Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2834 ggr
Niji
2014-05-04 20:44

Hur är det?

Hejsan alla här!

Jag undrar lite hur det är att ha en Chinese Crested? Hur mycket kostar dem att ha i månaden och hur mycket kostar kläderna till dem? Ja Allmänt om dem, hur är pälsvården? 

Det jag vill göra med en hund är lydnad och ev. även Agility. Vad tycker ni här? :) 

BTW, om det hamnade i fel kategori är det bara att byta :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Fridaaaa
2014-05-04 20:48
#1

Är det den nakna varianten du tänker på eller puffen? (den med päls?)

Vad kläderna kostar beror på vart man finner dem. Till min papillon/puff har jag köpt begagnat nu när hon växt, och finns en del på nätet billigt bland annat på tradera.

Kostnad per månad beror på: försäkring, vilken mat man har mm.
Vår kostar 340 kr för 12 kg färskfoder, så varar runt 10 veckor.
Kläder är bara vid behov behövs inte så många till henne.
Försäkring: 100kr/månad.
Så hon kostar inte så mycket per månad.

Agility tror jag absolut, och viss del lydnad också beroende på hunden såklart och hur högt man vill satsa 🙂

Lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niji
2014-05-04 21:00
#2

Jag är intresserad av den nakna varianten :) Okey :D Varit mer inna på Schäfer innan men insett att dem är för dyra för mig då jag "bara" är 16 år gammal och inte har något jobb (har dock sökt två) SÅ det kanske skulle passa mer pengarmessigt :D

Mind of a queen, heart of a warrior

Fridaaaa
2014-05-04 21:04
#3

#2 Tänk dock på att inköpet kostar en del (satsa på en bra uppfödare) eller då omplacering. Samt att man ska ha råd för ev veterinärkostnader. Inköpet av hund med tillbehör, veterinär mm är i regel det som är dyrast.

Man ska välja ras efter syfte och mål man har främst och har man inte ekonomi till just dem raserna tycker jag det är bättre att avvakta med att köpa hund, spara och så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niji
2014-05-04 21:05
#4

Okey, mamma kan bidra med någon slant men jag får betala det mesta själv.

Mind of a queen, heart of a warrior

Fridaaaa
2014-05-04 21:13
#5

#4 Ok, eftersom du är under 18 år och bor hemma (antar jag?) så blir det att din mamma/pappa har huvudansvaret, ang kostnad för veterinär och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niji
2014-05-04 22:57
#6

#5 jag bor hos mamma då jag inte har någon kontakt med pappa. Vi har pratat här hemma om att skaffa en till hund men mamma och hennes sambo orkar inte med en till hund då vi redan har en men jag vill ha en egen. Så hunden kommer att vara min och då ska jag betala själv och den kommer även vara mitt ansvar :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
[Nude]
2014-05-05 09:01
#7

Det är inte speciellt billigt med en nakenhund.

Min nakna kille har kostat mig mycket. Det behövs t.ex. kläder att byta med. Vintertäcken blir våta och smutsiga, så det räcker inte med bara ett. Visserligen kan man hitta begagnade kläder, men vill man ha kvalitet som håller, så kostar även begagnat. 

Den nakna hunden får lätt skavsår, så jag fick klippa bort all resår som man trär runt benen för att täcket ska sitta kvar på ryggen. Det gjorde att täcket gled och han kissade på det. Ett problem som en tik inte har förstås 😉. Då fick jag söka vidare och även försöka hitta egna lösningar. Allt har kostat både tid och pengar.

Du ska också hitta rätt halsband, sele osv. Ingenting får skava. Det är mycket att lära sig runt den nakna hunden och dess hud. Sollinne, solcreme, schampo, pormaskar, utslag etc. Den nakna hunden ska badas mer än en pälsad. Smuts täpper till porerna och det måste badas bort.  osv. osv.

När Sylvester fick öroninflammation, så kostade första vet.besök, behandling och återbesök ca 1100-1200 kr.

Du ska även klippa klor. Det bör man göra rätt ofta för att hålla dem så korta som möjligt. Klotänger kostar runt 150 kr. Kan du inte klippa själv, så får du betala för det och det kostar 100 kr/gång.

Jag betalar 229 kr för 3 kg spannmålsfritt torrfoder. Till det får han färskfoder och tillskott av fiskolja. Exakt summa vet jag inte, men det kostar. Hundförsäkringen kostar mig ca 170 kr/mån.

Sen kommer vi till det allra viktigaste. Du ska ha tid för hunden. Du ska ha tiden och du ska engagera dig. Hunden behöver både motion, lek och hjärngympa i 10-13 år.

Du har inte gått ut grundskolan än. Vad händer sen? Studier, läxläsning, kompisar, pojkvänner… Finns det tid för en hund då?

Råd och tid är vad man behöver vilken hund man än skaffar. Schäfer, Chinese Crested Dog, Chihuahua - you name it - alla behöver tid och de kostar pengar. Har man ingen egen inkomst, bör man i alla fall vänta till dess. Alternativet är att dina föräldrar också vill ha en hund och att det blir familjens gemensamma ansvar.

[Ellenme]
2014-05-05 20:40
#8

Det är en underbar resa att äga en CCD, mycket skratt och galenheter men ibland vill man slita håret av sig för dom är så envisa och ibland har man inte energi.
Mat för mig kostar kring 250 kr för över en månad nästan två, färskfoder (Much Vaisto och VoH).
Vinterkläder har jag betalat kanske… 500-700 kr för och har haft dom i 2 år nu, det håller om man köper bra kvalité!
Hudvården för en nakenhund är simpel.. bad en gång i veckan, aloe vera gel som man smörjer med när dom är torra eller har små torr-sår liksom. Vissa kan ha bekymmer med pormaskar men med rätt kost och bra hudvård får man bukt på det.

Om du brinner för din hund så kommer du se att du får tid med både pojkvän, vänner OCH hund!
Molly, min nakentik, har varit med i två förhållanden och massa äventyr med många människor. Hon är hemma medan jag arbetar, jag kan gå hem på lunchen och ta långlunch om jag vill, och jag aktiverar henne på morgonen innan jag går till jobb sen lunch och sen eftermiddag. Men ibland ligger vi och slöar en hel dag. Hon klarar sig oavsett! Det blir liiite vad man gör det till nämligen. Och tiden för hunden finns alltid, man kanske får sitta lite kortare vid datorn eller kliva upp en timme tidigare ibland om man ska iväg.. mycket planering med hund och knappt nåt spontant 🙂

Niji
2014-05-05 21:07
#9

:)

Mind of a queen, heart of a warrior

Cahira
2014-05-06 06:19
#10

Det dyraste egentligen är om valptänderna inte vill komma ut av sig själva och måste dras hos veterinär, det händer ibland i rasen. Det är oftast rovdjurständerna som har lite problem med det så man får hålla koll eftersom sövning m.m. kostar ju lite. Sedan kostar det ju att ha hundvakt om man inte kan passa hunden under dagen, en hund ska inte lämnas mer än fyra-sex timmar enligt lag totalt på en dag. (Minns inte om det är fyra eller sex som gäller)

Vad som även kan bli kostsamt är om hunden är foderallergisk och behöver specialfoder, chinese crested kan vara lite känslig men oftast brukar det gå bra. Jag kör på spannmålsfritt och det funkar toppen. Om du har en hårig naken och vill snygga upp den måste du köpa en hundtrimmer och det vill jag lova tjänar sig att kosta på en lite dyrare! De billiga brukar inte hålla så länge. Vissa rakar med hyvel och rakkräm. 

Och alla produkter ska vara parfym och alkoholfria. Solkräm för barn t.ex. brukar vara snällare mot huden. Men man lär sig fort hur saker funkar för sin hund. Skötsel är rätt enkel, sköt den som du sköter din egna hud. Dusch om den är smutsig eller flottig, smörj om den är torr eller i förbyggande. Aloe vera är toppen för smörjning och många rekommenderar olivolja för att få bort pormaskar. Badar du för ofta så får du överaktiva talgkörtlar och ökar risk för torrhet, fethet eller finnar så en gång i veckan brukar vara bra antal. Vissa individer behöver färre än så men mycket som täpper igen porerna är från våra händer då vi klappar dom. 

Jag bor i USA så jag har andra kostnader så kan inte hjälpa dig direkt med siffror då priser är annorlunda här.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Niji
2014-05-06 06:35
#11

Okey, jag ska fundera vidare och så. Jag vet fortfarande inte 100% vilken ras jag vill ha men älskar naken hundar. Jag vill ju helst ha naken varianten. Jag ska kolla vidare lite vilken ras som passar bäst för mig som individ :) Men tack för all hjälp här! :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[Ellenme]
2014-05-06 08:09
#12

Ja, just det.. dom fick rycka två valptänder på Molly och opererade bort en trasig tand, ALLT gick på försäkringen (Agria) så fick betala 5.000 kr och totala summan var lite över 10.000 kr. Medan paret bredvid mig hade Folksam och de ryckte också valptänder men fick stå för kalaset alldeles själv.
#10 sa väldigt bra tips!

Bjallstal
2014-05-07 23:23
#13

Jag drog fyra valptänder på min kines hos veterinär, han fick sövas och hela köret och det gick bara på 1700kr

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Ellenme]
2014-05-08 06:59
#14

#13 Allt beror väl på självrisken? Kan vara värt att nämna, fast det blir OT nu.
Fick betala, om huvudet vill minnas rätt, runt 3000 kr för att rycka bort två valptänder. Sen ligger/låg min självrisk på 2500 kr.

Bjallstal
2014-05-08 09:13
#15

Min självrisk ligger också på 2500 så kom inte upp i den. Utan 1700 var för hela kalaset :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Ellenme]
2014-05-08 09:14
#16

#15 Oooh… då tar min veterinär överpris xD

Bjallstal
2014-05-08 09:21
#17

Visar bara hur olika veterinärernas betalt, sedan var han svindyra i mitt tycke sist jag var där. Min kines har pollenallergi, så var där tio minuter, fick två recept och set gick på strax över tusenlappen.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Ellenme]
2014-05-08 09:46
#18

#17 Jo, jag var på återbesök angående tanden dom opererade bort på Molly… 5 minuter och 650 kr 👍 Jag höll på att dö! Dom kollade bara på såret och tandköttet.. det var allt.
Så dyrt är det.

Upp till toppen
Annons: