Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1338 ggr
denisehermansson
2015-05-06 12:41

Hjälp med ensamhetsträningen

Jag har sedan jag köpt min hund för nästan 1 år sedan tampats med ensamhetsträningen med blandade resultat. Vi började om efter nyår som visat framsteg. 

Filmar honom varje gång jag lämnar honom och något som jag tycker jag märker är att han direkt inte är stressad. Jag tror att han ylar för att han ropar efter mig, dock något mina grannar inte uppskattar! Jag har även iakttagit honom på avstånd när jag lämnat honom ensam i bilen, då bara ligger han där och sover/vilar. 

Har även låst in mig själv inne i badrummet och sovit på golvet (🤪) och lämnat honom ensam i lägenheten i flera timmar utan att han har gjort ett ljud, bara sovit!

Jag har fått låna grannens hund och lämnat dom tillsammans som har hjälpt lite men det är inte alltid jag kan låna hennes hund. 

Hur ska jag gå vidare och hur ska jag tolka detta? Om han klarar att vara i bilen avslappnad en längre tid, ska han kunna klara av att vara ensam sinom tid hemma i lägenheten också? Man börjar tappa modet efter en längre tid träning som hittills nästan har resulterat i 1 timme, vilket vi har varit fast på i flera månader! Ska jag bara fortsätta och ha is i magen? 

Jag har tränat på så sätt så att han inte stressar upp sig jag bara rör mig mot dörren - alltså avdramatiserad ytterdörren och ytterkläder. Och sedan sakta ökat tiden.


Annons:
MoaE
2015-05-06 15:20
#1

Bilen är ju en mindre yta, har du testat att stänga in honom i ett rum då han ska vara ensam hemma? Vissa hundar behöver ett mindre område för att kunna ta det lugnt :)

Animustassar
2015-05-07 11:00
#2

hur länge är han tyst innan han börjar yla? och i vilket sinneslag har han varit när du lämnat honom när han ylar?

// Jenny and the tassiliciousCool

denisehermansson
2015-05-11 12:57
#3

Ursäkta, glömde bort att kolla om jag fått några svar. Går det att få mejl om att man fått svar i sin tråd? Ganska ny här.

Jag bor i en liten etta på 25 kvm så jag vill och kan knappt inte stänga in han på en mindre yta, tycker lägenheten är ganska lagom stor då han har uppsyn över hela lägenheten. Antingen blir det inne på toan som kanske är 4 kvm eller kokvrån som år 1 kvm :) har testat och jag känner att hela lägenheten är bättre.

Jag lämnar honom bara när han är lugn och vill vila, efter en promenad eller så. Vi har jobbat mycket med ytterdörren att han inte stressar upp sig och blir orolig bara av att jag närmar mig dörren. Om jag lämnar honom en halvtimme så ligger han oftast kvar under täcket i soffan, slänger ett öga mot mig när jag går in. Det är de lite längre tillfällena som han börjar undra var jag är.

Att han ylar brukar komma efter ca 1-1 1/2 tim. Lite längre om han har hundsällskap men inte alltid det går att lösa. 

Är det bara att köra och fortsätta träna?


MaaariaS
2015-05-15 21:45
#4

Jag hade problem med min hane som inte ville vara själv så jag började att ge honom ett tandborstben när jag lämnade honom(även idag) så att jag går blir nått positivt och så har han att göra när jag låser dörren och går därifrån .Jag har dock aldrig haft problemet att Max börjar skälla efter mej när det gått nån timma efter jag lämnat honom.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: