Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 2808 ggr
Dexterr
8/15/14, 10:00 AM

Ställa ut

Nu vill jag ställa ut Dexter.. Men jag är nästan  helt säker på att han kommer att bli diskad eller nått. 
Hans öron står inte upp. Halvt kan man väll säga, kan han ställas ut ändå? Kan man göra något åt öronen nu eller är de försent?
Han väger nästan 8 kg o är ca 43cm i mank.

Annons:
FjantYoda
8/16/14, 9:03 AM
#1

Rasstandarden för öronen: 

Öronen skall vara lågt ansatta, dvs den högsta punkten av örats 
bas skall vara i nivå med yttre ögonvrån. De skall vara stora och 
upprättstående, med eller utan fransar, utom hos powder puff 
där hängande öron är tillåtet.

Däremot funderar jag mer över höjden… idealmankhöjd 28-33 (för hanar) följer tråden för att se vad för svar du får, speciellt om hur dom ser på idealmankhöjd för de låter ju inte som "en cm över diskas" utan mer "helst", kan ju vara kul om man skaffar sig en liten renrasig i framtiden som man får ställa ut :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Hildgrim
8/16/14, 9:05 AM
#2

Shit kan kineserna vara så höga? XD Det är ju samma höjd som min mellan xolo och hon är bara tre cm ifrån att klassas som stor.

[Forest]
8/16/14, 9:41 AM
#3

jag skulle ställa ut för att få ett omdöme och ta det som tillfälle som träning ;) Inoff är väl inte helt fel att ställa ut på just för att bara se vad dom säger, att han är lite stor och fel öron vet du redan men allt annat kan dom säga bra om. Hur det än går är det ju samma hund man kommer hem med :)

Dexterr
8/16/14, 4:42 PM
#4

Tack för era svar! Har bestämt mig för att ge det ett försök :) är en inofficiell utställning i september så ska nog satsa på den om de fortf går o anmäla sig :) Så den utställningen blir mest för o se hur jag tkr om att ställa ut, vem vet kanske inte ens tkr de är kul haha! Så får vi se vad de tkr om lilla Dexter :)

Dexterr
8/16/14, 4:42 PM
#5

Tack för era svar! Har bestämt mig för att ge det ett försök :) är en inofficiell utställning i september så ska nog satsa på den om de fortf går o anmäla sig :) Så den utställningen blir mest för o se hur jag tkr om att ställa ut, vem vet kanske inte ens tkr de är kul haha! Så får vi se vad de tkr om lilla Dexter :)

-Cissi-
8/22/14, 11:28 AM
#6

Tycker det är värt ett försök att tejpa öronen, det brukar man göra när dom är unga men har hört om nå som gjorde det på sin vuxna hund med bra resultat.

Men testa och se först om ni tycker det är kul :) Han är ju en sån snygg vovve.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Sabinaelisdahl
8/23/14, 2:10 PM
#7

Måste bara höra.. jag har funderat på att ställa ut min PP hane på snart 9 månader.  Men han kan inte stå still, inte kommandot sitt, han ÄLSKAR människor, hoppar gärna och pussar på dem, samt skäller på andra hundar..
Har aldrig varit på utställning.. Men alltså.. Har ni något tips hur jag kan träna?

hobbyfotograf

[Forest]
8/23/14, 8:03 PM
#8

7 finns ofta ringträning där man tränar på hur man ställer ut en hund, kolla antingen rasklubben eller närmaste hundklubbarn om dom ska ha ringträning.

Yanni3
8/27/14, 12:49 PM
#9

#5 Tycker absolut att du ska testa ställa om du är intresserad. 
Jag testade en gång sen va jag fast. :b 
Visst öronen står inte helt och han är lite stor men de vet du juh som sagt redan men kan vara kul att höra vad ngn säger om resten men oavsett så för dig är juh alltid din hund på 1:a placering. ;)

#7 Att inte hunden kan sitt är nästan "bra" i utställningssammanhang. Den ska juh gå och stå.
Älskar människor är bra och att han hoppar och visar sin glädje ses inte som ngt negativt. Visar bara att man har en glad hund och om du ngngång kollar på en utställning så ser du att där är fler som skuttar och har sig. Framförallt kineser då de är väldigt glada vovvar i sig. Visst är de bra att träna så man kan dämpa de till kontrollerade former men alla är nybörjare i början. All träning ger färdighet.
Och som #8 säger de finns ringträningar. Jättebra med hjälp får man där. :)

[Nude]
8/29/14, 8:02 AM
#10

Jag ska inte ställa min hund eftersom utställningar inte är min grej och Sylvester är en blandis, men jag deltar i ringträning ändå. Hos oss ligger den ett stenkast från mitt hem och det blir social träning för min hund.

Ove-D
9/30/14, 5:18 PM
#11

Hur gör man för att tejpa öronen?

-Cissi-
10/6/14, 10:32 PM
#12

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Estelle13]
10/7/14, 12:00 AM
#13

En chinese crested får högst vara 33 cm i manken och väga som mest 5,5 kilo enligt rasstandarden. öronen ska man tejpa när hunden är valp, innan brosket är färdigbildat, väntar man för länge kan det vara förkent för att öronen ska kunna ställa sig upp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: