Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1606 ggr
-Cissi-
5/9/14, 2:40 PM

Vad gör er hund på dagen?

Ja, följer hunden med till jobbet, skolan? går hunden på hunddagis? har ni kanske en hund rastare? hur går det till för er?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
komkoma
5/9/14, 2:46 PM
#1

De dagar som jag jobbar är min hund ute hos mina föräldrar på landet där det finns 4 hundar till, När jag jobbar natt så sover hon över hos min syster och hennes 3åriga grabb som bor i närheten.

Vi har en regel här på CC iFokus som säger att andra raser endast får visas på bild tillsammans med en CCD, så tyvärr har jag raderat det foto du hade lagt upp. // Nude - sajtvärd

Fridaaaa
5/9/14, 6:36 PM
#2

Hundarna är hemma när jag är i skolan och sambon på jobbet. De kan inte följa med till varken skola eller jobb. Men jag går högskola och kan planera ganska bra i många kurser samt vissa föreläsningar eller så kan jag skippa. Så är max 6 timmar de får vara hemma själva, och det händer inte så ofta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
5/9/14, 6:39 PM
#3

2# Är dom inne hela tiden då ni är borta som längst? eller har dom möjlighet att gå ut?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Fridaaaa
5/9/14, 6:43 PM
#4

#3 De är inne 🙂 Bor i ett litet hus så de har bra med yta att röra sig på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
5/9/14, 6:45 PM
#5

Okej :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Fridaaaa
5/9/14, 6:49 PM
#6

#5 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hildgrim
5/9/14, 9:28 PM
#7

Min vovve går på ett litet dagis. "Dagisfröken" både hämtar och lämnar henne hos mig. Fungerar jätte bra. :) Dock så svider det rejält i plånboken men vad ska man göra när man inte kan ta med hund till jobbet?

[Nude]
5/10/14, 8:49 AM
#8

Jag är borta ett par timmar när jag är borta. Som längst kan det bli tre timmar. Jag sköter mina arbetsuppgifter via webben och har privilegiet att kunna göra det mesta hemifrån.

Det är en viktig fråga du ställer -Cissi-! Många hundar får vara ensamma hemma alldeles för länge. En trädgård gör ingen skillnad. Det blir bara en förlängning av bostaden. Hunden är fortfarande ensam. (Hur det blir med två hundar, vet jag inte, men de kan ju rasa runt med varandra och kissa i trädgården vid behov .)

Här kan du läsa vad SKK säger om Ensam hemma. De förespråkar totalt dvs. sammanlagt 5 timmar/dag. Det är alltså viktigt att ordna det för hunden på något sätt.

Jordbruksverket säger att det inte får gå mer än 6 timmar innan hunden rastas, vilket inte är samma sak som att vara ensam hemma.

#7 Är det ett litet dagis eller en dagmatte med flera hundar? Dagis kostar nämligen bra mycket mer än en dagmatte.

Fridaaaa
5/10/14, 8:55 AM
#9

#8 JBV rekommenderar 6 timmar/dag. Och det är deras lagar/rekommendationer som man går efter, inte SKK. Men, sedan får man kolla sin egna hund vad den klarar, vad som är lämpligt osv, 6 timmar överskrider vi aldrig och skulle aldrig låta dem vara ensamma så pass dagligen.

Men ja jag har sett många på nätet som skrivit att deras hundar är ensamma hemma hela jobbedagen dvs 7-9 timmar/dag och det är ju direkt olämpligt, då får man ju skaffa vakt eller hundgård om det fungerar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
5/10/14, 9:11 AM
#10

#9 De allmänna råden från Jordbruksverket säger att "hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare".

Behov av rastning och att lämnas ensam hemma är inte samma sak. SKK följer naturligtvis JVB's lagar, föreskrifter och råd._

Citat SKK_: "Hundar är flockdjur och trivs inte att vara ensamma. Enligt svensk lag* får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge. Hur lång stund kan då en hund vara ensam? En tränad hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas. " _slut citat_

*Den lagen har jag inte hittat. Jag har tidigare, i en annan fråga, försökt bringa klarhet i vad som är lag, vad som är föreskrift och vad som är rekommendation i de här fallen, men tyvärr inte lyckats få något riktigt svar någonstans. Jag tror att det enda som är enligt lag är "tillsyn av hund", strikt ansvar osv.

Fridaaaa
5/10/14, 9:14 AM
#11

#10 De bör rastas minst var 6e timme ja, men deras rekommendation är runt 6 timmar också för att lämnas ensam utom äldre hundar samt valpar får ju inte lämnas alls. Hittar inte det nu men står någonstanns på deras sida/dokument de har. 
Men står bara rekommendationer, inte lag. Men man måste ju använda sitt sunda förnuft också. Men är inte olagligt eller så att lämna sin hund ensam upp till 6 timmar/dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
5/10/14, 9:20 AM
#12

#10 Nej, ingen av oss pratar om olagligheter. Allt jag skriver handlar om föreskrifter eller råd. Vad man bör göra, inte vad man ska göra.

Tyvärr är det många hundägare som brister i den här delen. Därför tycker jag att det är oerhört viktigt att trycka på de här punkterna. Även i ett forum som detta. 

Om du vill får du väldigt gärna leta upp den klausulen på JBV, Frida. Jag har som sagt sökt utan att finna. Jag har även mejlat olika instanser utan att få några bra svar. Det visar tyvärr på bristande kunskaper hos dem som borde veta. Hur ska då allmänheten kunna få rätt info. Det enda jag inte har gjort är att kontakta JVB.

Fridaaaa
5/10/14, 9:22 AM
#13

#12 Jo jag vet det, är därför jag skrivit som jag gjort. Men även fast det är rekommendationer så får man inte ha sin hund ensam många timmar per dag heller, för kommer länsstyrelsen så kan de anmärka på det.

Maila jbv och hör. Jag ska se om jag hittar det men kan inte söka efter det nu dessvärre. Tog evigheter sist innan jag hittade det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
FjantYoda
5/10/14, 10:29 AM
#14

Yoda växlar lite, han kan inte följa med varken jag eller sambon på jobbet (industri och livsmedel) däremot så jobbar vi båda skift och de dagar som det kör ihop sig så får han vara hos min pappa om det inte rör sig om tiden vi går om varandra om vi har helt olika, som i veckan t.ex. jag jobbade natt och slutade kl 6 och är hemma runt 7 medan sambo åkte till jobbet kring halv 5-5

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Hildgrim
5/10/14, 11:48 AM
#15

#8 Det är ett litet dagis men jag tycker inte det är jätte mycket dyrare än dagmatte. Innan jag flyttade hade jag hunden hos dagmatte och betalade 2500 kr/månad för detta. För dagiset nu betalar jag 3000 kr.

[Nude]
5/10/14, 2:48 PM
#16

15 Skojar du…? I Varberg kostar en dagmatte runt 75-80 kr/dag. Det gör  en kostnad på ca 1500-1600 kr i månaden. Tar de så mycket där du bor, eller råkade du på en dyr dagmatte? Du kan ju försöka få tag på någon via annons. Det finns säkert de som tar vettigt betalt där du bor också!

#12 Det tog evigheter för mig också att söka den gången. Den här länken går i alla fall till Jordbruksverket och och deras "så sköter du din hund". De säger ingenting om ensam hemma. De talar bara om att rasta sin hund.

Jag vill inte avfärda SKK. De talar aldrig emot JBV. SKK består av engagerade människor som har stor erfarenhet av hundar och de råd de ger om att lämna ensam hemma bygger de på den erfarenheten och på det att hunden är ett flockdjur.

Denna kommentar har tagits bort.
[Nude]
5/10/14, 3:14 PM
#18

#17, #19, #20, #21 och #23 har raderats. #18, alltså denna, har redigerats.

Vi hamnade utanför ämnet och kommer istället göra det till ett eget inlägg  om hundar i skog och mark.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Hildgrim
5/10/14, 3:23 PM
#22

#16 Tyvärr är det så dyrt häromkring (Malmö). Standard verkar ligga på 100-150kr/dag. Har även sett flertalet personer som ska ha så mycket även fast dom kommer hem och tar en promenad med hunden. :O Nu har jag dessutom lämnat stan och flyttat ut till ett litet samhälle och här finns det inget. Jag kollade på jätte många olika annonssidor och fb-grupper men hittade ingen dagmatte. Men jag hade jätte tur att det nu öppnat ett litet dagis i närheten. 

Visst, jag hade säkert kunna banta ned priset om jag kollar på andra dagis eller privatpersoner i städerna runtomkring men då tillkommer extratiden att ligga och köra (plus bensinpengar). Skulle jag ha hundvakt i Malmö så skulle det innebära ca 2h körning per dag och det anser inte jag att det är värt. Dessutom fungerar nästan inga dagis för mig eftersom jag börjar jobba innan dom öppnar. :( Och privatpersoner är heller inte så peppa på att man lämnar jätte tidigt. 

Just nu fungerar det helt ok med priset eftersom jag delar kostnaderna med mitt ex. Men han är inte nöjd med upplägget och vill egentligen att jag ska ta över hunden helt. Detta skulle i så fall innebära att hunden skulle kosta mig åtminstone 4000kr/månad om man räknar in övriga utgifter som försäkring osv. Detta motsvarar fan 30% av min lön!

Denna kommentar har tagits bort.
Hildgrim
5/10/14, 3:26 PM
#24

Haha, okej det var inte riktigt meningen att dra med alla min pengapanik. :P Detta är ett ämne jag tänker mycket på och oroar mig för så när det kom på tal så malde jag bara på. Som det är just nu så har jag egentligen inte råd att ha hund, jag kommer att gå back varje månad. Tur jag har sparade pengar så jag klarar mig tills jag hittar ett bättre jobb.

ratuoi
5/10/14, 3:39 PM
#25

Just nu bor jag på ett behandlingshem och arbetar ute på gården och i stallet om dagarna, vilket mina hundar är med på.

När jag flyttar härifrån och får ett riktigt jobb eller börjar plugga igen så kommer jag att skaffa dagmatte. :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

[Nude]
5/10/14, 5:25 PM
#26

#24 Det är lugnt med pengapanik, Hildgrim. Vem skulle inte haft det, men den utgiften för dagis. Gott att du värnar om hunden.

Kan du inte fråga efter nån pensionär som haft hund, men inte vill skaffa en ny egen som kan tänka sig att hjälpa till för den billigare kostnaden? En pensionerad hundmänniska som inte gör det för pengarnas skull. De finns!

#25 Schysst att du får ha dina hundar med till behandlingen.

Visper
5/10/14, 8:08 PM
#27

Jag har äntligen hamnat i att kunna ha hund utan dåligt samvete. Husse är pensionär och jag jobbar några kvällar i veckan. De är sällan ensamma och så har vi ett par i huset bredvid som just misst sina 12-åriga hundar och ställer upp dvs vill helst ta över hundarna.

Annons:
Intehärutandär
5/10/14, 8:26 PM
#28

Jag har varit sjukskriven 100 % till nyligen. Alltså hemma alltid. Nu går jag på "vuxendagis" tre dagar i veckan, 3.5 h. Har 5 meter hem, så jag kan hålla koll på huset när jag vill och smita iväg om jag vill. Gäller egentligen bara två dagar för Spike, då sonen är ledig på en av dagarna. I framtiden hoppas jag att finna dagmatte eller välvillig pensionär. Om jag någonsin kommer jobba merän 6 timmar förstås, vilket inte är så troligt. Har funderingar på att utbilda honom som handikapp-hund, då får jag ju ha honom med.

[Ellenme]
5/11/14, 7:14 PM
#29

Molly är hemma med mamma, ibland hemma själv.

-Cissi-
5/11/14, 8:04 PM
#30

#29 Hur länge är hon hemma om hon är själv? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Nude]
5/11/14, 8:12 PM
#31

#27 "Vill ta över"…. heheh… då kan du vara stolt över att du har så fina hundar, så grannen vill ta över…

#28 Vilken bra idé att utbilda Spike! Har du info om hur en sån utbildning ser ut? Du får gärna skriva ett inlägg om det när du har tid och ork. 😉

Jag ville utbilda Sylvester, så att vi kunde besöka människor med olika funktionshinder, men det visade sig att i min kommun stöder man inte en sån verksamhet. Tråkigt, tycker jag. Alla mår bra av en stund med ett djur.

[Ellenme]
5/11/14, 8:41 PM
#32

#30 Det varierar 😛 Kan inte direkt sätta ut exakta timmarna. Men springer hem på lunchen och är hemma i 1-2 timmar och då aktiveras hon och får mat och så. Så hon är aldrig hemma väääldigt många timmar i sträck utan jag går hem och ser till så hon får sitt sen går jag tillbaka till jobbet 🙂 Men funderar på att lägga om mitt schema så det blir bättre mot Molly.. har lite den lyxen med mitt jobb att jag kan ta flera timmars lunch, börja lite när jag vill och kasta om mina timmar hur som helst 😛
Men så länge mamma min är hemma med henne så kan jag arbeta längre dagar 🙂 Arbetar dessutom bara 28 timmar/vecka!

-Cissi-
5/11/14, 9:03 PM
#33

#32 Okej :) låter som ett bra jobb ^^ Vad jobbar du med?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Ellenme]
5/11/14, 9:29 PM
#34

#33 Lokalvårdare 🙂

Annons:
-Cissi-
5/11/14, 9:32 PM
#35

Haha :) Jag med :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Ellenme]
5/11/14, 9:34 PM
#36

#35 Där ser man! 😃

-Cissi-
5/11/14, 9:40 PM
#37

 😃

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cahira
5/11/14, 10:39 PM
#38

#0 Jag är hemma hela dagarna så jag har tre av fyra hundar inomhus, fjärde vill inte vara inne så han är i inhägnad precis intill huset. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
5/12/14, 12:35 PM
#39

#38 Hemma hela dagarna stämmer väl inte helt. Du jobbar ju med djuren på gården och har privilegiet att kunna ha hundarna i närheten. Eller kan de vara med när du jobbar med kalvar och kor? Går det med Frodo?

Cahira
5/12/14, 5:27 PM
#40

#39 Det stämmer, han har varit ensam hemma 2 timmar under en kalvfödsel och det var det mest extrema då det var en komplikerad födsel. Han får vara ensam en halvtimme nu och då med Ixxi när vi handlar, men i överlag så är han inte ensam mer än en halvtimme per omgång. :) 

Men han är fortfarande så gott som fäst vid mig. :) Många gånger så är jag inne medans Mike är ute och tvärtom. Om jag tränar nån av de andra hundarna så är Mike valpvakt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

kruger
5/14/14, 9:12 AM
#41

Jag är 100% sjukpensionär sedan 99 och har 2 hundar hemma + en valp på 9 veckor 1-2 gånger i veckan som jag passar åt vår äldsta dotter och svärson :)

Dom gånger som hundarna är själva är när jag är på sjukhus- max 3 timmar 1gång i månaden -under samma vecka är jag på vårdcentralen, borta ca 30 min men på olika dagar. valpen har jag inte den veckan då el så bytas dagarna :)

När jag är iväg o handlar så max 2 timmar är jag borta då.          

Tyvärr så får mina bebisar ( 1 1/2 år Råttan och 9 år Mindy) vara inne i huset på 130 kvadrat annars så kan Råttan gå iväg då vi inte har inhägnat i trädgården. Går annars lösa in o ut om dagarna då altandörren alltid är öppen  Vi bor på gård.

Annons:
-Cissi-
5/14/14, 10:32 AM
#42

#41 Det låter som ett bra upplägg :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Intehärutandär
5/14/14, 1:38 PM
#43

#31 Nej, jag har ingen aning just nu. Ska kolla upp det med hjälp av sjukvården.

Visper
5/14/14, 11:37 PM
#44

#31 Grannen föreslog gemensam vårdnad… 

Hundarna var helt slut när de kom hem efter att ha varit hos grannarna två nätter. De verkar ha jobbat hårt med sitt uppförande. 😃

Skämt åsido det är jobbigt att vara i en annan miljö än hemma. Nu är vi tillbaka i den gamla vanliga lunken igen.

[Nude]
5/15/14, 6:07 PM
#45

#44 😴När vi har haft helgbesök är Sylvester också helt slut. Det kostar på att vara värd, hålla koll på gästerna och se till att allting fungerar. 🙂

Upp till toppen
Annons: