Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 2210 ggr
[Nude]
2014-05-18 13:14

Har du tempat din CCD?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir hunden sjuk, är det bra att veta vilken normaltemp h*n har. Igår tog jag den för första gången. Det var liksom först nu jag kände mig mogen och det var busenkelt - vill jag lova till den som känner sig lika osäker som jag har gjort.

Jag har hört och läst en del om CCD och kroppstemperatur, men informationen har inte gett speciellt mycket, då den varierat mellan 1 - 2,2 grader högre än oss människor.

Jag tänkte att om min hund har hög kroppstemperatur, så fryser han inte så lätt som jag kanske tror ibland. Jag är själv en fryslort och har lätt för att överföra det på min hund. 🤓

Så snopen jag blev när det visade sig att Sylvester inte hade mer än 37,8 grader i kroppstemp.

Vad har din hund för normaltemp?

Annons:
Fridaaaa
2014-05-18 13:19
#1

Aldrig tempat Roxy. 
Aldrig tempat någon hund vi haft inom familjen. Inte Lillan heller har vi någongång tempat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-05-18 13:23
#2

Vad jag fått lära mig är att hundar har mellan 37-38 grader i normaltemp. MEN att hundar med väldigt lite päls eller ingen päls ofta har någon grad mer i normaltemp än andra hundar.
Vilket betyder att nakenhundar skulle ha 38-39 grader i normaltemp.

Vet inte om det verkligen är så, men det har jag fått lära mig - så rätta mig om jag har fel ^^

[Nude]
2014-05-18 17:06
#3

#2 Jag har också förstått det så, att dåligt pälsade och nakna hundar ligger högre i temp. Med tanke på den nakna hundens nakenhet, så ville jag veta vad Sylvester har för normaltemp, så att jag bättre förstår vad som är bäst för honom när det blåser kallt. Jag hade faktiskt väntat mig en högre temp på honom än den han visade. Jag ska ta den ett par ggr till och sen gå på genomsnittet.

Det jag funderat på är nämligen varför vi ägare har så olika uppfattning om den ständigt återkommande frågan vinter, kyla, nakenhund och kläder. Jag misstänker att våra olika uppfattningar kan bero på våra hundars olika normaltemp. Vi utgår alla från våra egna hundar när vi svarar på en fråga och om den ena hunden ligger på 39 och den andra ligger på under 38, så är det klart att den högre tempade inte fryser lika lätt. Har jag lättare feber så fryser jag inte. Små gradskillnader i temp gör ganska mycket på oss människor och förmodligen också på våra hundar. Eller vad tror ni?

[Ellenme]
2014-05-18 18:05
#4

37-39 grader.

Intehärutandär
2014-05-18 22:24
#5

Äger inte en temp. Har alltid kört med bagar-skicklighet på barnet. (Efter många jäsdegar sitter 36-38 i ryggmärg)

Cahira
2014-05-19 02:56
#6

Jag har inte tempat men jag känner regelbundet på hundens mage och öronen, både öronlappar och mer inuti för att lära mig när hunden är normalvarm, nyvakenvarm och febervarm. Om hunden har feber kan jag tempa då för att kunna meddela veterinär men annars kör jag på sunt förnuft.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Nude]
2014-05-19 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När Sylvester hade varit hos mig i ca fyra månader gick vi en (skitdålig) lydnadskurs, men vi fick en bra grej i uppgift och det var att gå igenom våra hundar, så som Cahira gör #6. Vi skulle även ta tempen. Jag tog ingen temp då, men tanken har aldrig riktigt lämnat mig.

Som jag nämnde i #3, så tror jag att det är bra att ha en viss koll på det när det handlar om kyla. Jag tror att det ger mig en fingervisning om vad just min hund behöver när det är kallt ute oavsett årstid.Ytterligare ett argument för att kolla tempen kommer här:
"Ta tempen! Det räcker inte att känna efter om djurets nos är torr utan vi vill att ni mäter febern med termometer. /…/ Normaltemperaturen för hundar (och katter) är mellan 37,5 och 39 grader. Om du misstänker att ditt djur är sjukt bör du ta tempen på den innan du ringer Djursjukhuset. Det är viktig information som det nästan alltid frågas om."  djursjukhuset _Evidencia.

(Bilden lånad från Evidence.)_

Cahira
2014-05-19 08:42
#8

#7 Ja genomkoll gör jag dagligen. :) Kollar tänder och nos, ögon, slemhinnors färg, öron och luktar i dom för att känna om dom luktar dåligt, kollar hud och päls, leder, muskler, tår och mellan tår, trampdynor, klorna, temperatur på magen och i öronen samt under läppen om jag vill kolla extra, kollar så penis och anus ser friskt ut utan förändringar, kollar så svansen är okej utan svullnader eller skador… 

Topp till tå med andra ord. Att gå igenom sin hund regelbundet hjälper att hitta förändringar snabbare. När man jämför lederna fram och bak så tar man vardera hand på vardera ben och med lätt tryck känner båda benen samtidigt och jämför om ena känns varmare eller svullnare än den andra. 

Genom att göra massagedrag över musklerna kan jag även känna om dom är ömma, varma eller liknande.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-05-19 11:59
#9

#8 Tack för inspirationen! 🙂

Cahira
2014-05-19 23:04
#10

Så lite så. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dexterr
2014-05-20 18:16
#11

Jag tempar mina hundar för att få ett hum om deras normal temp. På mina två hundar så skiljer det sig med 1 grad, tiken har 37 som normal temp och hanen 38. För mig är det då enklare att veta när de har feber.

Upp till toppen
Annons: