De fäller valppälsen runt ett års ålder och det är då de tovar som mest, men efter det så fäller det inte på så vis att du har hår överallt men det blir såklart lite hår i borsten.
Om hunden tovar (du märker ihoptrassel) på dag 7 så badar du på dag 6. :) Vissa behöver kläder på vintern, andra inte. Många halsband och selar får pälsen att tova vilket är lite av en hårklyvare och stor anledning till nedklippning till sist. Armhålor tovar extra med.
Många puffägare har sagt till mig att man bör bara borsta när pälsen är blöt annars sliter det för mycket. Vissa gillar stålkam, andra gillar borste. Få gillar kardor såvida inte man utreder tovor. Finns tovskärare att köpa med om det börjar filta sig.
Schampo och balsam behövs ja. Ren päls tovar mindre. Och fön är nödvändig, blöt päls tovar mer så om det regnar eller liknande så är det en bra ide att ha lite pälsfix när man kommer hem. Vissa har en sprayflaska med balsam/vatten blandning för tovutredning när det är som värst. Fönen bör ha kallblås så man inte bränner huden då hundens hud är känsligare än våran och värme är skadligt för stråna.
Vad gäller handduk så krama, inte gnugga. :)
Min puff visade sig inte ha någon underull och har otypisk kort päls på benen men han var aldrig tilltänkt till utställning så det gjorde inget. :) Klippte ned honom när huden var torr och balsam inte var tillräcklig återfuktning. det hjälpte även i skötseln då han gärna badar i träskdiken och rullar sig i alla möjliga äcklen som finns. :) Mitt lilla söta äckel.