Annons:
Etikettviktigt-ifokus
Läst 1798 ggr
[Nude]
5/8/14, 4:50 PM

Hund i bil och värmeslag

Sol och värme är på väg, så jag slår ett slag för den artikel som tar upp problemet med hund i låst bil i solgass.
_
Som exempel kan jag nämna att vid 12-tiden, när det är soligt och 23°C, så blir det 62_°C i en bil.

I artikeln beskrivs vad man kan och får göra. Jag tycker att det beror på i vilket skick hunden verkar vara. Personligen hade jag först ringt till polisen. I ett riktigt akut läge hade jag med hjälp av en förbipasserande tagit rutan direkt. Det där med att söka efter ägaren hade jag överlämnat till polismyndigheten.

Annons:
FjantYoda
5/8/14, 10:26 PM
#1

Spreds runt på fb ett bra tips med någon som la in en termometer i bilen med stor och tydlig display ovanpå buren så folk kunde se hur varmt det faktiskt var INNAN dom slår sönder rutan!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
5/8/14, 10:36 PM
#2

Ett bra tips som jag skulle tro att inte alla tänker på.

Slå sönder rutan skulle jag bara göra OM jag verkligen kunde se att hunden var illa medtagen och då ska det synas tydligt för alla och envar att så är fallet. För mig är det, som jag skrev, att ringa polisen som gäller först och främst. Det tror jag på!

FjantYoda
5/9/14, 10:25 AM
#3

Ja! nu har vi köpt ny bil med tonade rutor bak så då får man väl sätta lapp och lägga en termometer fram i bilen med mätgrejen bak vid Yoda! 

Det är ju bra att folk håller koll, så länge dom inte går till överdrift men i en nödsituation så är det ju toppenbra att folk reagerar! 

Funderat på att köpa en burfläkt senare men vet inte om han skulle uppskatta det så mycket med tanke på hans hat mot när de blåser!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
5/9/14, 10:53 AM
#4

#3 Viktigt är förstås att lämna sin hund i bilen med urskiljning. Är det en varm sommardag kanske det finns en annan och bättre lösning om man inte bara ska vara bort en kort minut.

Läser gärna artikeln Behöver hunden sina morrhår. Där förstår man varför hundar blir så spattiga i blåst. Det står bl.a. att _"deras morrhår är mycket känsliga för vinden".
_

Eftersom Yoda inte gillar blåst, så bör ni, om ni vill ha fläkt, vända den åt ett annat håll och inte sätta den på hög hastighet.

-Cissi-
5/9/14, 1:49 PM
#5

Finns det nått sätt man kan ha hundar i bilen på sommaren? Utan att behöva stå med öppen baklucka eller alla fönster neddragna?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

FjantYoda
5/9/14, 1:53 PM
#6

#5  jag har försökt hitta om någon bilmodell kan ha igång AC utan att bilen är igång men inte hittat än iallafall..

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
-Cissi-
5/9/14, 2:23 PM
#7

Det hade ju varigt något.. skulle inte ha nått emot att ha fönster/baklucka öppen men vill inte riskera att nån får för sej att ta hunden..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Fridaaaa
5/9/14, 8:43 PM
#8

#6 Tror dessvärre inte det finns. Och är tvistat hur bra AC är igentligen, alltså för människor. 

Sett dem som haft luckan öppen men lås på burarna till hundarna.
Finns nog inte så många fler alternativ.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
5/9/14, 8:48 PM
#9

Hm
hittade denna, undrar om den skulle funka kombinerat med lite öppna fönster?..

http://djurmaxi.se/hund-transport-bagagekrok-p-4772.html?osCsid=213b2504dce15fdcd633b7e066b72147

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Nude]
5/10/14, 8:53 AM
#10

#9 Då behövs god tillsyn över bilen… hela tiden. Den kroken kan vem som helst  ta bort och sen bara plocka med sig hunden. Hundstölder är inte alls ovanligt. Även i vårt lilla Varberg har hundar försvunnit när de bundits utan tillsyn utanför en affär.

-Cissi-
5/10/14, 9:50 AM
#11

#10 Den går inte att ta bort, då den är konstruerad så att man inte kan öppna bakluckan mer än så utan att låsa upp bilen. Men den skulle inte vara så svår att klippa av med en lite större tång.

Funderar på alternativ tills jag skaffar vovve, då jag gärna vill ha med mej den på jobbet. Jobbar med städning på olika objekt, och hunden kommer då sitta i bilen i högst en timme och kommer kunna se bilen från där jag jobbar.

Skulle aldrig få för mej att binda en hund utanför en affär av just den anledningen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Nude]
5/10/14, 3:12 PM
#12

#11 Aha. Det var ju smart, att den inte kunde tas bort utifrån.. och billig var den lilla kroken också.

Du kommer säkert hitta en bra lösning för dig och din lilla hund. 🙂

-Cissi-
5/11/14, 9:33 AM
#13

#12 Får hoppas att jag hittar på nått bra alternativ.. vill gärna försöka undvika att köpa mej en plats på ett hunddagis, kostar runt 3000 i månaden här..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Upp till toppen
Annons: