Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1967 ggr
MoaE
9/17/14, 4:01 PM

Din valps utveckling

Hur var era kineser i början när ni fick hem dem?  Hur långtid tog det för dem att vänja sig vid det nya hemmet samt att gå i koppel utan att vara rädda? 

Undrar även om det är någon annan här som upplevt den så kallade ''spökåldern''?

Våran lilla valp kom hem till oss för 3 dagar sedan, men kände mig väl innan dess. Han följer därför mig i huset och är glad med mig men morrar på övriga familjen. Han morrar väldigt mycket på olika ljud som han hör, även när man själv tycker att det är tyst. Ute på trädgården är han relativt lugn om det är ljust men skäller om han hör något nytt ljud eller om grannarna är ute. Han beter sig verkligen som om han är i spökåldern, han verkar vara mörkrädd och så just nu, 6 månader gammal. Största problemet är koppel, han gör absolut inga behov i koppel och går nästan med svansen mellan benen och öronen bakåt, han är fortfarande så pass ny så det är något jag är ganska säker på att det blir bättre.

Annons:
Cahira
9/18/14, 12:36 AM
#1

Låter som en osäker individ. Det kan vara spökåldern, men du får nog ha mycket tålamod och träna på trygghet. Det går att jobba på!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaE
9/18/14, 7:56 AM
#2

#1 Ja han är tyvärr ganska osäker av sig men han är väldigt ny också och blir tuffare för varje dag. På lördag börjar vi på valpkurs så tror det blir bra för honom 🙂

Fridaaaa
9/18/14, 10:27 AM
#3

Spökåldern har Roxy varit . Hon var en fegis mot folk som kom hem till oss, ville bara hälsa i famnen, hon skällde på släp, stora grushögar som inte varit där tidigare och så (gick dock bättre på stan), Skällde på saker som inte fanns. Detta var hon runt 5-8 månaders ålder. Sedan släppte det. Nu är hon inne i "trotsålder" eller vad man ska säga nu när hon är runt året, lyssnar inte fastän hon kan vissa saker, men har börjat släppa, hoppas det dröjer innan det kommer tillbaka 😉

Men märkt på svärmors hundar att de tyr sig mer till vissa, är inte den personen där går andra bra (de flesta av hennes vovvar är såna, hon har både puffar och nakna). 

Men upplevt rasen som lite feg för det mesta men att det utvecklats genom senaste åren och blivit bättre & bättre men är bara hur jag upplever det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
9/18/14, 10:34 AM
#4

En sak till jag kom att tänka på nu, vad är era hundar vaccinerade mot?

Fridaaaa
9/18/14, 10:43 AM
#5

#4 Trippelvaccinationen. De som de får vid 8 & 12 veckors ålder samt 1 års ålder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
9/19/14, 5:09 AM
#6

Parvo, rabies och valpsjuka här med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MoaE
9/19/14, 8:27 AM
#7

Toppen, då ska jag se till att han får det🙂

Fridaaaa
9/20/14, 11:22 PM
#8

#7 Men, var inte din 6 månader gammal? Då ska han ju fått 8 & 12 veckorssprutorna?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
9/21/14, 8:16 AM
#9

#8 jo han är 6 månader, men han har inte fått de. Vet inte om det är annorlunda i Finland med vaccinationer.

Fridaaaa
9/21/14, 9:16 AM
#10

#9 Kan vara, lite dåligt tycker jag om de säljer till andra länder? Hmm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
9/21/14, 9:47 AM
#11

#10 Just denna grabb har vi fått av släktingarna, de kanske vaccinerar sina hundar vanligtvis men läget men denna kille såg lite speciellt ut. Men nu vet vi vad han behöver få för vaccin så det blir bra :)

Fridaaaa
9/21/14, 9:48 AM
#12

#11 Jag som trodde det var regler när man tog över hundar mellan Sverige och Finland nämligen, bland annat krav på vaccination? Men huvudsaken är att valpen får vaccinationerna 🙂 Hur går det för er?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
9/21/14, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Endast krav på rabiesvaccination, så det har han fått :) Det går bättre och bättre, han är ju ganska osäker som individ men gör stora framsteg varje dag. Hemma med folk han känner är han väldigt lugn och glad. Vi var på valpkurs igår och det gick bra, jättebra ledare där. Slänger in en bild på fina grabben, nu har han dock snoddar i pannan så han slipper ha håret framför ögonen :)

Annons:
Fridaaaa
9/21/14, 10:09 AM
#14

#13 Aha okej 🙂
Vad söt han är! Och härligt att det går framåt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
9/22/14, 3:11 AM
#15

Men vilken sötnos han är! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaE
9/22/14, 6:33 PM
#16

Största problemet med lilla Chibi är att han är väldigt rädd när vi är ute och går i koppel. Jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det, tänker att det bara är att ta samma korta promenad till att börja med så att han vänjer sig. Någon som har några tips och råd?🙂

Cahira
9/23/14, 3:18 AM
#17

#16 Hur gammal är han nu? Hur mycket miljöträning har han fått hitills? Kanske räcker det med att välja en plats och sitta där tills han slappnar av? Passivitetsträning är ju så himla bra!

Att ta promenader med en hundkompis som är stencool kan hjälpa med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaE
9/23/14, 9:57 AM
#18

#17 Han är 6 månader och någon vecka. Innan han var 5 månader hade han inte varit ute i koppel någon gång utan endast på tomten, han har träffat många olika hundar hos uppfödaren och hennes familj men någon ordentlig miljöträning har han troligtvis inte fått. Sen vi hämtade honom har han fått en del miljöträning dels var han ju på båten från finland, valpkurs, varit i djuraffär och ute på promenader. Så vi jobbar på det.

Ja det lät faktiskt bra att välja en plats, det ska jag göra :) Ja vi gick igenom och påbörjade passivitetsträning på valpkursen i lördags så vi jobbar på det, super verkligen!

Cahira
9/23/14, 8:38 PM
#19

Då släpper det nog snart ska du se. :) Mycket nytt och mycket stor värld, men om man sitter passivt så märker hunden att inget kommer attackera honom. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: