Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 907 ggr
ulle80
2014-05-06 12:29

Lillstintan omvårdnad

Hejsan!

Jag har just blivit ägare till en alldeles underbar liten tös ❤️

Då jag inte har erfarenhet av rasen sedan tidigare så undrar jag nu vad ni som har erfarenhet använder för schampo till nakenfisarna? Funderar också på vad ni smörjer in dom med då dom är torr i huden?

Annons:
[Nude]
2014-05-06 13:17
#1

Åhhh, grattis till den lilla underbara ❤️och välkommen till vår sida.

Här finns mycket samlad kunskap, så du kan fråga om allt mellan himmel och jord. Eftersom våra hundar inte bara är en ras utan också individer, får man inte alltid några entydiga svar, men man ser i alla fall åt vilket håll det kan peka.

Jag använder en olivoljetvål när jag badar min nakenhund. Galltvål och Linoljesåpa är också bra. Det är viktigt med en produkt som inte torkar ut och det gör inte någon av dessa.

Huden smörjer jag med Aloe Verakrämer och jag tror faktiskt att de flesta gör det. Undvik parfymerade produkter. Det som funkar på oss är inte alltid helt okej för våra hundars hud.

[Ellenme]
2014-05-06 16:23
#2

På min hund funkar schampo från Apoteket väldigt bra sedan köper jag Aloe Vera Gel, så hög halt Aloe Vera som möjligt, som funkar jätte bra när min hund fått torra fläckar/sår men den funkar även bra på mig själv 😎

Färskfoder är att rekommendera då det stärker huden inifrån, likaså fisk-/laxolja. Jag kommer nog aldrig rekommendera torrfoder, det är inte samma sak som färskfoder och det ger absolut inte samma positiva effekt på huden/klorna/trampdynorna/magen/organen osv. Om jag ska tipsa om ett torrfoder är det Standardt, inget annat. Färskfoder, förresten, påverkar psyket positivt också. Min hund är ett levande bevis. MEN som med allt annat är detta individuellt.

[Tiara05]
2014-05-06 21:16
#3

Jag använder k9 aloe Vera schampo/balsam som finns att köpa på de flesta djuraffärer. Aloe Vera är att rekommendera när det gäller kräm till huden men andra lotioner som är milda går också bra. Färskfoder som står ovan får mina också och är väldigt bra för huden. Undvik foder med mycket spannmål i då det lätt förstör huden med plitor m.m.

ulle80
2014-05-06 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack snälla för era svar. Ska handla imorgon :-)

-Cissi-
2014-05-07 21:32
#5

Men en så liten sötnos! :) Grattis och välkommen till kines värden :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tiara05]
2014-05-08 23:03
#6

Grattis och lycka till med lilla valpen, jättesöt är hon :)

Annons:
Cahira
2014-05-09 01:40
#7

Grattis och välkommen! Vilken sötnos!

Jag älskar Espree hundschampoprodukter, de har bara naturliga ingredienser, aloe vera och andra bra hudvänliga produkter. Olivolja i badet kan hjälpa finnar och pormaskar. Valpar behöver bad mer för träning än något annat för att träna hantering och vana, sedan i tonåren börjar finnar poppa upp mer och som vuxen så planar acnen ut lite. Bada för ofta ger mer talgproduktion precis som hos människor men ca 1 gång i veckan brukar vara lagom för de flesta. Det kan vara för ofta för vissa individer och för sällan för andra. Du lär dig efterhand. 

Aloe vera gel är underbart för att smörja in mot torrhet och läka hudirritationer från t.ex. halsband och sele. 

Fila klorna efter klippning så hunden inte kliar sönder huden på vassa kanter så träna det med valpen med. 

Borsta tänderna! Det är jätteviktigt med denna ras. 

Och solskyddsolja för barn utan parfym alternativt en skyddande tröja så hunden inte blir solbränd. 

Det var nog allt. 👍 Om du rakar med maskin eller hyvlar så funkar aloe vera bra som after shave för huden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-05-09 08:42
#8

#4 Vilken liten goding! 😍

Upp till toppen
Annons: