Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 2904 ggr
[Nude]
2014-05-22 14:20

Cykla med hunden/CCD!

Tidigare har jag trott att min hund "behövde springa av sig", så när han gick in i galopp lät jag honom sköta farthållningen. Jag fick nästan stå på bromsen för att dämpa hans takt och det var bara jättejobbigt, så jag lät honom hållas. Nånstans förstod jag ändå att det där inte kunde vara så bra! Nu har jag lärt mig vad som gäller.

Idag vet jag att en hund aldrig bör galoppera bredvid cykel. Förutom att han bygger för mycket muskler i bröstkorgen, så skadas också leder och ligament på sikt. Hunden ska springa i trav!

Idag tog jag kommandot över cykelturen för första gången och jag höll emot alla hans försök att gå in i galopp. Det tog ungefär 1½ km, så insåg han att det var matte som bestämde farten och han slutade försöka. Sen travade han så fint bredvid hela vägen. Det var en skön känsla att se honom! Aldrig mer galopp vid cykel för min hund, oavsett underlag.

Brukar du cykla med din CCD? Är det för motion/aktivering eller för att ni ska någonstans?

Annons:
Fridaaaa
2014-05-22 14:28
#1

Brukar du cykla med din CCD?
Nej hon är för ung, bara 8 månader.

**Är det för motion/aktivering eller för att ni ska någonstans?
**När jag cyklar med hund är det i regel för att vi ska ta oss från punkt A till punkt B. Men blir motion/aktivering samtidigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-05-22 14:53
#2

Aha, klart att du vill ha en bra cykelkorg, som du skrev om i ett tidigare inlägg. Då tänkte jag inte på att din hund är så ung! :)

Fridaaaa
2014-05-22 16:04
#3

#2 🙂 Dock inte hittat någon vettig, då jag enbart vill ha galler som man kan sätta på redan befintlig cykelkorg men verkar inte finnas, så vet inte hur jag ska göra, för tänker inte köpa sån korg :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-05-22 18:34
#4

Vad tror du om en sån här. Det finns säkert begagnade om du tycker det är dyrt med 500 + frakt.

Fridaaaa
2014-05-22 18:39
#5

#4 Inga väskor, har jag inte ens som transport, så går bort. Något jag är anti mot, men tack ändå.
Får klura hur jag ska göra.
Grejen är att korgarna inte är så säkra säger dem, eller så hållbara. Samt vill inte ta bort den cykelkorgen jag har :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-05-22 19:00
#6

#5 OK! Jag tog bort min och satte på en väska eftersom cykelkorgen är för liten för honom, men Sylvester är åksjuk så det gick inte alls bra. Nu är originalkorgen tillbaka.

Annons:
Fridaaaa
2014-05-22 19:04
#7

#6 Ja jag vill ha kvar orginalkorgen. Suttit där sedan cykeln köptes för flera år sedan och tycker den är mycket bättre än de som man köper :P Så får klura :P Vill inte ha henne lös i korgen heller, inte så säkert eller bra. Annars får jag gå i sommar vart jag än ska i närheten xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rebornlady
2014-05-23 13:29
#8

Jag har bara cyklat i trav men sen ser man dom som springer, åker inlines, rullskidor och liknande och där får hundarna galoppera, vad är skillnaden?

[Nude]
2014-05-23 19:41
#9

#8 Jag tror att det finns olika skolor om vad som är rätt. En del säger att hunden kan galoppera bredvid cykel om man inte cyklar på asfalt. En del menar att man kan varva trav och galopp och då nämns inget om underlaget. Jag kan inte med säkerhet säga att de du har sett gör fel, men faktum är att jag väljer att tro på den skola som säger att det inte är bra.

Det är ett val jag gör och utifrån det valet har jag bestämt mig för att aldrig mer låta min hund galoppera bredvid cykeln. Jag vet att trav räcker som konditionsträning (det gäller även människor) och jag kan vara helt säker på att inga leder och ligament kommer att komma till skada.

När vi leker apport med slungbollen på fotbollsplanen, och det gör vi ganska ofta, så galopperar min hund för allt vad han är värd. Jag tror att det räcker för att täcka behovet av att springa fort och sträcka ut.

[Nude]
2014-05-23 20:17
#10

#8 Texten här nedan hittade jag på nätet och det låter både sunt och logiskt, tycker jag.

3 maj 2010 av z_Sugerclown i aktiv med hund

"Re: Hur ofta kan man cykla med hund?

Jag skulle tränat i intervaller. Uppvärmning i skritt först sedan i lugn trav och sen komma igång i en lite ansträngde trav. Sedan så kan man köra sakta så hundar börjar passa vilket bygger muskler väldigt bra och sedan köra lite galopp i hundens max hastighet ca 100 m och sedan ta det lugnt. Gärna ha lite terräng och inte på asfalt. Om vi säger att du cyklar i ca 45 minuter skulle jag ta en liten paus på kanske 5 och låta hunden dricka och skölja trampdynorna och frambenen på hunden med kallt vatten om det är en varm dag.

Så gör jag när jag cyklar med min Golden. Jag cyklar ungefär 2 dagar i rad och sedan låter hunden vila i en dag. Glöm inte att varva ner i ca 10 minuter innan ni kommer hem, bara i lugn skritt. Jag brukar även massera och stretcha efteråt. Men detta ska du bara göra om du vet hur.

Det finns många bra böcker om detta skrivna av Anna Holmgren och Marie Söderström Lundberg."

………….

P.S. Det blir till att gå till bibblan och se om någon av dessa böcker finns. Jag vill verkligen lära mig rätt sätt. / Nude

Cahira
2014-05-25 03:45
#11

Jag tog första cykelturen med Frodo idag. Grejen är att han springer lös under dagarna och hundarna är lösa även under cykelturen. Jag cyklar megalångsamt så Ixxi hänger med, hon ogillar att springa men behöver behålla vikten. Det var väldigt varmt så jag satt på cykeln kanske 3-5 minuter bara för att vänja valpen vid att cykeln är där och det gick toppen. Han tyckte det var dunderkul men försökte få mig att "springa" fortare. :) 

Frodo har en riktig Need for Speed!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-05-25 10:57
#12

Jag tror att Sylvester också har denna need for speed, men inser nu att det kan han få utlopp för på andra sätt än vid cykling. Att springa så som Frodo kan göra med sina hundkompisar (#107 i Frodos bildtråd) är ju en jättebra grej.

Eftersom jag vill vara en stabil, trygg och pålitlig matte, som Sylvester kan lita på i alla situationer, så är det jag som bestämmer även när det gäller cykeltakten. Risken för skador vid cykelgalopp är alldeles för stor, tycker jag!

Första gången tog det ca 1.5 km innan han förstod. Igår tog det bara några 100 meter och jag blev skitglad. I mitten tog vi en lång skogspromenad.

[Wraith]
2014-05-25 11:53
#13

Alltså variation är ju det bästa. Det finns ingen fara att låta hunden gå upp i galopp under kortare intervaller. Det är bara nyttigt att dessa muskler får lite de med, men allt ska ju ske med måtta och på bra underlag. Och inget man borde göra varje dag heller, men då och då. Hundar är skapta för att springa i olika former, men de är inte långdistansare i galopp även om de kan springa en bra bit.

Enformigt trav kan även det orsaka förslitningsskador i längden. Ja allt kan skada om man bedriver det enformigt och under långa perioder.

Annons:
[Nude]
2014-05-27 14:24
#14

#13 Visst är det precis så som du säger, "för mycket skämmer allt".

I vårt fall blir det cykelmotion 1, ibland 2, ggr/v. Det lär inte bli några travskador av det. Vi cyklar inte speciellt långt heller. Underlaget är mestadels asfalt så galopp är uteslutet även om man skulle kunna göra det kortare sträckor.

vanessagustavsson
2014-05-27 14:32
#15

Var det någon av er som ville ha en cykel korg men säkerheten inte var bra med den eller något? 

Tänkte såg en cykel väska i annons bladet nyss, googlade och hittade en liknande :) Vad tror ni om en sån? 

http://www.zoo.se/produkter/hund/traning-fritid-bruks/cykla-med-hunden/biker-bag-trixie-cykelvaska-svart.html

Fridaaaa
2014-05-27 18:05
#16

#15 jag tror inte att väskorna är mer säkra, men jag är väldigt "anti-väskor" till djur överlag, alltså både transporter och såna.

Var nog mig du tänkte på. Fått tips om sån väska med men har hellre korg i så fall, och likdant ändå: cykelkorgen jag har nu måste bort och det vill jag helst inte :/ Blir bara krångligt att behöva ta av och på :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
2014-05-28 12:04
#17

Brukar Du cykla med Din CCD?

Ja, i cykelkorg.

**
Är det för motion/aktivering eller för att Ni ska någonstans?**

För att vi ska någonstans lite snabbare, än promenad.

Upp till toppen
Annons: