Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 3533 ggr
hktl
2015-01-18 13:22

Leverfärgad nos?

Hej!

Jag funderar på att köpa en powder puff och vill helst hitta en med leverfärgad nos och ljusa ögon. Jag har verkligen fastnat för det utseendet, men det verkar vara väldigt ovanligt? Är det någon som vet kennlar i Sverige (eller norden) som har eller fått kullar med powder puff med leverfärgad nos? Jag kan tänka mig både vuxen och valp. Jag hittade den här bilden och tyckte att hunden var fantastiskt vacker!

*bild borttagen/sajtvärden*

Annons:
Vaargen
2015-01-18 13:32
#1

tänk på att denna bild har du antagligen hittat på google och det är inte säkert att dem som fotat bilden vill att du ska använda den här :) du kan länka till bilden istället.

Intehärutandär
2015-01-18 16:16
#2

Jag har en släkting som har CCD-kennel. Hon fick en ny kull 27/12. Det är fina hundar hon föder upp. Många ställs ut. Och blandade grader och färg. Samma kvinna som står bakom AM's Design http://www.lovebiteskennel.se/

Fridaaaa
2015-01-18 17:08
#3

#0 Har du tillstånd av bildägaren att använda bilden annars måste jag ta bort bilden

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hktl
2015-01-18 20:59
#4

Oj förlåt nej det tänkte jag inte på. Jag vet inte hur jag tar bort det själv?

Fridaaaa
2015-01-19 09:24
#6

#4 Tagit bort den.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hildgrim
2015-01-21 17:37
#7

Varför bara inte bildlänka bilden istället? :)

För övrigt tycker jag man ska välja hund efter hur den är, inte efter utseende. <3

Fridaaaa
2015-01-21 17:39
#8

#7 Fast du har inte bildlänkat nu, du har lagt in bilden direkt i inlägget vilket inte är tillåtet om det inte är ens egna bilder eller om man har tillstånd att lägga upp bilden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2015-01-21 17:41
#9

#8 Men bilden ligger ju inte på iFokus utan ligger kvar den där hör hemma. Om personen som har bilden tar bort den så kommer den även försvinna här.

Fridaaaa
2015-01-21 17:43
#10

#9 Nja bilden ligger ju på sätt och vis här.
Så enbart länkning om man inte har tillstånd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2015-01-21 18:04
#11

Men i så fall så borde väl sajter som t ex google också bryta mot lagen? Där visar dom ju massvis med bilder som dom inte har tillstånd för. Jag kan googla och få fram mina egna bilder, men google har aldrig frågat mig om lov. :)

Fridaaaa
2015-01-21 18:05
#12

#11 Nja är ju annorlunda med google eftersom det är en sökmotor enbart, och då kommer det upp från sidor, bloggar mm, så bilderna är ju på blogg sidor mm och länkade direkt dit så att säga 🙂 Så de tar ju inga bilder utan lov.
När jag klickade på bilden du lagt upp kom jag inte till sidan som bilden är på som vid länkning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaargen
2015-01-21 18:26
#13

#7 Frida har rätt angående bilderna i hennes senare inlägg som svar till dig, sedan gällande att du skrev "För övrigt tycker jag man ska välja hund efter hur den är, inte efter utseende." Jag tror dem flesta väljer till stor del pga utseendet tillexempel dem flesta letar ju sin hund över internet kanske blocket eller kollar upp uppfödare på SKK/Privatpersoner, först och främst vill dem flesta ju se hunden på bild, många vill ha en speciell hund kanske att den ska vara väldigt lik rasstandarden eller ha en viss färg osv jag tror att många väljer från första början baserat på utseende sen när dem väl träffar hunden kanske dem inte matchar och personen faller för en annan hund men många vill ha ett visst utseende typ en viss ras eller liknande, att TS vill ha en hund med en leverfärgad nos är nog bara ett önskemål något hon tycker ser fint ut inget måste.

Annons:
[Estelle13]
2015-01-21 20:48
#14

De nakna/puffarna som brukar ha leverfärgad nos är oftast de som är mahogny färgade eller har mycket sådana gener i sig.

Man kan egentligen inte säga säkert hur valparna kommer att se ut när man parar två individer.

våran tik fick för länge sedan två kullar med en hane som var mahogny färgad med leverfärgad nos, blev bara två valpar i vardera kull, i den sista kullen blev det två nakna, en helt knallrosa och en kolsvart. Hanen som var rosa blev sedan mahognyfärgad som pappan med leverfärgad nos.

Blåa ögon ska man inte satsa på att avla fram på kineser då det faktiskt är ett skönhetsfel.

Cahira
2015-01-22 00:41
#15

What #14 said. ^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

hktl
2015-02-14 20:21
#16

#7 Absolut jag håller verkligen med dig om att man inte ska köpa hund efter utseendet. Men jag gillar chinese crested som ras och leverfärgad nos är såklart inget måste men jag ser heller inget fel i att föredra vissa färger och utseenden. Jag tycker tex att tollare är supervackra till utseendet men vet att det inte är rätt ras för mig så självklart så är inte utseendet det enda jag går på. Jag ville mest kolla om ni här på forumet visste hur vanligt/ovanligt det var och om ni kände till någon kennel i Sverige som fått valpar med leverfärgad nos.

#14 Tack för ditt svar! :) Jaha okej är det ett skönhetsfel som är kopplat till sjukdomar? För jag har inga planer på att ställa ut eller avla på den hund jag köper så för mig spelar det ingen roll. Men om det är kopplat till sjukdomar så är det ju verkligen ingenting att sträva efter.

Cahira
2015-02-16 01:37
#17

#16 Blå ögon är inte kopplat till sjukdomar, men det är ett skönhetsfel så om du vill ställa ut så kan du inte göra det - och folk försöker avla bort det ur rasen eftersom det är inte rastypiskt. Men många vita puffar jag sett har haft mahognynos så du ska nog kunna få tag på en mahognyfärgad hund om du letar selektivt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: