Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1198 ggr
Cahira
2015-05-26 03:13

Kaffesök

Har ju lovat att visa hur jag tränar kaffesök med Frodo.

Okej, så lite för-förklaring. Jag brukar oftast inte dubbelklicka men jag försöker belöna rätt markör (sättande). Jag lockar honom i ett sitt så han får ett extra klick. På eget bevåg sättande får han två godisar i början. Markören var inte tydlig nog när det var utan klick nämligen. 

Jag har en amerikansk medicinbehållare med kaffe i och en "dummy" utan. Så sätter jag den på ett fat med en kruka uppochned så lukten kan kännas genom hålet på toppen. 

Fråga om ni undrar något. Vi är rätt gröna ännu men han är duktig. :) 2 är svårt nog för honom, vi går snart över till 3. Sen måste jag köpa fler krukor och lägga in socker och te för att distrahera svårhet. :)

Poängen för mig är att leka tjuv och polis - låta honom hitta boven med narkotikan i liten påse. I en sko, i en väska, i en bil… ute kanske. Kommer bli en allround aktivering.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
2015-05-26 07:57
#1

Mycket intressant! Tack för att du skrev ihop samt videon🙂👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-05-26 15:50
#2

Så lite så. Han var så härligt samarbetsvillig! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Petitua]
2015-06-25 07:53
#3

Så roligt. Jag ska köpa små krukor och fat och lära honom något. Leta efter mina nycklar kanske? 

Tack Cahira för ett så användbart tips.

Cahira
2015-06-26 06:10
#4

#3 Ja värt ett försök. :) Fast det är nog lättast med kaffe eller te. man kan ju leka "Vem är tjuven?" när hunden är duktigare på det och gömma en liten påse med "substansen" i en sko, en väska, en jacka eller utomhus och se om hunden kan hitta vem tjuven är som smugglar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Petitua]
2015-06-26 07:15
#5

Ja, jag hade tänkt börja med kaffe eller nåt sånt för att sen gå över till nycklar. Enligt kennelägaren har han visat prov på mycket nos-

Cahira
2015-06-27 01:13
#6

Vad kul! Apportering är något annat jag jobbar på med Apache, kommer så småningom ha honom att hämta saker matte "tappat" som vantar, vet inte om han kommer klara nycklar men ska se om ajg kan köpa billiga glasögon att träna på för att träna mjuk mun och sådär. Kommer aldrig tappa mina riktiga glasögon men är bra aktivering med apportering, hämta saker och vara ens personliga assistent. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: