Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1009 ggr
[Nude]
2014-06-03 16:06

Aktiveringsleksaker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte den pyramidliknande Kongen eftersom jag villa ha ännu en godisgömma. När den kom var den pytteliten (9 cm lät större än vad det var) och jag fattade inte hur jag skulle kunna få godiset att ligga kvar. Allt skulle ju ramla ur innan jag hunnit ge honom den.

Sen fattade jag, så nu fyller jag den med torkat ankbröst el. likn. och ovanpå det kletar jag leverpastej eller mjukost. Då tar det en stund att först slicka bort det goda. Att slicka, precis som att tugga, har också en lugnande effekt på våra fyrbenta, och till slut får han tag på det som ligger inuti.

När jag väl fattade, fattade jag också tycke för den. Tidigare använde jag den som en kul men dyr studsgrej. Det gör jag inte nu längre! 😉

Har du en leksak som du inte riktigt vet att använda som den är tänkt eller har du en aktivitetsleksak som du vill rekommendera? Visa gärna med bild och beskriv läget.

Annons:
Intehärutandär
2014-06-03 16:31
#1

Jag har en vanlig rund godisboll bara. För han är kinkig på att äta då det blir varmt. Är jag stressad lägger jag maten där i. Har jag tid, så slänger jag ut lite i taget i trädgården.

[Nude]
2014-06-04 08:22
#2

#1 Jag kan avundas dig som har en trädgård. När trötthet slår till måste  det vara idealiskt att aktivera hunden där. Jag får alltid trava iväg om jag inte vill vara inomhus (och det vill jag inte så här års) och det är inte lika roligt varje gång.

Visserligen blir jag alltid glad när vi väl kommit iväg, men ändå…. 😃

Cahira
2014-06-05 03:10
#3

Jag är latheternas lathet vissa dagar och bara öppnar dörren och låter alla fyra hundarna busa tills de är trötta. ☺️

Och idag köpte jag en laserpekare åt katterna. Jo tjena. Summer dumförklarade mig och Frodo sprang runt som en raket för att fånga den där häftiga röda pricken. 😛

Vad annars brukar jag göra.. Hmm.. Gömma godis i snö/gräs/trädbark, tricks, balansövningar, godissök inomhus (vi har heltäckningsmattor med olika lång lugg för olika svårigheter bland annat) toarullar med invikta kanter, äggkartonger, halvlitersflaskor utan kork med torrfoder i (frodo älskar att springa runt med dom och sparka på dom så maten flyger överallt), godis under petflaskkorkar med Ixxi (för jag vet att hon skulle aldrig råka sätta korkarna i halsen, hon lyfter så försiktigt och är inte hetsig av sig), kattvippa med Frodo för han är helt enkelt mer katt än hund *S*

Vad mer.. spår, skogsagility, tålamodsträning (oj vad det är jobbigt att STANNA ibland!) följa med och titta på folk (är ju sällsynt hos oss så biltur + folk = trött). 

Åh, och tobleronekartongen är toppen att slinka ned godis i så de får slita och jobba! Och toppen ursäkt att köpa toblerone - så man kan aktivera hunden eller katten! 🤫

Jag har även leksaker som man ska smeta saker i, typ leverpastej eller färdigköpt klet för hund, men Frodos tunga är så liten att det är inte ens en utmaning. 

Fyller på om jag kommer på fler saker jag får för mig ibland.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-06-05 09:31
#4

#3 Jag har slutat med egenhändigt gjorda aktiveringsleksaker, så som toarullar, äggkartonger och annat av papp. Det tar 0,3 sekunder så har han fått ut och ätit upp det goda och jag står kvar ensam med skräp & städning Det är alltså ingen utmaning för honom och jag blir bara trött.😕

Petflaskor har jag aldrig försökt mig på. Jag är nämligen orolig för att han skulle kunna bita hål och svälja en plastbit eller skada sig på en vass kant. För mig är det därför endast inköpta leksaker som har ett garanterat tuggmotstånd och lång hållbarhet som gäller. De kostar en del, men det är det värt för oss.

Det finns också begagnat att köpa. Jag hittade i höstas fyra  aktiveringsspel av kända märken, bl.a. av Nina Ottosson, på annons. Dessa har vi stor glädje av inomhus. Det har vi även av pilatesbollen och skokartong med mycket prasselpapper i.

Cahira
2014-06-06 00:14
#5

#4 Känner igen dedär med städningen. Jag har inga problem med petflaskor, speciellt eftersom jag inte använder de väldigt många gånger. Den är utan kork så är rätt lätt att få ut godisarna om de bara kämpar lite. :)

Frodo är glad bara han får bära på saker eller slita sönder saker så ibland får han vanligt toapapper att slita sönder. Han spottar alltid ut alla bitar så funkar bra. :) Han får slita sönder nåt och vara lite lätt destruktiv och vi är alltid inne på toan (borstar tänder eller liknande) så är snabbstädat. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: