Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 4176 ggr
[Nude]
5/25/14, 10:44 AM

Vaddå sönderavlade!

Emellanåt dyker det upp kommentarer i olika forum om att CCD skulle vara en "så sönderavlad ras". Det är dock ingen som säger på vilket sätt den skulle vara det.

Nu har jag sökt efter fakta i saken och jag hittar….. ingenting, noll, nada! Det jag hittar är vilka sjukdomar som kan drabba CCD, men ingenting om att någon av dem skulle vara speciellt vanlig eller som ett resultat av urskiljningslös avel.

Hos Proud Pony, som visserligen är en CCD-kennel, svarar man så här på frågan "finns det några sjukdomar i rasen"?

Chinese Crested har inte några vanliga, rasbundna sjukdomar. Normalt är nakenhundar mycket friska djur och de är vanligt att de lever 12-15 år.

Vad har ni för uppfattning om detta? Har ni hört talas om någon avelsrelaterad defekt hos CCD?
Om det bara är ett rykte, vad tror ni ryktet kommer ifrån?

Annons:
[Emma--]
5/25/14, 10:48 AM
#1

Eftersom jag varit intresserad av rasen så har jag sökt lite, och det enda jag hittade var att den nakna varianten kan ha tandproblem. Men annars är det väl en väldigt frisk ras vad jag förstått.

[Nude]
5/25/14, 10:59 AM
#2

#1 Ja, och den dåliga tandstatusen har inte med avel att göra utan med den gen som gör dem pälslösa. Den defekta pälsgenen innehåller också ett defekt tandanlag. Problemtänder ingår, om man säger så! 😉

[Ellenme]
5/25/14, 8:32 PM
#3

Det är en frisk ras, punkt slut. Hudproblem och tandproblem (nakna varianten) kommer som sagt på köpet vilket jag inte vill räkna som en sjukdom då det tillhör redan från födseln (huden kan man ha tur med, såklart.. men tänker rent allmänt med pormaskar osv).

[Tiara05]
5/25/14, 10:11 PM
#4

Fast jag kan ju ändå tycka att den dåliga tandstatusen har med aveln att göra för var kommer den annars ifrån, bara för att det tillhör rasen så betyder det ju inte att det inte är pga aveln, tandstatusen som kinesen har är ju för att man avlat till den ,vad annars? Vet även att alltmer ögonproblem har uppkommit. Det är även känt att rasen har ett mer ostabilt psyke än många andra raser.

Hildgrim
5/26/14, 2:11 PM
#5

#4 Men eftersom dålig tandstatus och nakenheten hänger samma så borde ju nakenheten bli sämre om man försöker avla sig till bättre tandstatus? Och det är det väl inte värt?

[Tiara05]
5/26/14, 2:53 PM
#6

#5 ja så kanske det kan vara att det blir sämre nakenhet om man avlar på bättre tandstatus men rasens tandstatus och allt annat som tillhör rasen är ju något som avlats fram vare sig det är bra eller dåliga saker.

Annons:
Hildgrim
5/26/14, 3:08 PM
#7

#6 Jag ska väl erkänna att jag inte har jätte bra koll på historiken för just CCD (det verkar inte som den är helt kartlagd heller). Men om vi tar både xoloitzcuintle och perro sin pelo del peru vilka båda har samma typ av nakenhet som CCD så har man inte avlat fram vare sig nakenhet eller dålig tandstatus. Båda dessa raserna har sett ut som dom gjort under många, många tusen år. Man började inte avla på dem i modern mening fören på 50-talet.

Jag tror inte det är möjligt att få fram äldre variantens nakenhundar (dit även CCD tillhör) med full tanduppsättning. Det går inte genetiskt. I så fall får man nog strunta helt i dom nakna individerna och bara avla på dom pälsade (vilka inte ha problem med tänderna). Men då har man inga NAKENhundar längre.

Det är bara American hairless terrier som har bra tänder. Men deras nakenhet styrs av helt andra gener och påverkar inte tänderna.

Cahira
5/26/14, 8:06 PM
#8

Är många diskussioner nu om hurvida man ska tillåta nedklippning (rakning) av nakenhundar i utställningsringen för folk tycker rasen börjar bli för hårig. En true hairless har nästan inget hår alls och dessvärre innebär det ju dålig tandstatus.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tiara05]
5/26/14, 8:16 PM
#9

Varför dras det upp att den nakna blir mindre naken om man avlat på bättre tandstatus, det är inte det jag pratar om eller är intresserad av att diskutera utan detta handlade om att den var sönderavlad när det gällde tänderna, vilket jag inte tycker är direkt ett sönderavel. MEN jag tycker ändå att det tillhör något som man avlat på! Hunden var väl varg förr om jag inte minns fel?

Cahira
5/26/14, 9:51 PM
#10

#9 Nakenheten är en genetisk mutation precis som krullig päls i pudel bland annat. Många nakenraser är många tusen år gamla och räknas som urhundar. Chinese Crested borde anses som urhund med anser jag då de beter sig väldigt mycket som en urhund. 

Om vi tar peruansk nakenhund som exempel så har den existerat i många år på gatorna utan mänsklig inblandning innan de ansåg det som en landsskatt som skulle bevaras och de började registrera och avla. Och peruanen är inte den enda, detta gäller även argentinsk nakenhund, mexikansk nakenhund och boliviens khala. Hur det är med chinese crested är så vitt jag vet okänt, men amerikansk nakenterrier är så gott som enda nakenhunden som avlats fram selektivt ur en "oj hoppsan" kull av rat terrier och enda som är naken via en recessiv gen (de andra har dominant hårlöshet) och därför är inte tänderna sammankopplade som på de andra raserna. Den föds dessutom med päls som den tappar innan 8 veckor. 

Eftersom genen är dominant och en valp med dubbel upplaga hårlösgenen aldrig lever länge nog att födas så är de behårade nakenhundarna jätteviktiga för rasernas överlevnad. Men tyvärr måste man välja antingen hårlös eller tänder, är få exemplar som har bra nakenhetsgrad och goda tänder samtidigt. Ibland får man både jättehårig och fortfarande dåliga tänder just för att det är en genetisk naken.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
5/27/14, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Jag kunde inte sagt det bättre!

#7 För ett par år sedan, när bland annat svenska forskare hittade den sjuka genen, visade det sig att alla nakenraser hade precis samma sorts mutation i FOXI3, och att mutationen måste ha uppträtt i Sydamerika för över 3000 år sedan. Källan hittar du här.

Både den peruanska och den mexikanska nakenhunden har dålig tandstatus, så var påståendet om motsatsen kommer ifrån skulle jag vilja veta. De muterat nakna hundarna har aldrig haft några goda tandanlag.

De flesta av dagens hundraser är inte mer än ca 200 år gamla. Det var då människan började avla fram alla de varianter vi ser idag. CCD däremot finns beskriven redan runt 200 f.Kr. Läs mer om det här.

#9 Huruvida hunden kommer från vargen eller om det är en egen art är något som idag delar etologerna i två läger. Om hunden härstammar från vargen, så är det ifrån en asiatisk vargart och inte de vargar vi har här i väst.

Hundens ursprung har ingenting med tänder och nakenhet att göra eftersom dessa anlag handlar om en mutation. _(Mutationer är förändringar i cellers genetiska material, oftast DNA, ibland RNA. Mutationer har flera olika orsaker, till exempel slumpmässiga kopieringsfel under celldelningen.)

_Bilden som visar en peruansk hunds tänder, är hämtad från länken Peruansk!

[Nude]
5/27/14, 8:51 AM
#12

1. Var tror ni då att ryktet om sönderavel kommer ifrån?

När jag läser tråden inser jag att det skulle kunna komma ifrån denna rätt utbredda missuppfattning om nakenhundens tandanlag.

Jag hör också att CCD är en nervig ras. Detsamma sägs om väldigt många andra småhundsraser. I så fall skulle de flesta små hundarna vara sönderavlade! Den mest sönderavlade rasen idag sägs vara schäfer och de har inte blivit speciellt nerviga för det.

Själv tror jag att många inte tar små hundar på allvar. Hunden får ersätta både det ena och det andra behovet hos ägaren och hundarna själva får inte utlopp för sina egna hundbehov på samma sätt som större brukshundsraser. En understimulerad hund blir nervig och stressad och ängslig på olika sätt. Ett naturlig reaktion på en onaturlig situation.

2. Vad tror ni om orsaken till att våra CCD anses nervösa!

Hildgrim
5/27/14, 4:50 PM
#13

#11 Tack för länken, det är alltid intressant att läsa om nakenhundarnas historik.

Jag har dock aldrig påstått att PSPP skulle ha bra tänder så där måste du ha läst fel. Jag skrev att AHT hade bra tänder. :) Men dess nakenhet beror ju på en annan mutation som fungerar annorlunda.

Annons:
Hildgrim
5/27/14, 4:57 PM
#14

Och sen en liten rättelse som inte har med ämnet att göra. Men rätt ska vara rätt, haha.

Den där asiatiska vargen som nämndes som urfadern till dagens hundar tillhör (så vitt jag vet) samma art som våran gråvarg. Däremot är det en annan underart. Så dagens hundar härstammar inte från just den underarten av varg som bor i Sverige men de är fortfarande väldigt lika.

Alla underarter till vargen och alla hundraser tillhör fortfarande samma art, Canis lupus. :) I dagsläget i alla fall.

[Nude]
5/27/14, 5:48 PM
#15

#13 Okej. Jag uppfattade det så när du skrev "…har samma typ av nakenhet som CCD så har man inte avlat fram vare sig nakenhet eller dålig tandstatus". Sorry, mitt misstag. 🤪

#14 Därom tvistar alltså fortfarande de lärde. Eftersom etologer delar på dessa två vargarter, så väljer jag att citera dessa experter. Dessutom är dessa forskare inte eniga om huruvida hunden är en egen art eller ej.

Upp till toppen
Annons: