Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2879 ggr
Elisabeth.72
2015-04-16 12:35

Klippa ner en puff?

Hej. Familj som går i tankar på att förgylla tillvaron med en ny familjemedlem.  Har för många år sedan ägt en stor kungspudel, mycket pälsvård och starka klippmaskiner gällde då. 

Hur är det med Puffarnas päls om man håller den nedklippt  på kropp och längre på huvud, strupor och svans. 

Dusch varje till var annan vecka, men klippning, växer pälsen fort? Hur ofta bör man klippa? 

Krävs stark klippmasskin?

Såg en bild på en hund som en av värdarna till denna sida hade… en svart puff som var nedklippt… Sååå fin. 

Ha svårt att få familjen att uppskatta den naknas utseende tyvärr. Tycker själv dom är vackra.

Har tänkt att arbeta med min hund i  tex rallylydnad, kanske rent av utbilda oss till vård och besökshund/ekipage. Önskar då en lättskött päls men är inte rädd för pälsvård.

Annons:
Elisabeth.72
2015-04-18 09:32
#1

Ser att jag kan få svar på dessa frågor om jag läser olika frågeställningar sen tidigare. Ta gärna bort detta inlägg om ni vill. Vet inte själv hur jag ska göra det :-)

Fridaaaa
2015-04-18 09:40
#2

#1 Man kan inte ta bort inlägg själv bara jag som Sajtvärd eller Medarbetare som kan det. Men låter tråden vara kvar, bra att ha det samlat också när du får svar här

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-04-19 01:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag klipper ju ned min Frodo i "nakenfrisyr" med klippmaskin och det passar oss utmärkt. :) Han badas vid behov annars torkar huden ut på honom trots bra foder och produkter - vattnet är så otroligt hårt. Hur ofta jag klipper.. jadu.. när jag tycker det är dags. 😛 På vintern sparar jag ut honom mer vildvuxet för mer isolering även om det kliar i fingrarna enormt att klippa ned. Tycker han passar mer i sin korta frisyr. :) 

Första nedklippningen var just pga torr hud under vintertid och jag behövde komma åt och smörja. I efterhand så blev det lättare att bada honom och lättare att kolla fästingar så det kändes rätt för oss helt enkelt. Jag blev med puff för att han jag bor med var inte helt glad i tanken på en naken hund när man bor i kallt klimat och med facit i hand så är det lite skönt att ha valet att spara ut om man vill. 

Var längesen jag tog bilder på honom som blev bra så blir en bild från september. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Intehärutandär
2015-04-22 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Min CCD puff-brorsa klipps alltid ned, i lite olika frissor. Då han har längre på huvudet tycker jag att han är gulligast.

Upp till toppen
Annons: