Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1444 ggr
[Nude]
2014-08-02 17:38

CCD Pumbaa har fyllt 17 år.

Ja, hur gammal kan en CCD bli och har Pumbaa rekordet!?

Det här är Suanho's Black Kettle, "Pumbaa". Den 31 juli fyllde han 17 år!

"Det är lite extrapyssel med en så gammal hund, men jag tycker att jag har löst det ganska bra", säger ägaren Mona Johansson. Pumbaa avskyr att bli lämnad hemma och Mona har tre till som behöver komma ut, så därför har hon varit tvungen att hitta på lite olika lösningar.

Med en så aktningsvärd ålder har Pumbaa förstås en del ålderskrämpor. Han ser dåligt, hör dåligt och han har artros så han får lite smärtstillande ibland. Han sover nästan hela dagarna och "fnattar" runt hela kvällarna. När han går med på promenader så går han ett par km när han har en bra dag. Han väljer själv hur långt han vill gå.

Och när han inte orkar gå…
Då åker han. ❤️

Där Mona Johansson bor med sina CCD:s kan vintrarna vara snörika och då får Pumbaa åka Ikeakasse på sparken när han inte orkar gå själv.  ✨

Mona och hennes gäng hälsar till oss alla!

Tusen tack Mona, för att jag fick låna både bilder och text för att förmedla detta charmerande budskap om den riktigt gamla hundens tillvaro. Det skänker också tröst. Jag har själv en önskan om att få behålla Sylvester länge, länge, dock med förbehållet att han får gå före mig!

Annons:
Cahira
2014-08-02 19:33
#1

Men goa Pumbaa! Mycket fin lösning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-08-03 09:06
#2

Jag frågade ägaren, Mona Johansson, om hon kunde peka på något som kan ha bidragit till hans höga ålder. Här är hennes svar:

"Hej igen! Jag har kollat med uppfödaren, Susie Anger Söderberg. Pumbaas föräldrar och syskon har blivit runt 13 år.

Jag tror själv att det beror på att han var i toppkondition när han började "ta slut". När han var tretton år gick jag fortfarande minst fem km i skogen varje dag. Jag går skogsvägar där det nästan aldrig kommer folk eller bilar, så jag har alltid hundarna lösa. (Ja, jag vet att man inte får det under sommarhalvåret, men jag har det ändå.) Pumbaa har inte varit en hund som lufsar fram lite långsamt direkt, så han har nog sprungit bra många mil i sina dar.

Bra kost… :$ Haha…jag tror inte på färdigfoder, så mina hundar får hemkokt. Pumbaa var första hunden, så jag gav honom hundfoder i början. Men sen märkte jag att, ju "bättre" (dyrare) foder han fick, desto mer knottror på ryggen.

För ett år sen hade han slutat hoppa upp i sängen, soffan och bilen. Förra hösten började jag ge honom nyponpulver och efter två veckor studsade han upp i soffan igen! För några månader sen började jag med MSM och Ionosil till både mej och hundarna.

Nu ska vi snart gå och sova. Hej från oss!" // Mona Johansson

[Nude]
2014-08-03 09:18
#3

Tack, Mona! Ja utan tvekan är det med hundar som med oss människor. Bra kost och rätt motion ger oss alla ett längre och friskare liv.  Pumbaa och hans vänner i flocken har haft tur som fick dig som matte!

Samma sak är det för Sylvester. Vi är det bästa som har hänt oss. Han får spannmålsfritt och färskfoder och mycket motion, vilket innebär att också jag får det… I alla fall får jag mycket motion. Det där med kosten jobbar jag på. 😉

Nyponmjöl har jag ätit i flera år och jag vet att det kommer från en dansk veterinär som efter ett tag började fundera på om det inte kunde fungera även på människor.  Självklart kommer jag att ge Sylvester det en dag. MSM och Lonosil ska jag kolla upp lite närmare.

Tack för alla härliga tips. Gott att känna att jag är på rätt väg för att ge Sylvester ett långt och friskt liv. **

Pumbaa, du äger…** 😎

Fridaaaa
2014-08-04 17:59
#4

MSM har vi till vår stora hund, är toppen för lederna :)

Billigast är att köpa de som finns till häst, samma innehåll :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tantmittiprick
2014-08-05 20:51
#5

Tack för tipset om msm! Lite konstigt att jag inte tänkt på det själv… Vi brukar gå ihop, några stycken, och köpa alger för häst. :-)

Fridaaaa
2014-08-06 08:21
#6

#5 Jag ger 135 kr för 500 gram msm och en så liten hund behöver inte mer än kanske 1-2 krm/dag. Köper mitt på Börjes 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: