Annons:
Etiketttillbehör-koppel-selar-bäddar-osv
Läst 2756 ggr
Hildgrim
7/23/14, 12:45 AM

Tips på sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag postar detta både på nakendjur- och chinesecrested-ifokus eftersom det har med nakenhundar att göra. Jag har en nakenhund och är knappast ensam om att ha svårigheter att finna en passande sele. Skav i armhålor, dålig passform, obekvämt material osv verkar allt för vanligt tyvärr. Själv har jag köpt två selar och prövat ett ofantligt stort antal i butik utan att hitta rätt. Men nu har jag äntligen hittat en passande sele och vill dela med mig. :) Jag har måttbeställt en sele från ett företag som heter http://merny.se Dom har två typer av selar, dels en klassisk y-sele och dels en special sele som är extra lång (så att remmen runt bröstkorgen hamnar långt ifrån armhålorna). Det finns flera företag och privatpersoner som syr selar på beställning där man brukar få välja färger och brodyr själv. Vad som gjorde att jag fastnade för just merny var främst deras special-sele samt att hela selen är fodrad, även under spännena. Dessutom har hon en lösning som gör att fodret under spännet håller sig på plats och inte glider iväg. Priset är också bra, 380-500kr för en sele beroende på storlek och brodyr. En nackdel är dock att man inte har lika stor valmöjlighet av färger och mönster som t ex vibri. Jag var lite tråkig och valde svart sele med svart foder och vit text. Till detta kostade jag på mig reflexer och ett matchande koppel. Med frakt gick kalaset på stax under 1000kr.

Annons:
Hildgrim
7/23/14, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett till foto där man även ser kopplet.

[Nude]
7/24/14, 10:32 AM
#2

Det jag ser när jag ser selen (gäller även den vgw-sele jag har) är att Sylvester blir  som en gladiator i dem. Det är för klumpiga för min smak, iaf när det gäller små nakna hundar.

Visst är det svårt att hitta rätt, så jag är glad över att du har gjort det. 

Själv har jag stannat vid en vanlig Hurtta när vi cyklar och till den har jag sytt en "fingertuta" som jag trär över spännet. Vid balansövningar och annat använder jag G&E och även om den inte sitter så bra, så funkar det den stunden.

Hildgrim
7/29/14, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Man kan välja ett smalare band än det jag valde. Jag tog kort på mitt koppel (smalare band) bredvid min hurtta-sele och dom är precis lika breda. :)

Så här i efterhand så skulle jag nog valt den smalare. Till våren kanske jag köper ett nytt med smalt band och färgglad bävernylon som foder (nu när jag känt på den så tror jag det fungerar för naken hud). Så har hon en nätt vår/sommar-sele och en mer robust höst/vinter-sele. :)

Visper
7/29/14, 5:06 PM
#4

Funderar också på Merny. Jag är så trött på  selar skaver i hundarnas armhåla, det gäller Hurtta.  Evita och Gustafs nappasele klarar sig med ett nödrop.  Spännet sitter dock för nära benet och är otympligt och utan foder som Merny har.

Som jag förstår det kan man välja var man vill att kopplet ska sitta. Finns alternativ både på ryggen och framme i Yet .

Hildgrim
7/29/14, 5:29 PM
#5

#4 Precis det finns två ringar på ryggen och en ring fram att fästa kopplet på som standard. :) Sen kan man specialbeställa också om man behöver en ring någon annanstans. Hon verkar kunna göra ganska avancerade grejer, såg någon som beställt en "basenji-sele", alltså en sele med en extra rem runt bröstet/magen.

[Nude]
7/30/14, 12:57 PM
#6

Jag tackar för bra tips. Jag lägger Merny på minnet för framtida bruk. Just nu får jag försöka sälja av alla felköp jag gjort under de två år jag haft min nakna hund . Dessutom har jag gett mig själv köpförbud den här månaden. 😃

Annons:
Hildgrim
7/31/14, 10:46 PM
#7

#6 Jag vet hur det är. Sedan jag köpte selen har jag hunnit införskaffa ett nytt halsband också. XD

denisehermansson
3/8/15, 5:01 PM
#8

Vet ni om merny.se fortfarande gör selar? När jag klickar mig in på länken så kommer det inte upp något :/ hade gärna velat kolla närmare på dom  :) Jättefin!


Hildgrim
3/8/15, 5:06 PM
#9

Hon har tyvärr slutat med dem. :( Jätte synd för jag vill ha en nättare sommarsele.

Cahira
3/8/15, 11:44 PM
#10

Vad trist att hon slutat. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: