Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1369 ggr
Ellenfyrkant
2014-12-06 12:47

Hud + tänder besiktning

Jag har visat intresse på en blandrasvalp med 50% kines. Valpen är helt naken. Jag har bett om foto på genomgången besiktning och denna valp är ua på allt utom tänder och hud. Kommentarerna kring detta är att valpen har en 1,5 cm utbredd inflammation i huden i nacken. Och mjölktänder 503 + 603 har inte brutit fram ännu. Detta vid 8 veckors ålder. Jag har inte erfarenhet av nakenmodeller sedan tidigare så nu undrar jag om detta är vanliga saker (bör pris reduceras?), eller om detta är ett resultat som borde få mig att backa. Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ellenfyrkant
2014-12-06 12:57
#1

Kan tillägga att båda tänderna gäller överkäke!

Mvh Ellenfyrkant

Intehärutandär
2014-12-06 17:55
#2

Tänderna kan variera i ålder tyvärr. Min höll på att byta vid 12 v. Medans brodern puff inte hade några tänder alls förens den var 6-7 månader.

Thaisilk
2014-12-06 20:57
#3

Många nakna kineser får aldrig komplett bett (alla tänder) så det är inte säkert att din nakna valp får alla tänder varken i valp- eller vuxenbettet. Tandbortfall hör ihop med nakenheten.

Hudinfektionen i nacken - vet du vad den beror på? Kan det vara så att din valp säljs som "naken" men egentligen är rakad eller behandlad med hårborttagningsmedel? Det görs på renrasiga SKK-registrerade för håriga "nakna" kinesvalpar så varför inte också på blandraser (för att kunna ta lite mer betalt genom att sälja dem som "nakna")?

En hudinfektion kan naturligtvis bero på annat än klumpig rakning/hårborttahning men då är risken stor att infektionen beror på nedsatt immunförsvar - något hunden kan lida av under resten av livet.

Hildgrim
2014-12-07 09:30
#4

Alla äldre nakenraser (kines/mexare/peruan) får aldrig full tanduppsättning, det hänger helt enkelt ihop med nakengenen. Detta är inget som påverkar priset (dom nakna individerna brukar alltid vara dyrare än dom pälsade, trots att dom pälsade aldrig har tandproblem).

Hudproblemet skulle jag vara uppmärksam på dock.

[vdotrota]
2014-12-07 17:47
#5

Nakna saknar förvisso tandanlag, men bra nakna tandanlag saknar bara premolarer. Canintänder molarer (speciellt de större i både övre och nedre) och insisiver bör finnas där (vid vuxen ålder).

Upp till toppen
Annons: