Annons:
Etikettfoder
Läst 1591 ggr
[Nude]
6/22/14, 9:40 AM

Hundar, smaker och vitlök!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Variation är livets krydda…även för en hund. Visserligen har de 4 ggr färre smaklökar än vi, men de har ett otroligt luktsinne, så gör mat till en njutning även för dem.

Det är alltså bra om man låter hunden uppleva olika smaker, men det betyder inte att man ska hoppa mellan olika hundfoder. Har man hittat ett bra foder, så bör man hålla sig till det för att inte irritera hela matsmältningssystemet.

Hur gör man då och vad kan man ge som smaktillskott? Ja, den frågan skickar jag vidare till Dig.

1. Hur gör du? 2. Och vad anser du om att blanda lite vitlök i maten som smakupplevelse?

Annons:
vallhund
6/22/14, 10:02 AM
#1

All lök är giftig för hundar, inklusive vitlök, gräslök o blomsterlök. Detta gäller rå så väl som tillagad eller torkad.
Lök innehåller tiosulfat som hunden saknar enzymer att bryta ner, varför det ackumuleras i kroppen. Detta leder i sin tur till att de röda blodkropparna sprängs o hunden får anemi (blodbrist). 

Mina får variation o berikning genom att de utfodras enligt konceptet BARF, med mycket ben.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
6/23/14, 8:32 PM
#2

Jag varierar med olika smaker av samma fodermarke, ibland far de kattmat i maten, ibland far de ra foda.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

FjantYoda
6/26/14, 10:55 AM
#3

Yoda älskar sin mat som det är men han älskar då man blandar i Laxolja!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Ellenme]
6/26/14, 11:37 AM
#4

Jag har Mush Vaisto som bas för Molly, där varierar jag sorterna så hon får i sig både ren, lax, nöt, kyckling och kalkon. Sedan får hon kyckligvingar då och då. Sedan ska jag börja mer med torrfoder, det passar henne liiite bättre så att säga. Men färskfoder ska få vara kvar, det ska fortfarande vara basen. Sedan kan Molly gå äggula i maten och ibland laxolja.

Aldrig vitlök.

[Nude]
7/2/14, 9:16 AM
#5

Jag ändrar rubriken och puffar tråden eftersom vitlök till hund skulle vara den springande punkten. 😉

Erika89
7/10/14, 11:39 AM
#6

Skulle aldrig blanda i vitlök, då detta anses vara giftigt för våra fyrbenta vänner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: