Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1705 ggr
[Nude]
5/28/14, 8:27 AM

Första fästingen :/

I förrgår tog jag första fästingen på Sylvester. En liten rackare, förmodligen inte mer än dygnsgammal, satt på insida lår.

Fram med Tick 2, pincetter, bomull, rengöring etc. och sen var det bara att sätta igång.

… grejar och drar… och grejar och joxar och får till slut in den minililla kroppen i ticken…. men jag hittar inte tekniken. Med en ticker drar man längs med hundens kropp, så det gjorde jag. Som vanligt satt huvudhelvetet kvar och det var ett huvud mindre än ett knappnålshuvud utan plastknopp.

Den spetsiga pincetten med inbyggt förstoringsglas gjorde att jag till slut fick ut hela skiten. Trött och sliten av proceduren undrade jag vad jag gör för fel… varje gång.

Finns det någon speciell teknik som jag har missat? Hur gör ni?

Annons:
Cahira
5/28/14, 8:37 AM
#1

Dra fästingen rakt ut som den sitter, då kommer huvudet med. Men undvik att klämma på kroppen så den inte spyr ut sitt maginnehåll, det är där sjukdomarna kan sitta.

Finns fästingsnaror som ser ut som en penna som jag tror är smidigast. Man bara sätter snaran runt huvudet på fästingen och drar ut. 

Jag tog lös en fästing på en av katterna idag och en på åsnan igår. En krälade på mina byxor igår med men har inte hittat nån på hundarna ännu. 

JOO Ixxi hade en häromdan!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
5/28/14, 8:46 AM
#2

#1 Så du menar att jag ska testa en snara istället. Då köper jag en sån idag och lägger Tick 2 åt sidan. Jag kan ju uppenbarligen inte hantera den. // Tack!

Dexterr
5/28/14, 9:44 AM
#3

Tycker snaran är smidigast! Sån Tick är bara krånglig tycker jag.

Dexter har tack o lov inte haft en enda fästing på sig, inte ens en krypannde.

Fridaaaa
5/28/14, 10:27 AM
#4

Vi har tic2, tycker den är bäst av de fästingplockare som finns. Testat flera varianter.
Man får "böja" den lite, så brukar det gå helbra, även på riktigt små fästingar.
Snara tycker jag är värdelöst.

Däremot har jag märkt att det är svårare att få bort på Roxy än på Lillan ibland, vet ej varför.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
5/28/14, 2:52 PM
#5

#4 Jag har böjt den, men inte 17 fixar jag det för det, så nåt fel gör jag! 😕 Det blir till att köpa snaran också. Har vi tur blir det inga fler fästingar, men blir det det, så har vi många verktyg för att hantera eländet.

[Ellenme]
5/28/14, 3:23 PM
#6

Jag kollar först och främst igenom Molly efter VARJE promenad, vägrar riskera nåt och oftast hinner jag ta rackaren innan den sätter sig. Sen vill jag inte ha några fästingar i hemmet heller och själv riskera att bli sjuk.

Har två fästingplockare i olika storlekar, de påminner om en kofot. Jag tycker den är himla smidig! Man drar den längs huden, snurrar och drar rakt upp. Klart!

Annons:
[Nude]
5/28/14, 7:06 PM
#7

Tack för alla tips!

Ja, sätten är många, så det gäller att hitta det som passar en själv bäst. Jag hoppas förstås att den där lilla bebisen från i förrgår blir både den första och den sista. Kommer det fler blir det öglan.

Får jag inte till det med den heller så köper jag kofoten O'Tom. (Var det den du menade, Calilue #6?) Jag ger mig i alla fall inte förrän jag hittat den grej som funkar för mig.

Roxie
5/28/14, 7:55 PM
#8

Vi har alltid använt snaran (pennan) eller en vanlig pincett. Både till vår förra hund samt till Indy. Tycker det är toppen! Den där Tick 2 och kofot-liknande grejen har jag inte riktigt fattat, tycker bara de skär av fästingen så dom undviker jag att använda.

// Sofia

[Nude]
5/29/14, 8:32 AM
#9

#8 Tack, då är det fler än jag som inte får till det med vissa redskap. 🙂

Det är nästan (men bara nästan) så jag vill ha en fästing till på honom, så jag snarast får testa snaran… 😉😇

Fridaaaa
5/29/14, 8:36 AM
#10

Jag upplever tvärtom xD Snararen är värdelöst att få bort hela fästingar :/ 
Kofoten är sådär🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
5/29/14, 8:43 AM
#11

#10 Det är tydligt att vi alla hittar vår egen grej till slut. Jag gör garanterat nåt fel med Tick 2, medan du har hittat rätt teknik med den.

Nu har vi så lite av dessa smittobärande parasiter här på den västra kusten, så träningstillfällena blir väldigt få. Det är ju bra, men jag vill självklart kunna få bort dem när de har satt sig.

Fridaaaa
5/29/14, 8:47 AM
#12

#11 Va glad för det att ni har få, här nere i söder finns det gott om dem 😕 Och svårt att hitta bra fästingmedel när man vägrar gifter på hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
5/29/14, 9:41 AM
#13

#11 Du såg väl det där receptet där man sprayar hunden med timjansoppa? Nu hittar jag inte det jag skrev då, men här är en länk till dekokten.

☝️Hmm, inser just nu att jag skulle kunna spraya Sylvester ben med en sådan soppa. Har tidigare sagt nej pga hans nakenhet, men benen är ju inte nakna.

Annons:
Fridaaaa
5/29/14, 9:45 AM
#14

#13 Vill inte ha något som man måste spraya på ofta, sånt måste man spraya minst 1 gång/dag. Bara bökigt och lätt att glömma. Sedan minus vitlök hade det fått bli, aldrig vitlök på eller i hundar :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dexterr
5/29/14, 10:21 AM
#15

#12 antingen gifter eller riskera borrelia.

Fridaaaa
5/29/14, 10:36 AM
#16

#15 Nej man måste inte ha gifter. Finns många som har giftfritt som fungerar bra. Pest eller kolera vilket man än väljer, alltså antingen med gift eller utan något alls.
Sedan finns det inget med gift heller jag kan ha så, ja spelar ingen roll. Har inte halsband nämligen till hundarna pga många olika anledningar (har två hundar så vill inte riskera att de fastnar vid bus, likaså i trädgården eller hemma, sedan har våra hundar stort sett aldrig halsband, så de är främst vana vid sele, så är mest ivägen för dem att ha halsband) och sånt dropp i nacken går inte till Roxy eftersom hon badas varannan vecka med schampoo och blir för tätt med behandlingar varannan vecka. Så finns inte så många alternativ.

Scalibor och såna halsband kommer inte ens in i detta hus, aldrig att jag tänker ta på massa gifter på mina hundar. Scalibor är ett av de värsta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
5/29/14, 8:08 PM
#17

Jag har hört många fall av neurologiska problem som uppstått hos hundar som använt scalibor och liknande gifthalsband. Eftersom hunden har på sig den under lång tid så är det inte så konstigt att det påverkar kroppen.

Och ännu mer absorbering händer ju om hunden är naken. 

DÄREMOT! Så har det kommit ut ett vaccin mot borrelia. Jag vet inte hur bra de spridit sig hos veterinärkliniker ännu, men det kan vara nåt värt att kolla upp. 

http://www.haningedjurklinik.se/huvudmeny/vaccination-avmaskning/nu-kan-du-vaccinera-din-hund-mot-borrelia

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
5/29/14, 10:18 PM
#18

#17 finns på många kliniker nu men är inte så testat plus att vaccination är ju aldrig 100% söker heller. Jag personligen kommer aldrig lägga alla dem pengarna det kostar på det i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
5/30/14, 9:16 AM
[Ellenme]
5/31/14, 1:16 PM
#20

Nude, det var den kofoten jag menade.

Annons:
[Nude]
6/10/14, 6:36 AM
#21

För två veckor sedan tog jag den första fästingen (enligt inlägget) och redan idag tog jag den andra. 😕

Snaran gjorde ett fantastiskt jobb, så i mitt hem har den vunnit i sökandet efter bästa fästingborttagare. Den pyttelilla kroppen var superlätt att få in i öglan, sen var det bara att snurra och dra rätt upp. Hela den lilla besten kom med på direkt. Med snaran kan jag alltså inte misslyckas. 👍

Sylvester har tyvärr fått en knopp med en förhårdnad inunder där den första satt, så idag ringer jag veterinären och frågar om det behöver behandlas på något sätt. Jevvla fästingar.

Två fästingar på två veckor medan jag innan dess har tagit tre fästingar på två år. Såg ni teveprogrammet om dem igår, förresten. De ökar i antal över hela jorden…

Fridaaaa
6/10/14, 8:10 AM
#22

#21 Det får Roxy också men det är ingen fara med det 🙂 Så länge det inte vätskar sig, blir rätt/inflammerat, så lägger det sig av sig själv sen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
6/10/14, 9:52 AM
#23

#22 Tack, Frida! Oron släppte nu, men självklart ska jag hålla ett öga på det. Börjar han slicka mycket, så förstår jag ju att något är på gång.

Fridaaaa
6/10/14, 10:08 AM
#24

#23 Ja det är bra att hålla koll.
Roxy får en del fästingar, vet inte vad jag ska göra 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
6/10/14, 5:15 PM
#25

#24 😕… ja, det är ju det? Det kommer inget gift in i mitt hus heller. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda nåt sånt på min hund och då blir saken genast mer komplicerad. Man får helt enkelt söka igenom sin hund efter promenaderna, så din fundering på att klippa ned Roxy har fler goda aspekter än att bara svalka henne. Det blir lättare att se de små odjuren.

Fridaaaa
6/10/14, 5:16 PM
#26

#25 Som här då. Känns hopplöst. 
Ja kolla genom gör jag dagligen, och som du säger nu när det är kortare är det lättare att se med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
6/10/14, 8:47 PM
#27

#21 Snaran är bäst 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Fridaaaa
6/10/14, 8:49 PM
#28

#27 Inte här xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
6/10/14, 8:55 PM
#29

#28 Hahaha ok 😂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Erika89
6/12/14, 11:49 AM
#30

Finns ett nytt preparat som heter bravecto. det är helt nytt och giftfritt, men receptbelagt då det är så pass ny substans.

Kan ju vara värt att ringa till era veterinärer och höra om det om ni är nyfikna på ett nytt giftfritt preparat :)

Fridaaaa
6/12/14, 12:46 PM
#31

#30 Den tabletter är dessvärre inte giftfri.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Erika89
6/12/14, 1:16 PM
#32

#31 Enligt läkemedelsbolaget som säljer dom säger dom det. Substansen funkar bara på leddjur, (eller vad nu fästingar heter) och inte däggdjur.

Men det är bra att säga till så får man ringa och höra :)

Fridaaaa
6/12/14, 4:48 PM
#33

#32 Enligt den infon jag fått är de inte giftfria i alla fall.
Gift mot fästingar finns ju i halsband mm också som också är just mot fästingar men de är inte giftfria för det och hunden kan reagera på det (även på giftfritt men mindre risk). 

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/mera-om-bravecto

http://hund-lycka.blogspot.se/2014/05/nytt-fastingmedel-bravecto.html

http://www.sollvet.se/info-priser-p%C3%A5-behandlingar/best%C3%A4llning-av-recept/information-om-bravecto-21933152

Lite info.

Jag kommer personligen avvakta tills man vet mer om bieffekter osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
6/12/14, 6:30 PM
#34

Bättre att vara källkritisk och hämta sin fakta från "vettiga" sidor, som FASS.se; http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20130105000019

Men jag håller med, riskfritt är det definitivt inte.

// Sofia

Annons:
Fridaaaa
6/12/14, 6:35 PM
#35

#34 Är källkritisk också, de sidorna var bara exempel, och första länken är just från veterinärer. Var ett program på tv för ja några månader sedan där de tog upp det där med fästingmedel och där sa de något om detta, om just den tabletten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
6/12/14, 6:41 PM
#36

Jadå, syftade mest på blogglänken :) Inget illa menat!
Min poäng är bara att folk litar för mycket på vad som skrivs på forum, bloggar osv utan att faktiskt veta vad person som skriver besitter för kunskap.

// Sofia

Fridaaaa
6/12/14, 6:44 PM
#37

#36 Ja så är det men det stämmer överens med vad bland annat veterinär sagt, så är därför jag länkade dit.
Dock litar jag inte 100% på veterinärer när det kommer till fästingmedel, men FASS säger inte så mycket tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Erika89
6/13/14, 11:04 AM
#38

Jag har ju bara info från själva läkemedelsbolaget då jag satt på möte med dom. 
Alltså självklart är det gift i det då det ska döda fästingen ;) Men jag brukar inte säga att saker är giftiga för mina hundar då det inte är det. 
T.ex finns det snigelgift som enbart är farligt för sniglar, inte säger jag att det är giftigt för mina hundar. ;)

De som har fått detta utskrivet som jag vet har inte haft någe biverkningar alls. Fästingarna har dött som dom ska och hundarna har inte reagerat. 

Visst ska man vara försiktig med nya preparat, men jag skrev bara med det för att folk ska få en chans att se vad som finns. :)

Jag som har en hund som är superkänslig i huden så blev jag jätteglad när detta kom, funkar perfekt. För mina vovvar iaf :)

Fridaaaa
6/13/14, 11:49 AM
#39

#38 Pratat med några som använder det bland annat och de har fått info att det inte tillhör "giftfritt"-kategorin.
Har inte påstått att det är giftigt för hundarna heller! Så hur kom det ens in i bilden?

Ja jag tänker avvakta 1-2 år minst, för att se ev biverkningar som kanske uppkommer senare vid längre tid användning.
Under tiden, alltså i sommar och ja 1-2 somrar framåt får jag klura på vad jag ska ha mot fästingar för vet inte alls :/ Inte så brett utbud om man säger så när man inte vill ha gift, inget halsband och dropp i nacke går inte pga att hunden badas med schampoo var 2-3 vecka = effekten försvinner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Erika89
6/13/14, 5:34 PM
#40

#38 Menade bara att när jag skriver giftfritt så menar jag mot hunden, menade inge illa alls :)

Fridaaaa
6/13/14, 5:36 PM
#41

#40 Men bra att skriva ut det så man vet, eftersom många som skriver icke giftfritt = scalibor och dessa, vilket kan bli farligt även för hunden.

Visst skulle dem inte ha i medel som är giftigt för hunden men tycker att det inte är testat tillräckligt än, så tror personligen att bieffekter kommer att dyka upp längre fram som de inte vet om än ,)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nude]
6/14/14, 8:53 PM
#42

Idag tog jag banne mig en till fästing på Sylvester. Tre stycken på 20 dagar är extremt mycket eftersom vi innan dess tagit tre (eller fyra) stycken på 2 år. Idag fick jag bekräftat av en väninnan i Helsingborg att det ÄR fästingår i år. OGILLAR STORT!

Nu kommer jag välja våra rundor med ännu större omsorg. Jag gör vad som helst bara inte att använda giftiga produkter trots att en veterinär på veterinären.nu säger att det är bättre att använda gift än att hunden får Borrelia m.m.

[Nude]
6/17/14, 10:06 AM
#43

En ny tråd med fakta om fästingar hittar du här.

Upp till toppen
Annons: