Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 12365 ggr
[MikaelaR]
2014-09-11 19:01

Powderpuff pälsvård.

Hur gör ni när ni fixar med er powderpuffs päls?

Jag har hört att det är vanligt att man duschar pälsen 1 gång i veckan och fönar den, men är det någon mer i processen? ska man borsta? Ska man ha något i pälsen, typ hundschampo eller hundbalsam? Ska man trimma sin powderpuff något, eller trimmar man bara om man vill ha det enklare med pälsvården? berätta gärna! 😉

Annons:
Fridaaaa
2014-09-11 19:13
#1

Bästa är att kamma in schampoot och balsamet och likaså kamma när man fönar pälsen. Vissa behöver till & med badas oftare än 1 gång/vecka andra färre. 

Borsta brukar behövas, de kommer in i tovåldern och då gäller det att kamma kamma borsta borsta ofta. 

För utställning så rakar man ansiktet och som ett "V" ner på halsen och tror man gör det på öronen också. Ska man inte ställa så gör man som man vill, vissa rakar till & med ner sina på t.ex sommaren 🙂 De kräver en del pälsvård upplever jag det som.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-09-11 19:21
#2

Okej på SKK stod det att borstning sällan behövdes mer än den gången man badade dem. Men man får väl pröva sig fram.

Tror det räcker med enbart balsam va? man måste väl inte ha både balsam & schampo eller? Är det någon speciell borste dem ska ha, är fön viktigt eller går det att vara utan?

Okej så trimning är mer för utställning eller om man vill trimma ner hela hunden för att förenkla pälsvården?

Fridaaaa
2014-09-11 19:29
#3

#2 När de kommer i tovåldern kan man inte borsta så sällan som 1 gång/vecka, då har man en tovboll skulle jag säga. Men vissa som sagt behöver badas oftare än 1 gång/vecka, andra mer sällan man märker det ganska fort. När det börjar bli småtovor är det dags att bada har jag fått lära mig.

Jag kör alltid på balsam & schampoo, oavsett hund, har ingen renrasig puff men korsning (50/50), och har lik puffpäls till stor del.  Aldrig testat med bara balsam då det fungerat bra här med både och 🙂

Jag har en vanlig enkel kam för hund/djur 🙂 Fön är att föredra, då handdukstorkning inte är lika bra för pälsen har jag fått lära mig i alla fall.

Ja finns inga fler alternativ vad jag vet? 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-09-11 19:30
#4

Ja men hur länge är dem i tovåldern då? och som du själv skriver man lär ju märka det också.

Fridaaaa
2014-09-11 19:35
#5

#4 Lite olika från hund till hund men vanligast är runt året. När den fäller av valppälsen helt enkelt. Men när den kommit över "tovåldern" är pälsen lättare att sköta 🙂 
http://www.ccclub.se/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=3 toppensida!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-09-11 20:51
#6

Fäller Chinese crested?

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-11 20:51
#7

asså powderpuff..

Cahira
2014-09-12 01:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De fäller valppälsen runt ett års ålder och det är då de tovar som mest, men efter det så fäller det inte på så vis att du har hår överallt men det blir såklart lite hår i borsten. 

Om hunden tovar (du märker ihoptrassel) på dag 7 så badar du på dag 6. :) Vissa behöver kläder på vintern, andra inte. Många halsband och selar får pälsen att tova vilket är lite av en hårklyvare och stor anledning till nedklippning till sist. Armhålor tovar extra med.

Många puffägare har sagt till mig att man bör bara borsta när pälsen är blöt annars sliter det för mycket. Vissa gillar stålkam, andra gillar borste. Få gillar kardor såvida inte man utreder tovor. Finns tovskärare att köpa med om det börjar filta sig. 

Schampo och balsam behövs ja. Ren päls tovar mindre. Och fön är nödvändig, blöt päls tovar mer så om det regnar eller liknande så är det en bra ide att ha lite pälsfix när man kommer hem. Vissa har en sprayflaska med balsam/vatten blandning för tovutredning när det är som värst. Fönen bör ha kallblås så man inte bränner huden då hundens hud är känsligare än våran och värme är skadligt för stråna.

Vad gäller handduk så krama, inte gnugga. :)

Min puff visade sig inte ha någon underull och har otypisk kort päls på benen men han var aldrig tilltänkt till utställning så det gjorde inget. :) Klippte ned honom när huden var torr och balsam inte var tillräcklig återfuktning. det hjälpte även i skötseln då han gärna badar i träskdiken och rullar sig i alla möjliga äcklen som finns. :) Mitt lilla söta äckel. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bjallstal
2014-09-15 09:51
#9

Badar min puff minst en gång i veckan, han är vit och blir väldigt skitig när vi är ute, så nu när hösten närmar sig blir det tasstvätt efter varje runda. Schampo och balsam är måste, har även ett leave in balsam efteråt får att han inte ska få tovor, han får det väldigt lätt nu med fast tovåldern är över sedan länge. Han går inte att föna torr, han får panik när han hör fönen. Så vi handdukstorkar det mesta borstar ut, och sedan får han självtorka. Vilket innebär att man springer runt som en lycklig idiot i alla möbler och sedan gosar ner sig i favoritfilten.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

MoaE
2014-09-17 15:34
#10

Enligt min släkting som föder upp chinese crested så har de väldigt lättskött päls. Räcker med borstning + bad en gång i veckan. Bara man håller sig till det så är det inga problem alls. När man badar en puff ska man inte ruffsa runt i pälsen utan dra schampot/balsamet i samma riktning som pälsen går. Efter att man har tvättat de i vattnet som är blandat med balsam så ska man inte skölja utan låta balsamet vara kvar för att få en mer lätthanterlig päls.

Vi fick precis hem en puffvalp från henne, hon borstade igenom honom ordentligt och rakade ansikte och V på halsen. Jag borstar tassarna i princip dagligen då det ofta är blött i gräset på morgonen, men jag upplever absolut inte att det tovar sig mycket utan det är lättskött :)

Fridaaaa
2014-09-17 15:41
#11

#10 Jag sköljer alltid ur balsamet också, fått rådet av en med flertalet puffar,  men man inte "ruffsa" pälsen när man sköljer ur. Jag tror personligen inte det är bra för pälsen att ha massa balsam i. Jag kammar in schampoot & balsamet när jag badar puff🙂Vissa behöver borstas oftare och andra inte, samma med badet kring puffar, man märker det på varje individ.

Vänta tills den kommer upp i tovåldern 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
2014-09-17 15:47
#12

#11 Finns säkert många åsikter om vad som är bäst, i och med att jag häller lite balsam i en balja och sen häller i vatten så det blandas så blir det inte speciellt mycket balsam kvar i pälsen, skulle absolut inte lämna massa balsam i pälsen 🙂 Ja självklart är det från individ till individ, jag borstar min lilla grabb väldigt ofta faktiskt. 

Ja tovåldern blir spännande, aldrig haft en puffvalp förut så blir en överraskning🤔🙂

Roxie
2014-09-21 14:48
#13

#9 Vad har du för leave-in balsam? Letar efter något bra :)

// Sofia

Annons:
Ove-D
2014-09-30 17:14
#14

Idag träffade jag en tik som är registrerad som naken… Men hon hade kort päls på kroppen och ägaren sa att man fick raka henne för att hon skulle vara naken på kroppen. Är det allmänt så? Jag trodde att rasen var "naturligt" naken på kroppen. Ja inte puffarna då alltså… Kan en "naken" bli så långhårig som en puff?

MoaE
2014-09-30 17:21
#15

#14 De nakna kan ha olika grader av behåring där grad 5, om jag minns rätt, är den med mest behåring. Då kan de få ganska lång päls på ryggen som man får raka om man vill ha de nakna, de blir dock aldrig lika fluffiga som en puff :)

Finns en artikel här på chinesecrested iFokus som visar det där på en bild väldigt bra, hittar den dock inte just nu så någon får gärna länka till den.

Fridaaaa
2014-09-30 17:23
#16

#14 Förmodligen hårighetsgrad 5 dvs högsta behåringen innan de räknas som puff 🙂 Finns grad 1-5, 1 är den mest nakna och 5 år mest hårig (innan den blir puff då så att säga). Man brukar raka även de håriga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yanni3
2014-10-02 11:59
#17

#14 Det finns som sagt olika hårighetsgrader på de nakna 1-5. De som är "naturligt" nakna fattas dock väldigt ofta ordentligt med tänder.  Och jag personligen tycker att man bör avla fram lite hårigare då de oftast är friskare hundar. Min nakenfis är en hårighetsgrad 3 och får päls på huvud, ben, svans och rygg. De växer och blir långt om man inte trimmar/rakar de men de blir glest. Puffarna har juh tät och fin päls. =)

Visper
2014-10-05 13:55
#18

#13 Jag har frågat på FB nu senast om tips. Det är tyvärr svårt att få svar. Vet inte om det är lite hemligt eller om det inte är någon idé att svara eftersom pälssrna verkar vara så olika.. Känner mig lite gnällig här….😕

Majsanlind
2019-07-04 20:39
#19

Jag har 2 puffar. Varav den ena badar jag var 3dje dag, använder schampo o balsam från Botaniqa. Gäller att ha ett bra schampo och balsam. Fönar henne torr. Borstar aldrig pälsen mellan baden. Det sliter på pälsen. Mina andra puff badar jag 1 gång i veckan, han är nerklippt med nu ska pälsen sparas ut. Använder samma produkter till honom. Men nu när han är nerklippt så låter jag honom självtorka ibland. Aldrig i fullpäls, då blir det tovor. Puffarna klipps i ansiktet o en bit ner på halsen. Vissa rakar öronen också. Jag gör det på min ena. Finns ju nakna om man inte vill hålla på med pälsen. dom badas ju också minst 1 gång i veckan, men sen beror det på vilken grad av behåring dom har, hur ofta man behöver klippa dom på kroppen

Upp till toppen
Annons: