Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1194 ggr
Cahira
2015-05-13 22:14

Rumsrenhet

Nyfiken koll på hur det ligger till. Hör ofta att kineser är svårare att få rumsrena och är nyfikna på hur det ser ut här inne. 

  • Är din hund rumsren?
  • När blev den rumsren?
  • Hane eller tik?
  • Hur länge kan hunden hålla sig?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-05-13 22:16
#1

Frodo är 1.5 och han är delvis rumsren men inte helt. Han använder en puppy pad (golvbinda typ) emellanåt men har blivit duktig på att säga till. Han kan hålla sig ca 3-4 timmar (längre nattetid). Han är fullt frisk, han bara tar sig tid med detta. Tror det har med kastrerad ung att göra. 

Hur ligger det till med era?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Intehärutandär
2015-05-13 23:13
#2

Hane 2.5 år. Han är rumsren, händer det olyckor så är det mitt fel för jag glömt släppa ut honom/gå promenad. Däremot är han hemskt på att skvätta. Revir är viktigt. Speciellt emot andra män. Stora, som små. Har en hanhund 5 m bort som triggar honom och vice versa. Sätter på skvättskydd borta och har inget frestande på golvet hemma. Hålla sig då han är kissnödig kan han göra länge. Ca 12 h på natten. På dagen släpper jag ut honom var tredje timme kanske. Inte alltid för att behöver, utan mer för jag går förbi ytterdörr eller verandadörr.

Dexterr
2015-05-14 09:31
#3

Dexter 2 år. Var rumsren vid 4 månader. Eli 10 månader. Nästan rumsren, springer alltid till dörren när han behöver ut men har svårt o hålla sig när han behöver bajsa.

Dexterr
2015-05-14 09:32
#4

Missade lite, 2 hanar o dexter kan hålla sig LÄNGE…. Eli kan hålla sig 4 timmar ungefär

kena10
2015-05-14 13:58
#5

Jag hade hört att det är nästintill omöjligt att få en kines rumsren, men det stämmer inte alls. Min 3-åriga tik har varit 100 % rumsren sen fyra månader. Hon kissar vid nio på kvällen och hur mycket jag än tar ut henne på förmiddagen, så kissar hon mellan tolv och tre på em. Min 7 månaders nakenhane (blandras) är nästan rumsren. Vet inte om skillnaden är att jag tränade henne på sommaren och honom på vintern. Mycket besvärligare att man måste klä på före och han var ovillig att göra sina behov i kylan, frös ändå. Nu på våren går det mycket bättre.

Animustassar
2015-05-15 10:21
#6

min valp 14v är 90% rumsren, händer det olyckor så är det för att jag inte passat honom tillräckligt bra efter att han ätit. Annars är det inga olyckor inne. På natten så kan han hålla sig upp till 8timmar och på dagarna så har vi kissrundor med 4timmars mellanrum ungefär. 😃

// Jenny and the tassiliciousCool

Annons:
kena10
2015-05-15 10:26
#7

Jag menade i tidigare inlägg att hon varit rumsren sen hon var 4 månader gammal :)

MaaariaS
2015-05-15 19:36
#8

Min hane är rumsren om han inte på natten(eller om han är själv hemma)blir dålig i magen och jag inte vaknar av att han säger till att han behöver gå ut.

Eftersom Max är omplacering så vet jag inte när(om) han slutade göra inne som valp/unghund,men han var inte rumsren när han kom till mej och det tog nog 6 månader innan han slutade helt.Han revirmarkerar aldrig vare sej hemma hos oss eller andra. Behöver han kissa inne av nån anledning, så kissar han sittande så det blir en pöl på golvet.Han kan hålla sej 12 timmar nattetid.På dagen så går jag ut runt var 5e timma,behöver han gå ut innan pga av att han är dålig i magen säger han till 🙂

Jag svarade även om han är blandras hihi

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cahira
2015-05-15 19:48
#9

#8 Helt okej! :)

Tack för svaren. Man hör ju så olika så blev nyfiken :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2015-05-15 21:36
#10

#9 Så bra 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: