Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 2952 ggr
[Nude]
6/16/14, 9:09 AM

Fakta och fästingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här läste jag idag, "Fästingar är oftast inte farliga om du får bort dem inom 24 timmar, det är ofta då de börjar föra över bakterier och virus till oss".

Om det stämmer behöver man kanske inte vara så paniskt rädd om man söker igenom sin hund varje dag och en dag råkar hitta ett litet minimonster. Kanske man inte behöver bli så orolig för att hunden ska bli sjuk i Borrelia eller ehrlichia/anaplasma. Jag känner mig faktiskt alldeles för fästingnojig för tillfället och det tar bort en del av glädjen i  promenaderna.

Hur tänker ni om den här saken? Är det rejält allvarligt eller är det egentligen ganska lugnt?

Jag undrar också hur många hundar som egentligen blir sjuka av fästingar. Någon som har en aning om vilka siffror som gäller?

Tidigare tråd om fästingar hittar du här.

Annons:
Fridaaaa
6/16/14, 9:17 AM
#1

Man bör ta bort fästingen inom 24 timmar för att minimera risken för sjukdomar. Jag tar bort så fort jag ser fästingen, är det bästa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
6/16/14, 9:27 AM
#2

Jag har hållit på med hästar, katter och hundar i många år som fått fästingar (sprungit runt i högt gräs där det finns mycket fästingar, hela somrarna) och har aldrig sett nått av djuren som blivit sjuka p.g.a. en fästing relaterad sjukdom, även fast dom har haft rätt många fästingar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Nude]
6/16/14, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detta är vad jag har hittat och mig lugnade det betydligt. Även om jag kommer vara fortsatt vaksam, så är det med mer balans. "Kunskap är bevisligen makt". I det här fallet makt över oron.

Hoppas nedanstående fakta lugnar även dig om du är lika bekymrad som jag var. 

…..
SVA - Statens Veterinärmedicinska Anstalt - skriver att "de flesta hundar som infekteras utvecklar aldrig klinisk borrelios, det vill säga infektionen är betydligt mer vanligt förekommande än klinisk sjukdom".

För att läsa och lära mer rekommenderar jag:
Bloggen Bozita, Hundkunskap, Fästingburna sjukdomar med text av Veterinär Lena Myrenius och Cityveterinären om fästingburna sjukdomar

**
Det som fortfarande gäller är dock att:**

  • sätta till alla klutar för att förhindra
    att Din hund får fästingar

  • genast ta bort fästing från hunden

  • ta bort fästing på rätt sätt, så att den inte spyr ut smittämnen i blodbanorna

  • noggrant examinera Din egen kropp och hitta de små nymferna

[Nude]
6/16/14, 6:04 PM
#4

#2 Tack för de orden, -Cissi-. Det var väl det jag hade börjat ana. Jag har ju aldrig hört talas om någon vars hund blivit svårt sjuk av ett fästingbett och det var därför jag började undersöka saken mer.

Fridaaaa
6/16/14, 6:05 PM
#5

Tror inte det finns någon speciell statestik på det hur många hundar som blivit sjuka av de olika fästingsjukdomarna men finns en hel del som blivit det, som jag läst på facebook bland annat folk som berättat, är främst då borrelia

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
6/16/14, 6:31 PM
#6

Så lite så. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
[Nude]
6/17/14, 8:50 AM
#7

#5 Det finns faktiskt statistik på just Borrelia, men det är en undersökning som pågick mellan 91-94 och jag tycker väl att mycket har hänt med fästingplågan sen dess. De sprider sig ju över större och större områden.

Statens Veterinärmedicinska anstalt säger i alla fall så här: "Både hund och människa kan insjukna till följd av den i Sverige relativt vanligt förekommande fästingburna infektionen borrelios. I en svensk undersökning utförd 1991-1994 (Egenvall et al) var 5,9 procent av de hundar som undersöktes i Götaland seropositiva för Borrelia (B.) burgdorferi, motsvarande siffra för Svealand var 3,9 procent. De flesta hundar som infekteras utvecklar dock aldrig klinisk borrelios, det vill säga infektionen är betydligt mer vanligt förekommande än klinisk sjukdom." (se vidare i länk i kommentar #3)

Fridaaaa
6/17/14, 9:03 AM
#8

#7 Ja så gammal ja 😉 Men menade aktuell 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Spiritinthesky
6/20/14, 8:02 AM
#9

När det gäller hästar är det mycket vanligt att hästen får en reaktion på fästingbett. Dock har jag under alla mina år och alla mina hästar endast haft en som blivit riktigt sjuk. Han blev aldrig bra igen.. :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

-Cissi-
6/29/14, 5:25 PM
#10

#9 Ursh vad tråkigt :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

vallhund
7/14/14, 2:45 PM
#11

#2 Fast det säger inte så mycket. Är borrelia o anaplasma vanligt bland fästingar i det område du refererar till? Alla fästingar är inte smittade, men många o smittan sprider sig i takt med fästingarna.

Jag hittar inte kartor med smittade fästingars utbredning, får söka vidare, kan bjuda på dessa sidor under tiden:

http://fasting.nu/tbe-och-borrelia#

http://exspot.se/om_fastingar/var_finns_dom/index.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Nude]
7/17/14, 7:44 AM
#12

Hos oss här på västkusten är det ett riktigt kaninår i år och Sylvester fick 3 fästingar på 20 dagar och det var skiftet maj-juni. Innan dess har han haft 3-4 på två år. Nu är jag väldigt noga med var vi går!

Roxie
7/20/14, 6:51 PM
#13

Jag jobbar på infektion (Sahlgrenska) och här görs just nu forskning om TBE så vi har fått en del information från överläkaren :)
Om det är så att en fästing bär på TBE, vilket inte är särskilt vanligt, så smittar fästingen oftast DIREKT vid bett. Till skillnad från Borrelia.

Men kort och gott; ta bort fästigen så fort som möjligt.

// Sofia

Annons:
Roxie
7/20/14, 6:56 PM
#14

Fortsatt när det gäller TBE så finns de smittade fästingarna inom väldigt avgränsade områden. Exempelvis kan en smittad grupp fästingar befinna sig inom ett område på några kvadratmeter för att utanför gränsen inte finnas alls.

Vi fick info om just dessa områden (Västra Götaland) då det gjorts en studie där man handplockat fästingar för att kontrollera om de bar på TBE. Jag ska kolla på jobbet om jag kan hitta detta :)

// Sofia

Erika89
7/21/14, 12:20 PM
#15

Här i mitt område (hallsberg/kumla) så har jag än så länge på 3 år vart med om tre hundar och en människa som fått borrelia. Inte mina hundar, men vänners och det var min svärmor som fick borrelia.
Men nej det är svårt att bedöma hur vanligt det är, men man ska inte slå bort tanken att det förekommer.

Visper
7/29/14, 5:25 PM
#16

Någon som provat det nya fästingmedlet som är en tablett med effekt på flera månader? Fungerar tydligen på Collies som är så känsliga för andra preparat.  Jag bor i värsta fästingbältet, Södermanland.

Fridaaaa
7/30/14, 8:04 AM
#17

#16 Inte vågat testa det pga att det inte så pass nytt här ännu (kom ju i april tror jag), så är nojjig 😉 Och reagerar hunden (vet man ju aldrig) så kan man inte avlägsna det som man kan med droppar eller halsband 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Erika89
7/30/14, 9:04 AM
#18

#16 Jag har bravecto på mina, den ena är en halvt allergihund och den andra kan bli dålig i magen när hon äter någe konstigt och INGEN av dom har reagerat.

Så jag är nöjd, fästingarna dör och hundarna mår bra. :)

Upp till toppen
Annons: