.. Nu blev jag väldigt osäker :/

// Sofia

[Wilbur]
2015-05-31 00:50
#6

5# Ja han är efter Taijan Dreamer Emotion och Sun hee's Blue moon rising :) 2011 är han född. Jag tycker verkligen att du ska tänka på det både en och två gånger om du har eller haft tankar på att ställa ut. Det är klart att alla inte blir kassa, men Yngves päls blev riktigt sträv, oblank och ville verkligen inte växa under tre år trots noggrannt omhändertagande :/

Annons:
Roxie
2015-05-31 11:02
#7

#5 inte konstigt att de är lika då, samma föräldrar ju! :D Indy är född 2013. Jo jag ska fundera. Gah, hon blir ju så galet varm på sommaren.

// Sofia

[Wilbur]
2015-06-01 09:35
#8

7# Wow, roligt! Helsyskon alltså! Då är Loke kusin med Indy och Balder är hennes Brorsson :) Men ja, eftersom de har samma gener (Yngve och Indy) så är ju tyvärr chansen ännu större att den blir lika dum som Yngves blev.. Du kan inte köpa kyltäcke till henne?

Roxie
2015-06-01 12:25
#9

#8 Nä nu sa jag visst fel. Indys mamma är Proud Pony U Could Be Mine, och Sun Hee's Blue moon Rosing är Indys mormor :) halvsyskon är de då, typ! Ja jag får överväga ordentligt. Kyltäcke har vi och kommer använda det flitigt. Men tycker att det torkar så snabbt! Ska även köpa en kyldyna som hon kan ligga på och en barnpool att ha på altanen där hon kan plaska. Inte så optimalt att plaska massor i havet :P

// Sofia

Cahira
2015-06-04 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi fick klippa ned sockarna av alla kardborrar han åt som fastnade i sockarna. Innan vi har kontroll på plantorna så är han strumplös. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: