Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1605 ggr
mmmichelle
2014-10-16 17:34

hjälp med rädd valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår fick jag hem min lilla Chinese Crested-blandning på 4½ månader.
Han har tidigare bott med 13 andra hundar på en gård på landet, och numera ska han bo hos mig i min tvåa, tillsammans med mig, min vän, en katt och en kanin. Ganska centralt.

Han är dock otroligt skraj, för precis allt egentligen. Speciellt katten. Och katten för honom. Försökt fått dem och nosa på varann, men han vänder bara bort blicken och vill inte ens kolla på den. Igår kväll och idag så flög katten fram mot valpen och fräste med tassen i vädret, (ingen fysisk kontakt) och hunden skrek rätt ut i rädsla, och sitter numera och morrar så fort dom ser varann.

Han är väldigt passiv och stel inne. Blir rädd för köksluckor som låter, kollar sig hela tiden om ryggen. Vågar inte gå runt och inspektera lägenheten ensam. Kan inte äta sin mat eller dricka vatten  om han inte sitter i knät, eller om jag åtminstone inte är i rummet. Gör jag något annat så blir han orolig och börja kolla sig omkring direkt och piper och gnyr. Han gör verkligen ingenting inne. Inga tecken på lek eller att han är nyfiken och vill gå runt och kolla.. 

Men utomhus är han helt annorlunda. Väldigt nyfiken, går bra i kopplet, är väldigt framåt, nosar, leker med pinnar han hittar osv.. Men så fort han är i lägenheten så blir han som paralyserad och jätteskraj, och verkar va orolig att katten ska lura bakom något hörn. 

Men som sagt, han har ju bara varit här lite mer än ett dygn. Men ändå. Haft valpar förut, men aldrig detta problem att denna är så otroligt rädd och osäker. Vad kan jag göra för att hjälpa honom på traven? Hur? Vad? Eller ska ja bara vänta och hoppas att det går över med tiden?

Tacksam för svar!

Annons:
VildaVittra
2014-10-16 17:45
#1

Försök inte tvinga fram att de ska acceptera varandra, det löser dom bäst själva när de lärt sig varandras språk. Och en hund som är rädd för katter är en klok hund. 😎Det är mycket värre om man har en valp som tror att kissen är mat/en leksak. 

Att vovven är rädd just nu är inget konstigt, om ett par veckor kommer du starta trådar om monstervalpen, tro mig. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaE
2014-10-17 08:36
#2

Påminner lite om min lilla puff. Han är väldigt lättskrämd och har lätt till både skall och morr. Men han vänjer sig verkligen mer och mer vid olika ljud så jag tror det blir bra för er också. Har valpen bott på en gård så är det verkligen ett ombyte av miljö att flytta till lägenhet, det är mer ljud och så. 

Klickerträning är stärkande för en valps självförtroende, tipset jag fick av min valpkursledare var att jag skulle få min valp att själva skapa de ljud han blir rädd av. Kanske börja med att ställa en pet-flaska på golvet som valpen själv ska välta, först måste man uppmuntra och ge godis bara den tittar på flaskan, går närmare, nosar, bara så den förstår att det är något med denna flaskan. Den kommer då testa nya saker för att få sin godis. Detta fungerar ju även om du har någon skåplucka i bra höjd som du kan få valpen att stänga :)

Intehärutandär
2014-10-18 00:25
#3

Låt det ta ett tag. Första dygnet grät min mycket och saknade sin mamma (eller gamla miljö). Efter ett par dagar hade han glömt allt och blev nyfiken.

Då han han bara var 3-4 månader så lämnade han inte min sida. Då jag diskade, så sov han på mina fötter och då jag var på toa, så satt han på mattan vid mina fötter. Vid 5 månader började vi träna ensamhetsträning, genom att jag gick på toa ensam (han satt utanför och grät) och senare gick och slängde sopor ensam. 

När det gäller katten så ger det sig nog. Hunden är ju inne på kattens revir och snor hans "mamma".  Låt det ta några veckor, så är dem nog kompisar. 

Rädslan ger sig med trygghetsträning.

Cahira
2014-10-18 09:23
#4

Men gud vilken sötnos!

Som de andra säger, det tar en stund att bo in sig och känna sig trygg i den nya miljön. Med rädda individer tar allt lite längre tid så allt du kan göra är att vara en trygg idol och ha ändlöst tålamod. 

När valpen bott in sig och ni har en relation kan du leka, träna, motionera och göra kul saker ihop. Hunden lär ha svårt att bli lämnad ensam eftersom rädda individer binder sig extra mycket med sin person. Träna kroppskontroll, typ dog parkour, för med balans och kroppskontroll kommer självkänsla som i sin tur kommer minska den där rädslan att världen kommer kunna äta upp den. :)

Edit: Träna inte förrän ni har en relation och hunden vuxit upp lite men man kan alltid börja på valpnivå för att lära hunden hur man lär sig. Att hoppa upp på en sten till exempel. Men först kommer rumsrenhet, trygghet och allt dedär. Ni har många år på er!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: