Annons:
Etikettviktigt-ifokus
Läst 3151 ggr
[Nude]
6/4/14, 8:55 AM

Hundar i skog och mark!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här står det i Jordbruksverkets broschyr (2011):

_
Mellan 1 mars och 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra hunden från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i jaktförordningen. I områden, som i naturreservat kan det finnas striktare koppeltvång för hundar._

Med andra ord skulle du kunna ha din hund lös hela året, om du har den under ordentlig tillsyn, men Jordbruksverket säger också så här:

Hundägaren ansvarar för vad hunden gör.

Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter. 

Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt. 

………………

Hur ska vi tolka dessa två lite motsägelsefulla texter och vad är då ordentlig tillsyn?

Annons:
Fridaaaa
6/4/14, 8:57 AM
#1

Hunden får vara lös om den går som om den vore kopplad, alltså inte sticka efter vilt eller annat. Gå bara en liten bit ifrån en. Annars ska det vara kopplad. Den ska ha riktigt bra inkallning helt enkelt.

Lillan kan jag ha lös i skogen utan problem, inte Roxy ännu så hon har långlina, men hon är ung än och övning ger färdighet ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
6/4/14, 8:59 AM
#2

"Lös hund i skogen kan ge böter

Nu är det slutsprunget för Fido i skogen. Från och med den 1 mars fram till den 20 augusti är det förbjudet att låta hundar springa fritt i skog och mark. Undantaget de extremt väldresserade vovvarna.

För de flesta hundägare innebär vår och sommar att djuret ska hållas i koppel. För de hussar och mattar som bryter mot lagen väntar vanligtvis böter. Men ett regelrätt koppeltvång handlar det inte om. Enligt Naturvårdsverkets tolkning av lagen så får extremt väldresserade hundar gå lösa.

**– Om du inte har absolut kontroll ska du ha hunden kopplad, säger Åke Hedhammar, professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet."

**citat *DN *

……

Med andra ord anser jag att de flesta av oss hundägare ska ha våra hundar kopplade eftersom de flesta av oss inte har den där järnkollen på våra hundar.

För mig och min jaktlystne hund är det definitivt koppel som gäller. Hur är det för dig?

Intehärutandär
6/4/14, 1:20 PM
#3

Jag kan inte släppa Spike här något just. Handlar om ett par tiotal meter på andra sidan vägen runt en naturpark med damm. Går över dammen först och upp emot Vägverkets baksida. För vid dammen häckar änder och fåglar nu, det vill vi inte störa.

Hildgrim
6/4/14, 6:23 PM
#4

Sånt här är så himla svårt för man kan inte veta exakt vad som gäller fören det tagits upp i domstol. :/ Innan dess kan man inget annat än att försöka tolka texten. Jag har också märkt att olika instanser tolkar texten olika, t ex läste jag att SKK tolkar det som att användandet av långlina och flexikoppel också är förbjudet så här års.

Sen kan domstolen tycka helt annorlunda mot när vi dödliga försöker tolka lagen. T ex så står det så här:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.  (1971:437).

Detta vill jag tolka som att hundar och katter inte får ställa till det för vare sig vilt eller andra människor. Men det finns en prejudicerande dom som visar på att detta inte gäller katter. Det är fullt lagligt för kattägarna att låta katter springa in i andras trädgårdar och privata hem. Kattägarna behöver inte ta ansvar för att katterna kanske bajsar i sandlådor, kissar i möbler, river bilar, skadar/dödar andra husdjur osv. 

Och med tanke på att kattägarna får göra detta trots att lagen är formulerad som den är gör att JAG tycker det är svårt att veta vad som egentligen gäller för hundar så här års.

Jag kan tänka mig att släppa hunden lös vid enstaka tillfällen. Jag har det dock väldigt förmånligt då jag har två mil till en jättestor hundrastplats vid havet. Dit åker jag minst en gång i veckan och låter hunden springa av sig.

Men ska man hårdra det kanske man måste ha koppel på hundarna även där eftersom det förekommer vilda djur även i stan. Det finns svanar, fiskmåsar osv i havet och gäss och diverse vanliga fåglar som kajor på land.

Cahira
6/5/14, 3:13 AM
#5

Med min dvärgschnauzer så kan jag gå med henne runt vilt utan problem. Hon vet inte vad jaktlust är för något. Men Frodo däremot har kommit in i tonårstiden så nu är allt jättespännande så får ha extra koll. Apache och Digger är rätt duktiga att låta bli vilt så länge viltet är större än sina småsyskon. Katterna tjuvjagas nu och då (sällan) och vildkaninerna är spännande även om de aldrig märker mer än lukten av dom, och gophers är Diggers största trigger. Han kan stanna vid ett gopherhål och gräva en god stund innan han ger upp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
6/5/14, 9:22 AM
#6

#4 Tack för en mycket intressant kommentar som svarar på frågeställningen i själva inlägget #0.

Intressant också att du hittat en lagparagraf i Rennäringslagen som tar upp frågan om hundar och katter, så visst är det en djungel. Det vi alla kan vara överens om är i alla fall att våra hundar inte får skada vilt, what so ever!

Annons:
Upp till toppen
Annons: