Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 1528 ggr
Dexterr
7/31/14, 6:39 PM

En till?

För ett tag sen så fick Dexters föräldrar valpar igen. Och det blev en naken hane i kullen. Vi har ju som sagt letat efter en till hund, och blev väldigt sugen  på att köpa en från denna kull. 

Men frågan är, vågar vi skaffa en till ur samma kull? Tänk om den blir lik Dexter med sina rädslor han har/haft? 
Skulle vi då köpa hanen, så kommer jag att spendera så mycket tid bland andra hundar (som jag tyvär inte gjorde med dexter…) och nu bor jag även väldigt centralt kan man väll säga så blir mkt enklare att socialträna hunden. Men rädslan sitter fortfarande i, Dexters rädslor har minskat väldigt mycket sen vi flyttade hit, då jag haft mer möjlighet att träna han bland folk. Och att möta hundar går bra, vissa reagerar han på vissa inte. 

Någon som har erfarenhet av att ta en till från exakt samma föräldrar? Har de blivit "lika" i sättet eller helt olika?

Annons:
Fridaaaa
7/31/14, 8:24 PM
#1

Svärmor hade syster till Lillan, samma föräldrar men runt 2 år emellan dem. 
De var inte direkt lika. (svärmor bor 600 meter härifrån).

Men hur har syskon blivit till Dexter?
Kineser kan ju vara lite rädda/osäkra av sig även fast det blivit bättre inom aveln med det tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
8/1/14, 8:17 AM
#2

När det gäller just rädsla, är ärftlighetsfaktorn väldigt hög. Förvärvningen av rädsla är betydligt starkare än nedärvningen av andra egenskaper. Risken att ni får en hund som är lika rädd som Dexter är alltså större än chansen att ni inte får det.

Det man också behöver titta på är hur förmågan att ta sig ur rädslan ser ut. Om hunden snabbt återhämtar sig och går fram för att undersöka det skrämmande, så är det lättare att lotsa h*n genom de besvärliga situationerna. En ängslig hund behöver mycket mer stöd i alla situationer, än en genetiskt trygg hund.

Ställ er själva frågan om ni har tiden till det engagemang som krävs? Om inte kanske ni ska fundera på att avstå från just denna kull, hur söta valparna än är.

Personlighet är en annan sak. Visst blir de två individer som kan vara helt olika sinsemellan. Den gemensamma nämnaren blir den höga risken för  nedärvd  osäkerhet.

Vad ni än fattar för beslut, så önskar Sylvester & jag Er ett stort lycka till.

Cahira
8/2/14, 3:05 AM
#3

Instämmer att rädslor är mer ärftliga än miljöbetingade. En ängslig hund kommer hantera miljön sämre än en stabil hund även om de går igenom samma sak.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dexterr
8/10/14, 11:42 AM
#4

Nu har vi bestämt att åka o kolla på valparna ändå. Vi kunde faktiskt inte få en bättre hund än Dexter. Sen att han är så rädd kan faktiskt vara mitt fel.. När vi fick hem han så bodde jag hos mina föräldrar som bor ute i ingenstans typ, visst är det massa hus runt oss, men mestadels skog. När vi va ute så va de väldigt sällan vi mötte någon. Ingen valpkurs så han träffade aldrig hundar som valp. Inte konstigt att han inte visste hur han skulle bete sig vid andra hundar.. 

Sen jag skrev denna tråd har vi tänkt väldigt väldiggt mycket. Vi har vart på olika ääventyr med Dexter och att vara runt folk har han inga problem med alls. När vi såg en hund så morrade han lite, inte alls så som han gjorde förr. Och jag tror att de är pga vi har träffat en del hundar, eller ja han har sett hundar, aldrig pratat med dom. Den dagen träffade vi minst 10 hundar vid kusten. Dom sista hundarna sa han inget åt, utan kollade knappt på dom. För dom var inte intressanta längre.  Det var helt otroligt, och i förrgår så va vi ute på ängen på baksidan av vårt hus och hade han lös, och längre fram går en man med en hund. Och Dexter morrar lite smått men jag lyckas få bort hans blick från hunden och vi började busa o gick vidare åt de håll vi skulle. Är så lycklig, allt som krävdes var att regelbundet träffa hundar. Vi kommer även gå varje onsdag till brukshundklubben på träningskväll o träffa hundar! 

De personer vi träffat ute, som vill hälsa på Dexter har sagt att han är så framåt och glad av sig. Vissa har aldrig träffat rasen, vissa säger att han är den mest framåt kinesen de träffat. 

Jag tror vi lyckats väldigt bra med vår plutt. Bara att jag borde ha ägnat mer tid åt miljöträning när han var valp. Men de är aldrig försent :D Framstegen han gjort har gått fort, otroligt fort. Det enda problemet som vart är att jag aldrig har miljötränat han. Dels för de va så långt när jag bodde hemma. Så nu bor ja o sambon i en liiiiten stad och har huset nära "stan" :) så dit går vi ofta. 

Så imorgon kommer vi åka o titta på valparna, gillar  vi han så kommer vi tinga honom! Blir 5 veckor imorgon =).

[Nude]
8/10/14, 1:30 PM
#5

Grattis till ett beslut! Det finns en sida av mig som vill ha en till medan den andra sidan säger att det räcker med en och så lär det bli. Jag gläds med Er istället och hoppas på många fina bilder. ✨

Cahira
8/11/14, 12:40 AM
#6

Vad kul med ett beslut! Ta gärna med kameran och visa valparna :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Dexterr
9/21/14, 12:10 PM
#7

På fredag kommer vi o hämta vår filur :D blev lite senare än vi tänkt men så är det! Av personliga skäl så kunde vi inte innan.

Fridaaaa
9/21/14, 12:18 PM
#8

#7 Spännande!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
9/22/14, 3:13 AM
#9

#7 Ser fram emot bilder! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: