Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1011 ggr
[Trollbjörken]
4/7/15, 7:31 PM

Torr

Min lilla Alice har blivit jättetorr i huden. Läderliknande bak på låren, sår över knävecken och armbågarna och flagnar över hela kroppen 😕 Har varit såhär i över en månad och vi smörjer och smörjer med aloe vera med mycket små resultat…Idag har jag rakat av pälsen och duschat henne med schampo blandat med barnolja som jag sedan sköljde av noga, sedan smörjde jag in hela henne rejält med kokosolja och på med en pyjamas så hon inte kan slicka. Någon som har mer tips på hur jag ska göra för nu ser hon fruktansvärd ut…hon verkar int elida något av det mer än att hon slickar då och då men eftersom det börjar bli sår så vill jag åtgärda det fortast möjligt…

Annons:
Hildgrim
4/9/15, 5:28 PM
#1

Vilket foder äter hon? Ger du något tillskott av fett?

Många nakenhundar med hudproblem verkar bli hjälpta av att övergå till råkost och/eller tillskott av fiskolja.

[Trollbjörken]
4/10/15, 11:53 AM
#2

Hon äter mush vaisto, aldrig varit torr innan

pälli
4/11/15, 1:44 PM
#3

Vid årstidsskiftningar kan dom lätt bli torra. Min tös har en period av torrhet vid höst till vinter och vid vinter till vår. 

För mycket dusch kan torka ut huden det med. Aloe Vera Gel (100% eller 99%, inget under det) ska och bör återfukta huden bra, så konstigt att det inte hjälper så värst mycket.
Hade min hund varit så torr hade jag inte duschat henne så ofta och inte smörjt in med varken barnolja eller smort in med kokosolja. Jag hade duschat varannan vecka så huden får läka och 2-3 gånger under dagen smörja in det drabbade området med Aloe Vera Gel och sen haft is i magen.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Cahira
4/12/15, 2:07 AM
#4

Jag skulle ta in till veterinär. Plötsliga skillnader de inte haft förr kan vara något medicinskt och veterinären har medicinschampon och annat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: