Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1386 ggr
Elisabeth.72
2015-01-16 15:54

Skillnad i päls vård mellan grad 4-5 och puff

Hej. Kan någon berätta för mig skillnaden på naken grad 4-5 och puff. Har förstått tta de nakna tex inte har hår  i armhålan. Men jag undrar när det gäller pälsvården. Växer naken 4-5s hår lika snabbt ? Tovar den lika lätt? Är hår strukturen annorlunda? Vad mer kan ni berätta för mig. Kommer hoppas jag i framtiden kunna skaffa en CCD men funderar nu i kring detta. //

Annons:
Fridaaaa
2015-01-16 15:56
#1

Puffar ska enligt standard ha underull (men inte alla som har det).
Jag personligen upplever att det är "strävare" på något sätt på de med hög grad än puffarna (av de jag träffat).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hoppfylld]
2015-01-16 18:01
#2

Vi har haft en puff och en såkallad varulv (naken 5:a). Pälsen växer i samma takt. Största skillanden tycker jag var att varulvens päls torkade något fortare men tålde vind och kyla sämre än puffen. Varulven kändes mer "luftig" i pälsen på något sätt. Det var mycket fluff men när man klappade så var det väldigt lite hår ändå :P Inte alls samma känsla på puffen. 

Både två saknade hår i armhålorna, och tovade lika mycket. Men pälsen kan skilja sig ganska mycket från puff till puff och från naken till naken. Vissa linjer har betydligt bättre päls än andra.

[Wilbur]
2015-01-16 19:15
#3

Jag upplever pälsen på de nakna varianterna som "tyngre". Mina puffars päls är fjäderlätt, massvis med supertunna hårstrå medans syrrans nakna (grad 4) har färre hårstrå, och de är betydligt mycket grövre och tovar sig lätt om hunden inte är badad nyligen :)

Fridaaaa
2015-01-16 20:30
#4

Här är Leo. Han är överbehårad, men hans päls tovar sig inte så lätt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
2015-01-16 23:11
#5

Puffarna har en mycket tjockare päls än de högt behårade nakna, som jag upplever det. Som Frida säger också så har de nakna strävare hår, jag upplever deras päls väldigt mycket lättare att ta hand om, främst då den inte är lika tjock.

Upp till toppen
Annons: