Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 3115 ggr
[Nude]
2014-06-07 09:31

Ras och mag-ras!

I ett tidigare inlägg Vaddå sönderavlade diskuterade vi hur man ibland hör att CCD är en sönderavlad ras. Vi var rörande överens om att så icke är fallet och att ryktet förmodligen kommer av deras dåliga tandstatus som inte har något med avel att göra, utan som är en defekt som ingår i nakengenen. 
Nu undrar jag om känslig mage också ligger i den defekta pälsgenen eller om det kan bero på hur man avlat. Vad säger ni om det?

Har du en renrasig CCD undrar jag vilken magstatus din hund har? Och om du har en blandad CCD undrar jag över din hunds magstatus?

Annons:
[Nude]
2014-06-07 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sylvesters pappa var en renrasig CCD Hairless och hans mamma var Chihuhaha och Sylvesters mage är då rakt inte nådig. Om det kommer från CCD-genen eller om det är ett resultat av blandningen har jag ingen aning om!

Sylvester får spannmålsfritt torrfoder sen några månader och det går jättebra. Han har fått en fantastisk hud och nästan blivit som en ny hund sedan dess. Han har också fått  färskfoder upptill, men det går inte lika bra.

Vid två tidigare foderbyten har magen rasat fullständigt, så det har inte varit lätt att hitta rätt i foderdjungeln. Färskfoder och nöttugg gör honom väldigt lös i magen, så nu får han enbart spannmålsfritt torrfoder och torkad anka eller kyckling som belönings- och aktiveringsgodis.

FjantYoda
2014-06-07 09:55
#2

Yoda är blandning och efter att vi övergick till spannmålsfritt färskfoder (VOH) så har hans mage varit mycket stabil, däremot tidigare så lyckades han kräkas och få diarré av lite allt möjligt, var så hopplöst eftersom det hände VARJE gång han börjat vara lite bättre i hullet, är väldigt svårfödd gick runt och var rädd att bli anmäld för att jag inte gav han mat… 

Spannmål klarar han väldigt dålig då får han finnar och gasmage.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Intehärutandär
2014-06-07 20:39
#3

Spike har aldrig haft problem, varken med mage eller hud (som inte haft med valptid att göra). Och han får spannmål. Nu bytte vi denna gång för hans foder inte fanns där vi var. Och han är som vanligt.

[Nude]
2014-06-08 08:34
#4

#2 Gott att det ordnat sig med maten för Yoda.

#3 Härligt att ha en hund som tål allt. Då behöver man aldrig bekymra sig.

Sylvester älskar nöttugg och han kommer att få det, men absolut inte mer än en gång i veckan. När han fick färskfoder varje kväll, så var han lös i magen hela tiden och han började massera analsäckarna genom kanåkning på mattan. Då tog jag bort färskfodret, men även det kommer han få smakförstärkare någon gång emellanåt.

Bjallstal
2014-06-08 23:52
#5

Har en stamtavle kines(puff) som har en supermage. Vad han än sätter i sig (har blivit en del saker ur matväg som han snott) så klarar hans mage det utan problem, foderbyte samma sak där. Ingen skillnad alls. Har än så länge inte hittat något han inte tåler :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

MaaariaS
2014-06-09 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Max är en puff/papillon och hans mage klarar inte av något slags foderbyte alls 😕Han klarar inte ens små bitar av annan hundgodis än den han är van vid och han kan inte äta någon slags människomat förutom gurka och morot 😕

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Cahira
2014-06-09 04:34
#7

Frodo var jattegasig av spannmal som valp men nu har han snott at sig mat fran de andra hundarna nagra ganger utan problem. Godis och tugg ar inga problem. Han klarar foderbyte utan problem. Till och med blotmat for katt ar inga problem.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-06-09 08:46
#8

Hmm, intressanta svar även om underlaget är för litet för att dra några slutsatser. ;)

[Ellenme]
2014-06-09 15:23
#9

Mollys mage har blivit tåligare än förut. Fram tills nån månad sedan var hon jätte känslig för allt.. idag tål hon allt. Glass, pannkaka, ost, Doggy osv osv.

Cahira
2014-06-09 21:03
#10

Hundars magsystem ar lite som ett immunforsvar. Magen maste lara sig hantera amnen for att fa ur sa mycket naring de bara kan. Men det tar ett tag att fa igang detta. Klart man inte vill utsatta en allergisk hund for sana amnen, men de kan bygga upp en platmage med tid genom att utsatta sig for sma amnen over tid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-06-10 06:42
#11

#9 Det enda Sylvester reagerar på är faktiskt olika hundmat. Glass och pannkaka och ost tål han, men å andra sidan får han det så ytterst sällan, så magen kanske inte hinner få igång en reaktion.

#10 Magen är immunsystemen skulle man kunna säga. Hela 70% av immunförsvaret sitter i magen.

Han fick lite färskfoder igår, så jag får se hur magen sköter sig idag. Jag misstänker faktiskt att det var ett speciellt färskfoder han reagerade på. I så fall kan han fortfarande få 100% komage och kycklingburgare. Båda är av märket VOM.

Erika89
2014-06-12 11:57
#12

Båda mina renrasiga (en puff och en naken) har stålmage. Dock är den nakna känslig i huden, får klåda och massa finnar om han äter något olämpligt, men magen funkar som den ska :)

Upp till toppen
Annons: