Annons:
Etikettfoder
Läst 1443 ggr
[Pandapuh]
2015-05-04 10:17

Petig med fodret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir lite smått galen på Chanel, hon tycks aldrig bli nöjd med fodret. Först testade vi massor av olika torrfoder, t.ex Origen. Vilket hon inte direkt åt med glädje. Men för ca 2 veckor sedan gick hon över till färskfoder då hon verkar få lite mer aptit då. Det gick bra i början, då blev hon glad när man ställde fram maten och hon åt med glädje. Men det verkar som hon tröttnat lite på det nu. Självklart har jag gett olika slags kött som gris, ko, kyckling, kanin m.m. Men det verkar som hon tröttnat nu igen. Hon har ätit taskigt hela helgen och igår dissade hon fodret totalt.. Hon är lite tunn pga att hon inte vill äta så mycket, så vill gärna få upp henne i hullet lite.  

Någon gott man kan blanda ut färskfodret med så hon kanske äter? Är era hundar lika petiga med maten? 
Bild från gårdagen.

Annons:
Storip
2015-05-04 10:20
#1

Har hört att man kan hälla köttsaft över…vet inte om det stämmer.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Fridaaaa
2015-05-04 10:22
#2

Roxy var sån i perioder som valp/unghund. Nu får hon nordic färskfoder, fungerat bra men bravo, och halla t.ex tröttnade hon på snabbt. 
Ger mush köttbullar med i maten ibland 🙂

De rekommenderar att inte ge torrfoder och färskfoder i samma måltid. (något med matsmältningen)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
2015-05-04 10:27
#3

Jag köper hem blod till mina katter som man kan ha i/på maten :)

[Pandapuh]
2015-05-04 10:31
#4

#1 Personligen tänker jag att det redan är massa "köttsaft" i färskfodret. Men  kanske borde testa att hälla på lite utöver det.
#2 Okej, visste inte jag. Men har ändå bara gett färskfoder. 🙂
Har själv Pure natural nu och det älskade hon till en början.  Så fortsatte ju med massa märke. Men men.. Har också testat att försöka ge hela ben (med kött och allt på) men det gillade hon inte alls.

Fridaaaa
2015-05-04 10:33
#5

#4 Och hjälper inte att variera mellan märken och smaker på färskfoder? Inom färskfoder går det bra :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Pandapuh]
2015-05-04 10:41
#6

Det är det jag försökt göra lite, har även slängt ihop eget färskfoder.
Kattmat med massa gelatin i har jag upptäckt att hon gillar.
Så kanske borde köpa en burk med Mjau's kattmat och blanda ut med hennes färskfoder? Får testa och se vad hon säger.

Annons:
Intehärutandär
2015-05-04 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har en petig kille med, mest till sommaren. Då magrar han alltid. Provat diverse foder, men han vill bara ha "skitfodret". Senaste rådet är att blanda i valp-juniorfoder. Så det provar jag med nu. Min kille är pigg och glad, är bara jag som tycker han ser hemsk ut. 

Jag "leker" med maten också. Kastar ut i gräset för sök, ger i godisboll m.m.

[Forest]
2015-05-05 16:54
#8

Har haft superpetig hund här med inte ccd men en pudel. Här hade vi alltid 3 olika torrfoder samt färskfoder, gick någon vecka med ett foder sen matvägra hon, därmed hade man alltid möjligheten med foderbyten. Nu tröttna jag på detta och köpte acana foder för små raser och ger färskfoder voh nr 33 kyckling som funkar otroligt sen 6 mån tillbaka har hon ätit maten. Vid löp vart det dock en svacka men detta löste jag genom koka färsk som jag behåller vattnet från och tar stavmixen så det blir en tjockare soppa. Jag hällde denna soppa iskuber och tog fram en till varje mål, koka lite vatten o hällde lite över torrfodret så soppan skulle blandas. Vips så åt hon även under löpet med stor glädje. Många säger man ska inte dalta med hundarnas mat, men veterinären sa till oss att hon är smal och behöver gå upp i vikt. Detta är en hund som kan gå dagar utan att äta sin mat, så valet att dalta tar jag mer än gärna.

Rebornlady
2015-05-10 08:58
#9

Min Elsa är jättepetig! Har provat "allt" och hon vill inte heller ha hundgodis eller en köttbulle eller leverpastej, men nu har hon valt doggys torrfoder för 26.50 kilot.

[Pandapuh]
2015-05-21 11:54
#10

Plutten börjar äntligen lägga på sig lite och man ser inte benen lika tydligt nu.
Tack vare gelantin.. 😃

[Forest]
2015-05-21 21:56
#11

10 gelatin?

[Pandapuh]
2015-05-24 11:21
#12

#11 Gelatin är en restprodukt från köttindustrin som nästan alltid finns i kattburkmat. Det ser ut lite som gul gelé. :)

Upp till toppen
Annons: