Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2066 ggr
robertfernandez
2015-01-25 15:33

Väldigt mycket finnar/utslag

Hej! jag har också ett stort problem med hyn på min hund och vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har varit hos veterinären och fått ett schampoo, men det hjälper inte. 40-50 utslag på bara nacken. 
Det kliar mycket på henne, och området har blivit grått, hon  har vita "finnar" och vissa som blir lite röda. 

Är det någon som har varit med om detta? Jag har provat med mycket foder som jag fått rekomenderat men inget har hjälpt. 
Kan också tillägga att hon inte är valp, hon fyller snart 5 år. 

Hon är en blandning mellan Chihauhua/Chinese Crested. Hon är helt naken bara att hon är mindre än vad CCD brukar vara. 
Vad jag märkt är att hon har lite tunnare hud än vad dom CCD jag träffat på, kan eventuellt bero på att hon har Chihuahua i sig. 

Är det någon som har tips? Är orolig över henne för på senaste har det blivit värre, och det ser lite ut som hennes hud vid nacken "spricker" av alla utslag hon har. Storgråter

Annons:
[Estelle13]
2015-01-25 19:02
#1

svårt att säga vad det kan bero på, vad äter hon för foder? och hur länge har hon ätit fodret?

Intehärutandär
2015-01-26 00:47
#2

Min får bara finnar på vintern. Ett par-tre i taget. Inte variga och hans bekymmer är värme. Det är som värme-eksem. Prova att sätta upp håret så nacken blir fri?

Detta gäller oss människor med lärde jag mig i tonåren - att långhåriga kunde få ryggfinnar för håret låg och värmde. 

Det skadar inte att prova iaf.

Cahira
2015-01-26 05:24
#3

Gör kamomillte, låt det svalna och tvätta området 1-2 gånger om dagen. Det både lugnar klåda och läker enormt många hudproblem. 

Även aloe vera direkt från en planta kan vara hjälpsamt, men börja med kamomillte eftersom du inte vill täppa igen porerna. 

Du kan även testa olivolja på området under bad. Hört att det är som magi för finnar.

Ett till trick du kan testa om huden är torr också är organisk kokosnötolja. Brukar finnas på burk i varubutiker. Om du köper detta och det inte fungerar så är det väldigt hälsosamt att använda som stekfett m.m. så både olivolja och kokosnötolja är inte "bortkastade pengar" om det inte fungerar.

Om hunden har spannmål i maten kan du testa spannmålfritt. 

Ett sista tips är att BARFa hunden. Mata rått kött och ben. Finns BARF iFokus om du vill ha mer info om den metoden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-01-26 05:26
#4

Använder du halsband eller sele, och hur ser den ut i så fall?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

robertfernandez
2015-01-26 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Just nu äter hon Science plan, men hon har under mest dels av sitt liv ätit royal canin xsmall, dock så "tröttnade" hon på den och blev lite mager så valde att börja ge henne Science plan våtfoder som hon tycker om väldigt mycket. Det har hon ätit nu i snart 2 månader. 

Vi har bott i spanien under 1 år,  där det varit sol och värme och vart likadant problem.  
Då hennes hår inte växer mer än någon centimeter på huvudet så är det tyvärr inte pga av håret hon får finnar, hennes nacke är helt hårfri. 

Jag ska börja testa kamomillte och se om det hjälper. 

Jag använder både och, har jag halsband har jag den väldigt lös så den inte skadar hennes nacke, och tar av det så fort vi kommer in. 

Vad glad jag blir för alla svar, jag ska bifoga en bild på hennes nacke så ni kan se med egna ögon. 

Vad tror ni?

Cahira
2015-01-26 19:59
#6

Så söt! Testa spannmålsfritt, det ser nästan ut som allergiutslag. 🤔

Testa dig fram. Jag vet inte helt vad som kommer och inte kommer funka men olivolja, organisk kokosnötolja och kamomillte är alla naturliga produkter. 

Om det känns flottigt kan du även tvätta med galltvål men oftast brukar det vara återfuktning som är mer problem än uttorkning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Ladybug6
2015-02-04 21:08
#7

Jag har också en chihuahua/nakenhund som ser nästan likadan ut. Hon har också sådär i nacken. På henne fungerar det bäst att smörja med återfuktande så blir det betydligt bättre. Jag använder ACOs parfymfria från apoteket! Jag har även en renrasig kines och på henne fungerar det inte alls att behandla huden på samma sätt så chihuahua/kineser kanske har lite annan hud! :)

Upp till toppen
Annons: